מהן שעות נוספות בראיית החוק? על פי סעיף 16 לחוק שעות עבודה ומנוחה, תשי"א-1951, עובד שמועסק בשעות נוספות זכאי לקבל תוספת של לפחות ¼1 משכרו הרגיל עבור השעתיים הראשונות הנוספות, ובכל שעה מעבר לכך זכאי לקבל ½1 משכרו לפחות.


שעות נוספות או שעות עודפות?


חשוב להבחין בין שעות נוספות לשעות עודפות, שכן יש ביניהן הבדל מהותי. "שעות עודפות" הן שעות עבודתו של עובד, עד להיקף השעות אותן מכיל יום עבודה מלא (8.6 שעות בשבוע עבודה בן חמישה ימים). במקרים כאלה, העובד יתוגמל עבור שעות אלה כאילו היו אלה שעות עבודה רגילות ולא שעות נוספות.


אם כן, מהן בדיוק שעות נוספות? "שעות נוספות" נחשבות לשעות מעבר למכסה היומית ביום עבודה מלא, או למכסה השבועית בשבוע עבודה מלא.

 

כיצד מתבצע חישוב שעות נוספות עבור עובדים במשכורת?


חשוב לציין כי אם עבד העובד לשעות העבודה היומיות המצופות ממנו, יהיה העובד זכאי לתשלום עבור שעות נוספות, גם אם החישוב השבועי מורה כי לא השלים את מכסת השעות המלאה.


בחישוב שעות נוספות לעובדים ששכרם משולם על בסיס חודשי וקבוע ("עובדים במשכורת") מתחלק התחום למספר אפשרויות:


• במקומות בהם נהוגים שבועות עבודה בני חמישה ימים - השעות הנוספות מתחילות להיספר בימים בהן העבודה נמשכה מעבר לשמונה שעות ו-36 דקות ביום או מעבר ל-43 השעות השבועיות.


• במקומות בהם נהוגים שבועות עבודה בני שישה ימים - השעות הנוספות מתחילות להיספר בימים א-ה החל מהשעה התשיעית, ובימי ו' - החל מהשעה השביעית. מבחינת מכסה שבועית, השעות הנוספות תתחלנה להיספר בכל שעה שמעבר ל-43 השעות השבועיות.


• במקומות עבודה בהם מוגדר יום עבודה בן תשע שעות (על פי הסכמים קיבוציים) - השעות הנוספות מתחילות להיספר החל מהשעה העשירית.


• במקומות בהם נהוגה עבודה במשמרות - עובד העובד במשמרת הלילה (לצורך ההגדרה "עובד לילה" הוא עובד העובד לפחות שעתיים בין השעות 22.00 בלילה לשעה 06.00 בבוקר) יהיה זכאי לתשלום עבור שעות נוספות מהשעה השמינית והלאה.

 

גמול שעות נוספות לעובדים במשכורת


בימי חול - יחושב ערכה של שעת עבודה כ-125% משכר שעת עבודה רגילה (תוספת של 25%) עבור השעתיים הנוספות הראשונות ביום העבודה. החל מהשעה השלישית תחול תוספת של 50% משכר שעה רגילה (כלומר 150% מערך שעת עבודה רגילה).


ביום המנוחה השבועי ובימי חג - ערך שעת עבודה של 175% משכר שעת עבודה רגילה עבור השעתיים הנוספות הראשונות, וערך של 200% משעת עבודה רגילה מהשעה השלישית הנוספת ולאחריה. אם כי, בשנת 2012, בסע (חי') 40632-10-10 אורי אוחנה נ' מ.מ.ש מלונות בוטיק בע"מ, בפסק הדין בבית הדין האזורי לעבודה בחיפה, קבעה כב' השופטת מיכל נעים דיבנר צורת חישוב שונה לתשלום השעות הנוספות בשבת (עבור השעתיים הראשונות הנוספות בשבת ישולם 187.5% מערכה של שעת עבודה רגילה ועבור שאר השעות הנוספות ישולמו 225% מערכה).


במידה והשלים העובד את מכסת השעות השבועית המלאה של 43 שעות, ונוסף על כך עבד בחג או ביום מנוחה, כבר מהשעה הראשונה הוא זכאי לקבל תשלום עבור השעות הנוספות.

 

כיצד מתבצע חישוב שעות נוספות עבור עובד שעתי?


• שעות נוספות יומיות - עובד שעתי זכאי לקבל תשלום עבור שעות נוספות אשר עבד באחד מימי עבודתו, אף אם לא הגיע ל-43 שעות בשבוע העבודה.


• שעות נוספות שבועיות - עובד שעתי זכאי לקבל תשלום שעות נוספות החל מהשעה ה-44, אם עבד יותר מ-43 שעות שבועיות, גם אם עבד פחות ממשרה מלאה באותו חודש.


לסיכום, כפי שניתן לראות, תחשיב שעות נוספות עלול להיות מסובך במקצת, במיוחד עבור מי שאיננו בקיא בחוק ובניואנסים השקים שלו.

 

לכן, לעיתים, התחושה שאינכם מתוגמלים כראוי, עשויה להתגלות כמוצדקת. במקרה כזה, טוב תעשו אם תתייעצו בעורך דין שלו ניסיון מקצועי בתחום דיני עבודה.