ישנם סוגים ורמות שונים של תאונות דרכים, החל מתאונות קלות, תאונות קשות ואף מקרים טרגיים המסתיימים במוות. לרוב אדם שנפגע בתאונת דרכים ותובע את חברת הביטוח במסגרת חוק הפיצויים לנפגעי תאונות דרכים, עליו להמתין עד לסוף ההליך המשפטי, שעלול להימשך אף מספר שנים, ורק אז יקבל את סכום הפיצוי. אך מה יעשה אדם אשר נפגע פגיעה קשה בתאונת דרכים, אין מחלוקת כי הוא זכאי לפיצוי משמעותי והוא זקוק לכסף באופן מיידי לצורכי החלמתו ואף הישרדותו?


רבים אינם מודעים לכך, אך בדיוק לצורך מצב זה קיים הליך בחוק המכונה "תשלום תכוף", תשלום בשלב מוקדם של ההליך המשפטי, מעין מקדמה אשר תקוזז מהפיצוי הסופי שייקבע בתום ההליך המשפטי.


תאונת הדרכים שפגעה קשות באם חד הורית


רונית בת ה-40 היא אם חד הורית לשני ילדים קטנים. עד למועד התאונה הייתה רופאה מוערכת ומסלול חייה היה מבטיח. יום אחד לפני כשנה עת טיילה ברחוב מרכזי בתל אביב, פגע בה בעוצמה רבה רכב נוסע וגרם לה לפציעה חמורה. היא פונתה לבית חולים איכילוב כשהיא סובלת משברים ברגליה ומפגיעת ראש ואושפזה לתקופה ארוכה.


מאז התאונה ותוצאותיה הקשות, רונית מצויה בתקופת אי כושר, שבה אינה עובדת כלל ואינה מקבלת שכר. כמו כן, מאדם בריא הפכה רונית לאדם נכה המוגבל בכל פעולות היומיום, נזקקת לכיסא גלגלים, הליכון וקביים ואמה המסורה סועדת אותה באופן קבוע.


מספר חודשים לאחר התאונה, פנתה רונית למשרדנו כשהיא נתמכת באמה לצורך התייעצות. לאחר שראינו את מצבה הקשה, היה ברור שהיא אינה יכולה לחזור לעבוד ולדבריה אין לה כיום כלל מקורות הכנסה.


נוסף על זאת, הוצאותיה החודשיות היו גבוהות מאוד: שכירות 5,000 שקלים, החזר חודשי להלוואה בסך 90,000 שקלים, הוצאות מחיה שוטפות: חשמל 650 שקלים, מים 200 שקלים, חשבון אינטרנט 200 שקלים, טלפון 200 שקלים, הוצאות נוספות: מחיה, נסיעות, מזון, ביגוד ועוד בסך 6,000 שקלים.


חופשת מחלה ללא מקור הכנסה: חברת הביטוח תכסה את צורכי המחיה?


על פי החוק, כאשר אדם נפגע בתאונת דרכים והוא מצוי בחופשת מחלה כשאין לרשותו מקור הכנסה, ניתן לדרוש מחברת הביטוח תשלום עבור כיסוי מחייתו של הנפגע וכן את צורכי המחייה של בני משפחתו אשר היו סמוכים על שולחנו ערב התאונה.


כמו כן, ניתן לדרוש מהביטוח החזר עבור הוצאות שהוציא הנפגע ושילם מכיסו לצורכי טיפולים, עזרת הזולת ועזרה סיעודית, נסיעות לטיפולים וכדומה. על כן, במקרה של רונית הכנו לחברת הביטוח בקשה מפורטת, צירפנו את האסמכתאות ודרשנו תשלום תכוף בגובה של מאות אלפי שקלים שלהם נזקקת רונית בדחיפות לקיום ושיקום, וזאת עוד לפני הגשת התביעה.


במצבה הקשה של רונית לוקח זמן לנזק להתגבש ולכן מועד הגשת התביעה נדחה לתקופה של כשנה, ויש להביא בחשבון שהתמשכות ההליכים המשפטים עלולה לקחת עוד שנים נוספות. עם זאת, רונית שעולמה חרב עליה ביום אחד, מלבד מצבה הגופני הקשה, לא יכולה לעמוד בהוצאות הכבדות שהפכו מנת חלקה ומכאן הדרישה לתשלום ה"מקדמה" על ידי חברת הביטוח.


