בהתאם להסכם גירושין שקיבל תוקף של פסק דין הועמדו מזונות ארבעת הקטינים על סך של 8,050 שקלים. מאוחר יותר הוגשה על ידי האב תביעה להקטנת דמי המזונות לסך של 4,800 שקלים בשל שינוי נסיבות מהותי. לטענת האב, הכנסתו ירדה מסכום של 13,500 שקלים בחודש לסך של 4,728 שקלים.


מנגד טענה האם כי הירידה בהכנסת האב נובעת מסיום עבודתו כרואה חשבון ולא מסיבות שאינן תלויות בו, וכי יש להתייחס לפוטנציאל ההשתכרות של האב ולא רק להכנסתו בפועל.


על פי הפסיקה, בית המשפט ייעתר לתביעה להקטנת מזונות רק לאחר שהוכח שינוי נסיבות מהותי, כאשר בעל הדין לא יכול היה לחזות אותו מראש. במקרה שבו מזונות נקבעו בהסכם, אזי יינתן מעמד מיוחד ובית המשפט לא ייעתר להקטנת המזונות על נקלה אלא רק במקרים חריגים.


פוטנציאל ההשתכרות של האב גבוה משמעותית מהכנסתו בפועל בסך של 4,700 שקלים


בית המשפט אשר בחן את נסיבות המקרה, קבע כי כושר השתכרותו של האב כרואה חשבון הוא גבוה. כבוד השופט אלון גביזון התייחס לעובדות הבאות:


- בעת חתימת האב על הסכם הגירושין הכנסתו עמדה על סך של 13,000 שקלים נטו. 9,000 שקלים נטו ממשכורתו כשכיר ו-4,000 שקלים מעבודתו כעצמאי.


- מאוחר יותר, בשנת 2008 החל האב לעבוד כשכיר בחברה חדשה והכנסתו עלתה לסך של 16,000 שקלים ברוטו.


- האב בחר לסיים עבודתו כשכיר בחברה החדשה למרות שכרו הגבוה, וכיום משתכר בסך של כ-4,700 שקלים.


בית המשפט פסק כי האב לא הוכיח שינוי נסיבות מהותי שלא יכול היה לצפות מראש. בית המשפט התחשב בעובדה כי האב במקצועו רואה חשבון ולאחרונה סיים לימודי משפטים, וקבע כי ניתן ללמוד על כושר השתכרותו ופוטנציאל השתכרותו של האב לא רק לאור עברו התעסוקתי, אלא גם לנוכח השכלתו.


כאשר הוא חתם על הסכם הגירושין הוא כבר החזיק ברישיון לראיית חשבון, אך בחלוף השנים מאז שנחתם ההסכם הוא למד משפטים, סיים את הלימודים ואף עבר את מבחני לשכת עורכי הדין בהצלחה. בתקופה שחלפה מאז חתימתו של הסכם הגירושין ועד לרגע זה, הוא למעשה הרחיב את השכלתו, ולכן הגדיל גם את פוטנציאל השתכרותו.


הנה אפוא, מדובר הן ברואה חשבון והן במשפטן, וניסיון החיים והשכל הישר מלמדים כי פוטנציאל ההשתכרות שלו גבוה מהכנסתו הנוכחית המגיעה לסך של כ-4,700 שקלים בחודש.


עו"ד נרקיס לביא: "צא ולמד, בית המשפט בוחן את פוטנציאל ההשתכרות ולא רק את ההכנסה בפועל כאשר טובת הקטינים לנגד עיניו. כאשר עסקינן בהסכם שאליו הגיעו הצדדים וקיבל תוקף של פסק דין יהיה קשה לשנות את שהוסכם מבלי להוכיח שינוי נסיבות מהותי, כזה שלא ניתן היה לצפות מראש כאשר נכרת ההסכם."


יובהר כי המידע המשפטי המוגש במאמר זה מהווה מידע כללי בלבד. השימוש במידע אינו מהווה תחליף לקבלת חוות דעת או ייעוץ משפטי.