הרבה אנשים נוטים לחשוב שרק מגע פיסי, כגון ליטוף ונגיעה לא במקום, מהווה הטרדה מינית. חשוב לדעת שהטרדה מינית עלולה להתבצע גם באופן מילולי, כך שגם הצעות בעלות אופי מיני, התייחסות מבזה או משפילה המתמקדת במיניות האדם לרבות התעסקות בנטייתו המינית, חיזור מתמשך ואובססיבי, כל אלו מהווים גם הם הטרדה מינית על כל השלכותיה הפליליות והאזרחיות ומזכים בפיצויים. כמו כן, במקום העבודה, במקרים מסוימים גם כשלכאורה יש הסכמה ושיתוף פעולה מהצד המוטרד, יראו בכך הטרדה מינית המזכה בפיצויים.


המעסיק ניצל את מצוקתה של העובדת ודרש ממנה טובות הנאה מיניות


מרינה, ילידת 1970, עולה חדשה מרוסיה, מצאה אחרי חיפושים ממושכים עבודה במפעל תפירה. טרם התחילה את עבודתה במפעל התפירה, נעצר בעלה של מרינה על הפעלת אתרים לא חוקיים ונשלח לשנים ארוכות בכלא, כך שמרינה הפכה למפרנסת יחידה לה ולשלושת ילדיה, ומקור הפרנסה במפעל התפירה חיוני עבורה ועבור ילדה כמו אויר לנשימה.


בתמימותה סיפרה זאת למעסיק שלה, אשר במקום לגלות אמפתיה בחר לנצל את מצוקתה של מרינה והחל לדרוש ממנה טובות הנאה מיניות וחד צדדיות. המגעים המיניים נמשכו שלוש שנים, עד שמרינה הרגישה ממוטטת נפשית והתפטרה. עם התפטרותה הגישה תביעה לבית הדין האזורי לעבודה אשר פסק לה פיצוי בגין כאב וסבל בגובה 80,000 שקלים בלבד.


מגע מיני בהסכמה או ניצול יחסי הכוחות בעבודה?


המעסיק המטריד ערער על פסק הדין לבית הדין הארצי לעבודה, שם טען כי המגעים המיניים היו בהסכמתה ומרצונה החופשי. בית הדין הארצי לעבודה דחה את טענותיו של המעסיק וקבע מפורשות כי מדובר בניצול חריף וציני מצד המעסיק ושימוש לרעה ביחסי הכוחות ביניהם, באופן שפגע בזכויותיה של מרינה כאדם בכלל וכאישה בפרט.


הפערים ביחסי הכוחות נבעו ממעמדה של מרינה במפעל כעובדת פשוטה, מול המעסיק שהיה בעל הבית "הכל יכול", מצבה הסוציו אקונומי הקשה והתלות במקום העבודה מאחר שהפכה בעל כורחה למפרנסת היחידה, וכן תחושת השייכות החברתית הרעועה כעולה חדשה.

המפגשים המיניים התבצעו במקום העבודה ובמהלך שעות העבודה.


בית הדין מצא שהמעסיק ניצל את מצוקותיה של מרינה והפך אותה לכלי לסיפוק מיני לתקופה ארוכה, וקבע שהמעסיק הטריד אותה ועבר על החוק למניעת הטרדה מינית. הפיצוי שנפסק למרינה היה 150,000 שקלים עבור הפסדי השתכרות לעתיד לפי 15% נכות נפשית, 50,000 שקלים השתכרות לעבר וכן 100,000 שקלים פיצוי בגין כאב וסבל. סך הכול כ-300,000 שקלים.


בקביעת הפיצוי התייחס בית הדין לפרק הזמן הארוך, שלוש שנים, שבמהלכו התרחשה ההטרדה המינית, לניצול הבוטה של פערי הכוחות בין הצדדים, לפגיעה הקשה בכבודה של מרינה כאדם וכאישה, לפגיעה באוטונומיה שלה, לשימוש בעובדת כחפץ לסיפוק מיני, פגיעה בשוויון וכן לנזקים הנפשיים שנגרמו לה.


מהי ההגדרה המשפטית להטרדה מינית?


