בפני בית משפט השלום בתל אביב יפו הונחה תביעה לפיה עלתה השאלה האם שוכר דירה שטען שהדירה אינה ראויה למגורים יוכל להתחמק מתשלום דמי השכירות?

 

השוכר העיד, כי כשהגיע לדירה מצא אותה במצב שאינו ראוי למגורים, תוך שהוא מפרט סדרת ליקויים אשר לטעמו אינם מאפשרים בה מגורי אדם. השוכר אף צירף סדרת תמונות שצילם להוכחת טענתו האמורה לפיה מדובר ב"חורבה שאינה ניתנת למגורי אדם.

 

בית המשפט, לאחר ששמע גם את עדותו של השוכר הקודם, בעניין מצבה של הדירה העדיף את גרסתו של בעל הדירה ושל השוכר הקודם שהעידו, כי מצב הדירה היה טוב וראוי למגורים. בית המשפט קבע כי השוכר ועדיו הגזימו בתיאור מצבה "הירוד" של הדירה כדי ליצור מצג של דירה שאינה ראויה למגורים על מנת ליצור תשתית לרצונו של השוכר להשתחרר מהחוזה.

 

ליקויים בדירה ישנה לא הופכות את הדירה ל"חורבה"


נקבע כי, התמונות שהוצגו לי על ידי השוכר תומכות בגרסת בעל הדירה ועולה מהן כי בדירה אכן קיימים ליקויים, אולם מדובר בליקויים שניתן לצפות כי יהיו בדירה ישנה, ולא בכאלו ההופכים את הדירה לכזו שאינה ניתנת למגורי אדם או ל"חורבה".


עוד נקבע כי גרסת בעל הדירה בדבר מצבה של הדירה מתחזקת גם מהצעת המחיר שצירף השוכר לכתב הגנתו, ביחס לעלות תיקון כל הליקויים בדירה על-ידי קבלן שיפוצים שהזמין. בהתאם להצעת המחיר עלות התיקונים מסתכמת בסך של 5,440 שקלים. אומנם אין מדובר בסכום זניח, אך מאידך, סכום זה ופירוט התיקונים שבהצעת המחיר מלמדים כי אין מדובר בדירה במצב שאינו ראוי למגורים.


בית המשפט פסק כי אין מדובר בהפרה יסודית מצדו של המשכיר ועל כן השוכר, לא היה רשאי לבטל את החוזה בטרם התרה בפני בעל הדירה על כוונתו לעשות כן ונתן לו ארכה לתיקון הליקויים. במקרה הנדון, לא רק שהשוכר לא נתן ארכה לבעל הדירה לתקן את ההפרה אלא שהוא סירב לאפשר את ביצוע התיקונים בדירה, לפיכך ההודעה שנתן השוכר למשכיר על ביטול החוזה אינה כדין ויש בה משום הפרת ההסכם מצדו של השוכר דווקא.

נקבע כי המשכיר זכאי לפיצוי המוסכם בחוזה בסך של 9,400 שקלים ובנוסף ישלם למשכיר את גובה אגרת בית המשפט ושכר טרחת עו"ד.
פסה"ד הינו למעשה חזרה על הלכות קודמות לפיהן בית המשפט לא יושיט יד לעותר האומר להתכחש להתחייבותו או למבקש להפר חיוב שנטל על עצמו.

טיפ חשוב: כאשר אתם שוכרים או רוכשים נכס חשוב מאוד לתעד את מצבו בכדי שכאשר תקבלו את הנכס בפועל יהיה לכם על מה לסמוך ולמה להשוות.

יובהר כי המידע המשפטי המוגש במאמר זה, מהווה מידע כללי בלבד. השימוש במידע, אינו מהווה תחליף לקבלת חוות דעת ו/או ייעוץ משפטי.