נושא המיגון של מבנים שונים ברחבי הארץ עלה על סדר היום לאחר מלחמת המפרץ, שהפחידה את רוב תושבי ישראל, וגרמה להם לחשוב לעומק על נושא ההגנה בעת מלחמות ואסונות טבע. הבנייה בישראל הינה צפופה מאוד, ולפיכך - עמידה בתנאים מסוימים יכולה להציל חיים של מאות ואלפי בני אדם. נושא זה מתקשר באופן ישיר לתחום עריכת הדין בנדל"ן, משום שחיזוק מבנה דורש הסכמה של מספר צדדים, כאשר הסכמה זו מעוגנת בצורה חוזית.

 

מזה עשר שנים, תכנית המתאר הארצית מתקדמת בקצב מהיר, משפרת את חזות הערים וגם מעלה את תחושת הביטחון של כל אחד מאיתנו. לאחר תחילת הפעילות לחיזוק הבניינים שהוקמו עד שנת 1980, נוספו שלושה תיקונים לתכנית, על מנת לנהל את העבודה וכדי לקדם אותה בצורה מאורגנת ומסודרת. להלן התיקונים:

 

התיקון הראשון

 

הבהרה של הפרשנויות השונות להוראות בתוכנית, בעיקר בכל הקשור ליחסים שבין תוכניות בניית העיר לבין התכנית למתאר הארצית מס’ 38, כמו גם הסברים ספציפיים על זכאות לזכויות בנייה ותיאור מפורט לגביהם.

 

התיקון השני

 

תיקון זה פתח צוהר חשוב מאוד שהקפיץ את המוטיבציה של הגופים השונים לשפר את המבנים: אלו הן זכויות הבנייה שמקנה התכנית, וכן מתן ביסוס ונקודת התחלה לפרויקטים של "פינוי בינוי", או כפי שקרוי בפי העם תמ"א 38/2.

 

התיקון השלישי

 

הרחבה של הזכויות הניתנות על ידי תמ"א 38 (תוספת של עד 2.5 קומות בניגוד לקומה אחת שהתאפשרה במקור) ופרטים נוספים, כגון מיקוד בנוגע לפרויקטים של פינוי בינוי ועוד.

 

פרויקטים המבוססים על תמ"א 38 ושלושת התיקונים החלו לקרום עור וגידים החל משנת 2008 בערים מרכזיות בארץ, ביניהן בת ים, אשדוד, ראשון לציון, רעננה, הרצליה ועוד.

 

במה דן התיקון הרביעי?

 

התיקון הרביעי נועד להרחיב את שטח הפעולה של תמ"א 38 ולהתמקד גם במבנים מסחריים ובמשרדיים. הבסיס לתיקון זה גורס, שככל שהעניין נוגע לביטחון - אנשים רבים מבלים את רוב זמנם דווקא בעבודה, ולא בבית. לפיכך, מיגון מקומות העבודה הינו חשוב לא פחות (אם לא יותר), מאשר מיגון הבתים הפרטיים. על פי הגורמים האחראיים, נכון להיום יש בישראל לפחות אלף מבנים מסחריים שאינם בטיחותיים.

 

התיקון עוסק גם במבנים שנבנו לאחר 1980 ומבחינת הבנייה עצמה עונים על התנאים הביטחוניים, אך אין בהם מרחב מוגן, שהדרישה להוסיפו לכל תוכניות הבנייה נוספה אך ורק בשנת 1992.


התיקון הרביעי מעגן את נושא מיגון וחיזוק יסודות של מבנים ישנים המוקדשים לפעילות עסקית ומסחרית, וכן פונה לאזור הפריפריה שעדיין נשאר מחוץ לטווח התכנית. כמו כן, קיימת התייחסות לבנייה ירוקה, לשיפור אקולוגי ועוד.

 

התיקון אף ייתן מענה לסעיף 23, המקנה חופש פעולה לוועדות המקומיות בדבר אופן חישוב השטחים ומתן ההיתרים בפרויקטים של תמ"א. במהלך השנים נוצרו בהם עיוותים והתיקון הרביעי ייתן מענה לעניין על ידי נוסח אחיד אשר ינסה לפתור את אי התאימות בנושא.

 

התיקון הרביעי החל להתגבש בשנת 2015 וצפוי להיות מפורסם ומיושם בזמן הקרוב, לטובת כל הפועלים בתחום, כולל הנוטריונים המגשרים בתהליכי תכנון הפרויקטים השונים. שר האוצר משה כחלון צוטט בנושא: "אנו נפעל לקידום מהיר של תיקון 4 לתמ"א 38 במטרה להרחיב את פעילות התמ"א ולשפר את מימושה בפועל."