הטרדה מינית היא כל מקרה שבו אדם גורם אי נעימות על רקע מיני לאדם אחר. מדובר בהתנהגות לא רצויה המטרידה את האדם השני, כאשר מין ומגדר הצדדים אינו משנה. כלומר, ייתכן שהצד המוטרד או הצד המטריד יהיו באותה מידה גבר או אישה. מטרת החוק היא לייצר סביבה נעימה שבמסגרתה לא יהיה אדם שיחוש שלא בנוח בהקשר בעל מאפיינים של מין. החוק בישראל מפרט חמישה מצבים העולים כדי הטרדה מינית:


1. סחיטה באיומים, כאשר למעשה שנדרש האדם המאוים לבצע יש אופי מיני. לדוגמה, כאשר המעביד מאיים על העובדת שאם היא לא תיענה לו הוא יפטר אותה;


2. מעשים מגונים, כלומר מעשים המתבצעים לצורך סיפוק, גירוי, או ביזוי מיניים, אשר מתבצעים ללא הסכמת מי הצדדים. לדוגמה, הצצה לאיברים אינטימיים, מגע ללא הסכמה וחשיפה של איברים מוצנעים;


3. הצעות מיניות חוזרות ונשנות כלפי אדם שהבהיר למטריד שאינו מעוניין בכך. לדוגמה, חיזור מתמשך למרות סירוב הצד השני. יובהר כי במצב של יחסי מרות, על הצד המוטרד אין חובה לסירוב מפורש, ובכל מקרה של חיזור מתמשך יראו בכך הטרדה מינית;


4. התייחסויות חוזרות כלפי אדם אשר נוגעות למיניותו, כאשר אותו אדם הבהיר שאינו מעוניין;


5. התייחסות מבזה או משפילה המופנית לאדם ביחס למינו או למיניותו, לרבות נטייתו המינית;


הוטרדת מינית? מהן האפשרויות המשפטיות העומדות בפניך?


מי שהוטרד או נפגע מינית, באפשרותו להגיש תלונה במשטרה או להגיש תביעה בהליך אזרחי לצורך קבלת פיצויים. הנפגע יכול להגיש תלונה במשטרה ולפנות להליך אזרחי לקבלת פיצויים במקביל.


בהליך האזרחי קיימים שני מסלולים. האחד, פיצויים ללא הוכחת נזק בגובה של 50,000 שקלים בגין כל הטרדה ומעשה בנפרד. השני, תביעה שבמסגרתה יהיה על הנפגע להוכיח את הנזקים שנגרמו לו, ובמקרה זה סכום הפיצויים אינו מוגבל וייקבע לפי גובה הנזק שנגרם, לרוב מדובר בנזקים נפשיים.


כיום נראה שהמגמה היא להחמיר עם התוקף ולכן סכום הפיצויים שפוסק בית המשפט נמצא בעלייה. דוגמאות לפיצויים מתוך הפסיקה:

מעסיק שנהג לגלוש לאתרי פורנו דרך המחשב של העובדת שלו שילם לעובדת פיצוי בגובה 50,000 שקלים; עובדת בבית חולים שהוטרדה מינית קיבלה פיצוי בגובה 110,000 שקלים; בחורה שנאנסה קיבלה פיצוי בגובה 300,000 שקלים; וישנו המקרה המפורסם של מאבטח הרמטכ"ל לשעבר, ארז אפרתי, שבהסכם פשרה שקיבל תוקף של פסק דין נקבע שעליו לשלם לנפגעת 1,600,000 שקלים.


יצוין כי ישנם מקרים רבים ונסיבות שונות העולים כדי הטרדה מינית. חשוב לציין כי לא כל שיתוף פעולה מצדו של המוטרד ייחשב להסכמה הנדרשת על פי חוק, ולכן גם אם המוטרד חש כי מבחינה אובייקטיבית נתן הסכמתו למעשה המטריד, עדיין ייתכן כי מדובר בהטרדה מינית וכי הוא זכאי לפיצוי לפי החוק.


בסופו של דבר, תחושת ההטרדה היא אישית, כך שגם אם המוטרד חש באופן סובייקטיבי ואישי כי הוא מוטרד אף שלא בוצע בו מעשה פיסי או שהסביבה מבטלת את תחושותיו, מומלץ להתייעץ עם עו"ד מומחה בתחום ולא לוותר על הביטחון האישי והזכויות.


כתבה זו אינה מהווה תחליף לייעוץ מקצועי על ידי עורך דין מומחה. עם קרות ההטרדה עליכם לפנות לייעוץ על ידי עורך דין מומחה העוסק בתחום, לקבלת מידע ויעוץ מהם זכויותיכם ומהו סכום הפיצויים המגיע וכיצד לנהוג מול הגורם האחראי לנזק.


עו"ד כרמי בוסתנאי, מומחה בתביעות פיצויים בדיני נזיקין וחברות ביטוח.