רכשתי מערכת ישיבה סלונית מחנות רהיטים כלשהי. הובטח לי כי הסחורה תסופק לי תוך 30 יום. שילמתי סך 8000 ש"ח ב – 4 שיקים "פתוחים", דהיינו, ללא רישום שם המוטב על גבי השיקים.

 

למעלה מחודשיים לאחר עסקת הרכישה לא סופקה לי הסחורה. בתאריך זה התברר לי כי החנות נסגרה ובעל החנות נעלם. בינתיים נפדו שני שיקים. את שני השיקים הנותרים, שכפי הנראה עברו בינתיים לצד שלישי, ביטלתי.

 

יצרתי קשר עם עורך דינו של בעלי החנות אשר טוען כי אין באפשרותו של בעלי החנות להחזיר לי את כספי מאחר והנ"ל נקלע לקשיים כספיים. ידוע לי על עוד כ – 20 קונים אשר רכשו רהיטים מאותה חנות ולא קיבלו דבר. בעקבות כך, הגשתי תלונה במשטרה וכן הגשתי תביעה בביהמ"ש לתביעות קטנות נגד בעלי החנות.

 

שאלתי היא: האם ישנה דרך נוספת לפעול נגד בעלי החנות כדי שיחזיר את כספי?

 

תשובת הח"מ למקרה דלעיל:


המדובר בעיסקה של רכישת "מיטלטלין" המוגדרים על פי חוק בתור "נכסים מוחשיים, חוץ ממקרקעין" (סעיף 1 לחוק המיטלטלין התשל"א, 1971). על נכסי מיטלטלין חלים בין השאר הוראות החוק הנ"ל.


השואלת אשר עשתה כאמור עיסקת רכישה ע"י מתן שיקים דחויים ו"פתוחים", דהיינו, ללא רישום "למוטב בלבד" על גביהן, עשתה טעות חמורה, טעות אשר הנה נפוצה לצערנו בקרב ציבור הצרכנים.


כפי הנראה, בעלי החנות אשר התחייב לספק לשואלת את הסחורה, אכן נקלע לקשיים כספיים ובעקבות כך בחר להמחות (להעביר) את השיקים הפתוחים שקיבל לצד שלישי בתמורה לכסף מזומן מהצד השלישי אליו עברו השיקים (ניכיון שיקים).


במידה והשואלת היתה רושמת את השיקים על שם "למוטב בלבד" אזי היתה יכולה להימנע מהמצב אליו נקלעה, שכן שיקים הרשומים "למוטב בלבד" כשמם כן הם, לא ניתן להמחות אותם לצד שלישי.


אותו צד שלישי אשר השיקים הגיעו אליו לאחר שנתן תמורה עבורם (כסף בד"כ) נקרא בלשון החוק "אוחז כשורה בשטר". לפיכך גם באם השואלת לא קיבלה תמורה כלשהי בעד כספה, אין בדבר זה כדי למנוע מהצד השלישי אשר השיקים הומחו לטובתו לאחר שנתן תמורה בעדן, מלפעול על פי חוק לגביית השיקים שבוטלו באמצעות לשכת ההוצאה לפועל.


במקרה כגון זה היה על השואלת לרשום את כל השיקים למוטב בלבד. הדבר יכול להעשות במס' צורות. מחיקת המילה "לפקודת" ולאחר רישום שם המוטב הוספת המילה "בלבד". כמו כן ניתן לרשום בנוסף או לחילופין את המילים "למוטב בלבד" בין שני קווים באלכסון (קרוס) על גבי השיק. כיום ניתן להזמין בכל הבנקים פנקסי שיקים עליהם מודפס "למוטב בלבד".


בנוסף במקרה כגון זה, יש לרשום את השיק הראשון תמיד לתאריך שלאחר מועד האספקה בו התחייב הספק/ המוכר לספק את הסחורה. חובה עליכם להתעקש כי מועד ההספקה יהיה רשום במפורש על גבי טופס ההזמנה או הקבלה.

 

האם ישנה דרך נוספת לפעול נגד בעלי החנות בנוסף לפעולות שבהן נקטה השואלת?

 

התשובה שלילית. מעבר לתביעה משפטית כנגד בעלי החנות, אין כל אמצעי אחר להחזר הכסף במקרה זה. כמובן שגם אם השואלת תזכה בתביעה המשפטית נגד בעלי החנות אין בכך כל ערובה לקבלת הכסף חזרה. הדבר תלוי במצבו של בעל החנות, כלומר לאור מצבו הכספי ו/או המשפטי, האם ניתן להיפרע ממנו, האם הוכרז בתור פושט רגל, האם מונה לו כונס נכסים, סך כל חובותיו, סך כל נושיו , האם יש לו נושים מובטחים (נושים עם ערובות) וכו'.

 

האמור לעיל אינו מהווה בגדר תחליף לייעוץ משפטי אצל עו"ד.