אתה נוהג ולפתע משום מקום צץ לו שוטר, שמאלו מונפת אל על וימינו בתנועות קצובות מסמנת לך לעצור בצידי הדרך. הוא מן הסתם בוודאי שלא עוצר אותך על מנת לברכך בבוקר טוב או ערב טוב, ובוודאי שלא להגיש לך כוס קפה מהביל לרכב.

 

אתה מרגיש כיצד פעימות הלב מתחזקות ומתגברות, לחץ הדם מרקיע לשחקים, והידיים כבר בקושי אוחזות בהגה מעוצמת הרעידות שאחזה בהן. אירוע מעין זה הוא אימת הנהגים כולם. אתה כבר חש שנכנסת ל"סרט" שלא חפצת לראותו, אך ממש לא יודע איך יוצאים ממנו.

אתה כבר מאט, מאותת ימינה, הרגל על דוושת הבלם, והמחשבות כבר רצות במוחך, רצות במהירות כפי שמעולם לא שיערת שהנך מסוגל ויכול להן.

 

האם לא עצרת בעצור בצומת, או שמא עברת מבלי שים לב באדום? ואולי לא האטת ולא נתת זכות קדימה? או שנתפסת על ידי הרדאר נוהג במהירות מופרזת? או שמא השוטר הבחין שאתה או מי מבין נוסעיך אינו חגור בחגורת הבטיחות, או חלילה נתפסת כשאתה מסמס או מדבר בסלולרי תוך כדי נהיגה?

 

ואולי זו סתם בדיקה שגרתית? מה אם כן עושים, איך בכל זאת מתנהלים במפגש מעין זה וכיצד ממזערים נזקים?

 

1. אל תפליל את עצמך ואל תבצע לשוטר את עבודתו 

 

כבר עתה יאמר כי ברוב המקרים, הנהג המצוי, דואג מבלי להרגיש בכך להפליל את עצמו, וזאת כבר בשני המשפטים הראשונים אותם הוא אומר, כאשר הוא מקל על מלאכתו של השוטר. העצה הראשונה שניתן לתת במקרה זה היא לשמור על קור רוח ואיפוק ככל האפשר, ולתת לשוטר את זכות המילה הראשונה בדיאלוג, ולנסות להבין את רצונו ממך, ולענות ככל שניתן תוך הפעלת שיקל דעת.

 

2. הקלטת השיחה עם השוטר

 

מאוד מומלץ ככל האפשר להפעיל טרם השיחה, כל מכשיר הקלטה זמין ככל שיש, אם בסלולרי, טייפ מנהלים, מצלמה, mp3 , או כל מכשיר אחר שיוכל לתעד את השיחה. מומלץ בחום השימוש במצלמת דרך המתעדת את הנסיעה לכל אורכה, לרבות תיעוד שיחות התקיימות ברכב ובקרבתו. מצלמות אלו זמינות וזולות, והחומר אותן מתעדות יקר מפז בעת הצורך.


3. אל תודה בעבירה

 

כאשר השוטר שוטח טענותיו בפניך ומתאר לפרטי פרטים ובכל דרך אפשרית את העבירה שלכאורה ביצעת, לעולם אל תודה בעבירה. זכותך המלאה על פי חוק לכפור בעבירה. מתפקידו של השוטר המקבל מידי חודש משכורתו ממשטרת ישראל, להוכיח בכוחות עצמו וללא עזרתך האדיבה את העבירה אותה הוא טוען שביצעת לכאורה.

4. לפעמים צריך לחשוב פעמיים לפני שעונים

 

גם כאשר השוטר מבקש את התייחסותך לעבירה בכתיבת הדו"ח או בזימון לדין, חשוב פעמיים ושלוש על כל מילה בטרם תצא מפיך. ענה לשאלותיו תוך שיקול דעת. כל מילה שאמרת חקוקה בסלע, ועשויה להירשם לחובתך ולשמש כנגדך.


5. אל תסרב לחתום על הדוח אך קרא אותו היטב לפני 

 

השוטר יבקש ממך לחתום על הדוח בתום רישומו. אין כל סיבה לסרב לחתום, ואולם חשוב מאוד לקרוא כל פרט שנרשם בו על ידי השוטר טרם החתימה. באם נרשם דבר שאינו נכון או אינו מדויק לדעתך, הער תשומת ליבו של השוטר ובקש שירשום, או לחלופין רשום זאת בעצמך במקום המיועד לכך לפני הוספת חתימתך. במידה ונוכח במקום שוטר נוסף, וודא שפרטיו גם הם מצויים בדוח. אם לא, תעד לעצמך את הפרטים ככל שניתן.

 

6. צלם את הזירה 

 

צילום תמונות מזירת העבירה סמוך ככל האפשר למועד ביצוע העבירה לכאורה, המאששות את גרסתך, יכול לסייע רבות בהמשך הטיפול בתיק. רצוי שהתמונות תהיינה מלוות בחותמת תאריך ושעה עליהן ככל הניתן. מומלץ גם לצלם את השוטר או הניידת המעורבים באירוע בזירת העבירה.


7. לא כדאי לסרב לבדיקת ינשוף או לבדיקת דם

 

אם נתפסת כחשוד בעבירת שכרות, אל תסרב לבדיקת הינשוף או לבדיקת דם על פי דרישת השוטר. סעיף 64 ד' (א) לפקודת התעבורה קובע חזקה שסירוב לבדיקה כמוהו כביצוע עבירת השכרות על פי סעיף 62(2) לפקודה. במידה והנך סובל מבעיות נשימה כמו אסתמה או כל מחלה נשימתית אחרת, או נוטל תרופות כאלו ואחרות, ציין זאת בפני השוטר וודא שרשם זאת בדו"ח. כמו בכל אישום אחר, כפור בשתיית האלכוהול, והשאר לשוטר להוכיח את העבירה.

 

8. השתדל לתעד את זירת האירוע ככל הניתן 

 

במידה ונתפסת בעבירת מהירות, וודא אם היו בקרבתך מכוניות נוספות. אם כן, השתדל לרשום את מספרן, או תיאורן ככל האפשר. תעד את תוואי זירת האירוע, מיקומו של השוטר, מיקום הרכבים האחרים ביחס לרכבך, כולל אופן ביצוע האכיפה (ידני, חצובה, מצלמה בתוך רכב). הקפד לרשום פרטי עדים שיתמכו בהוכחת גרסתך ככל שאפשר.

 

9. צלם את זירת תאונת הדרכים 

 

אם הנך מעורב בתאונת דרכים, דאג לצילום זירת התאונה סמוך ככל האפשר לשעת התאונה, באופן שיתעד בצורה מפורטת ככל הניתן את מקום האירוע, את המעורבים בתאונה, ואת הנזקים ככל שאירעו. הקפד למצוא ולרשום פרטי עדים שיתמכו בהוכחת גרסתך.

 

10. התייעץ עם עורך דין מומחה לתעבורה 

 

לפני זימון לחקירה או שימוע ולאחר קבלת הדוח או כתב האישום, מומלץ להתייעץ ולהעביר את הטיפול לעו"ד מומחה לתעבורה, לצורך בדיקת חומר החקירה, וטיפול מול הרשות המאשימה על מנת להגיע לתוצאות הטובות ביותר.

 

חשוב לציין כי תחום התעבורה הינו תחום ייחודי הדורש מומחיות רבה, מיומנות, ידע וניסיון. אין תחליף לייצוג משפטי מקצועי ראוי הולם בטיפול בעבירות התעבורה.