ישנם מקרים בהם ניתן לראות עובד שמתפטר כמפוטר ואזי העובד זכאי לפיצוי פיטורין מלאים, המקרה הנפוץ הוא כאשר ישנה הרעת תנאים.


מהי הרעת תנאים?


הרעת תנאים משמעותה פגיעה בתנאי עבודתו של העובד.


חוק פיצוי פיטורין קובע:


"התפטר עובד מחמת הרעה מוחשית בתנאי העבודה, או מחמת נסיבות אחרות שביחסי עבודה לגבי אותו העובד שבהן אין לדרוש ממנו כי ימשיך בעבודתו, רואים את ההתפטרות לענין חוק זה כפיטורים."


יודגש כי לא כל שינוי בתנאי העבודה יחשב כהרעת תנאים, ולא כל פעם שעובד יטען להרעת תנאים אכן בית הדין יקבל טענה זו.


בפסק דין רוזין, העובד, הועסק בחברת שמירה אשר שיבצה אותו מפעם לפעם במקום עבודה אחר, העובד טען כי ביקש להשתבץ במקום עבודה קבוע, אך הוצעו לו מקומות עבודה חלופיים בתנאים פחותים.


בית הדין דחה את טענות העובד וקבע כי המשרות החלופיות שהוצעו לעובד היו דומות למשרה בה היה מועסק, נוסף על כך העובד לא טרח כלל לבחון את המשרת החלופיות שהוצעו ולכן טענתו להרעת תנאים נדחית, על כן נקבע כי התפטר על דעת עצמו ושלל את זכותו לפיצויי פיטורין.


זיהוי מקרים של הרעת תנאים:


1. יחס מבזה: מעסיק המבזה ומשפיל את העובד, או במקרים בהם האווירה במקום העבודה כל כך עוינת עד כי לא ניתן לצפות מהעובד להמשיך לעבוד, גם הטרדה מינית נכנסת לקטגוריה זו.


2. פיגור בתשלום שכר עבודה: איחור בתשלום שכר העבודה נחשב להרעה מוחשית בתנאי העבודה.


3. הפחתת שכר: מעסיק המפחית את שכרו של העובד, אף אם ההפחתה נעשתה שלא בזדון עדיין תוכל להיחשב כהרעת תנאים.


4. שינוי מקום עבודה: כאשר עובד מועבר ע"י מעסיק למקום עבודה אחר או כאשר מקום העבודה מועבר למיקום אחר ניתן לטעון כי המדובר בהרעת תנאים, אך לא כל מקרה של מעבר יחשב להרעת תנאים יש לבחון את הנסיבות הספציפיות.


5. שינוי בהיקף/זמני עבודה: שינוי מהותי בהיקף העבודה או שינוי זמני העבודה בצורה שיש בה לפגוע בעובד, הפחתת משמרות, שינוי שעות המשמרות בצורה שיש בה לפגוע בעובד, למשל סטודנט אשר מועסק במשמרות ערב כי לומד בשעות הבוקר והמעסיק שינה את משמרותיו לשעות הבוקר ניתן לטעון כי המדובר בהערת תנאים מוחשית.


6. פגיעה במעמד המקצועי: במידה והתרחשה פגיעה קיצונית במעמד העובד, למשל עובד שהורד מתפקיד מנהל לתפקיד זוטר, ועוד, וזאת ללא קשר אם השתנה שכרו של העובד.


7. פגיעה בתנאים נלווים: עובד המקבל רכב מהמעסיק או מכשיר סלולרי והמעסיק לוקח ממנו תנאים נלווים אלו.


כיצד יש לפעול במקרים של הרעת תנאים?


במקרים של הרעת תנאים על העובד להודיע למעביד כי חלה הרעה בתנאים והוא מבקש מהמעביד לתקן את הפגיעה, על העובד ליתן למעביד שהות לתיקון הפגיעה ובמידה והמעביד לא תיקן יוכל העובד להתפטר בדין מפוטר.


בכל מקרה טרם פניה למעסיק מומלץ לפנות לייעוץ משפטי.