לאחר שהמתנו בהתאם לדין 60 יום לתשובת חברת הביטוח ולא קיבלנו כל תשובה, נאלצנו לפנות לבית המשפט. רחמי בית המשפט נכמרו על רונית והשופט פסק לה תשלום תכוף בגובה 450,000 שקלים. באמצעות סכום זה, רונית וילדיה הרכים יוכלו להתקיים ככל הניתן בכבוד עד לרגע שבו תקבל רונית את הפיצוי המלא בגין התאונה הקשה שטרפה עבורה את הקלפים.


תאונת אופנוע קשה שגרמה לנזקים לגוף ולנפש


מקרה דומה הוא המקרה של גלית, אם לארבעה, שהייתה בת 44 כשרכב התנגש בעוצמה באופנוע שעליו רכבה. הרכב נכנס לנתיב הנסיעה שבו רכבה ונעצר בבת אחת, וכתוצאה מכך התנגש בה בעוצמה והיא התעופפה על הכביש.


גלית פונתה לבית החולים ומאז עברה מספר רב של ניתוחים אורטופדיים לקיבוע השברים וניתוחים של כריתת איברים פנימיים. כתוצאה מהניתוחים החלו להתפתח בגופה זיהומים רבים, אשר גם בעטיים אושפזה פעמים רבות. לאחר מספר חודשי אשפוז הועברה גלית לשיקום בבית לווינשטיין, שבו התחילה בהליך שיקומי ארוך ומייגע אשר נמשך עד היום והיא עודנה מבצעת ניתוחים ונתונה לאשפוזים חוזרים ונשנים בבתי החולים.


מצבה הנפשי כתוצאה מהתאונה התדרדר והיא החלה סובלת מסיוטים ופחדים ומטופלת על ידי פסיכיאטר ונוטלת תרופות באופן קבוע. כמו כן, גלית מרותקת לכיסא גלגלים, אינה מסוגלת ללכת מפחד שמא תיפול ונזקקת לסיעוד באופן מתמיד, כך שאם ילדיה אינם בבית היא נשארת כל היום שכובה במיטתה. הדירה השכורה שהיא גרה בה אינה מתאימה לצרכיה ואינה מונגשת כלל. כך לדוגמה, היא אינה מסוגלת לעבור במעברים הצרים שבביתה לצורך הגעה לשירותים.


מצב סיעודי והוצאות חודשיות של אלפי שקלים


הוצאותיה של גלית מגיעות מדי חודש קרוב לעשרת אלפים שקלים ובקרוב מאוד היא אף תשלח שניים מילדיה לאוניברסיטה ותצטרך לסייע להם בשכר הלימוד. באמצעות משרדנו הגישה דרישה לתשלום תכוף לחברת הביטוח בגובה מאות אלפי שקלים, שיעזרו לה בתקופה קשה זו להחזיק את ראשה מעל המים.


כאמור, במקרים שבהם נפגעו אנשים באופן קשה וחייהם השתנו לפתע ללא היכר כתוצאה מתאונת דרכים, קיימת עבורם האפשרות לקבל תשלום מוקדם מחברת הביטוח וזאת למימון ההוצאות ואובדן ההכנסות. ניתן לקבל תשלום זה בסמוך למועד קרות התאונה כאשר הסכום יקוזז מהתשלום הסופי אשר ישולם בסוף ההליך המשפטי לנפגע.


כמו בכל תביעת נזקי גוף, גם בתביעה לתשלום תכוף על הנפגע לשמור כל קבלה והוצאה הנובעת מאירוע התאונה וכן להציג אסמכתאות בנוגע לתנאי השכר שלו לפני התאונה.


כתבה זו אינה מהווה תחליף לייעוץ מקצועי על ידי עורך דין מומחה. עם קרות התאונה עליכם לפנות תחילה לקבלת טיפול רפואי ולאחר מכן לייעוץ על ידי עורך דין מומחה העוסק בתחום, אשר יוכל לסייע לכם למצות את זכויותיכם ולהתאים את הטיפול בתיק, כל מקרה לגופו.