לפני שבועות מספר, בתזמון מקרי לפרוץ פרשת עמנואל רוזן, הוזמנתי (הזמנה שהתבצעה מבעוד מועד) להרצות בפני עובדיה של חברה מסחרית המונה כעשרות עובדים וכן להעביר חפיפה לעובדת שנבחרה להיות הממונה על ההטרדה המינית בחברה זו.

 

יש לכם שאלה?
פורום עבירות מין ותלונת שווא במשטרה
פורום רישום פלילי

 

החוק למניעת הטרדה מינית, תשנ"ח-1998 קובע בסעיף 3 לחוק מהי הטרדה מינית:

 

(א) הטרדה מינית היא כל אחד ממעשים אלה:


(1) סחיטה באיומים, כמשמעותה בסעיף 428 לחוק העונשין, כאשר המעשה שהאדם נדרש לעשותו הוא בעל אופי מיני;
(2) מעשים מגונים כמשמעותם בסעיפים 348 ו-349 לחוק העונשין;
(3) הצעות חוזרות בעלות אופי מיני, המופנות לאדם אשר הראה למטריד כי אינו מעונין בהצעות האמורות;
(4) התייחסויות חוזרות המופנות לאדם, המתמקדות במיניותו, כאשר אותו אדם הראה למטריד כי אינו מעונין בהתייחסויות האמורות;
(5) התייחסות מבזה או משפילה המופנית לאדם ביחס למינו או למיניותו, לרבות נטייתו המינית;
(6) הצעות או התייחסויות כאמור בפסקאות (3) או (4), המופנות למי מהמנויים בפסקאות המשנה (א) עד (ז), בנסיבות המפורטות בפסקאות משנה אלה, גם אם המוטרד לא הראה למטריד כי אינו מעונין בהצעות או בהתייחסויות האמורות:


(א) לקטין או לחסר ישע - תוך ניצול יחסי מרות, תלות, חינוך או טיפול ואם טרם מלאו לקטין 15 שנים - גם בלא ניצול יחסים כאמור, ובלבד שהמטריד אינו קטין;


(ב) למטופל, במסגרת טיפול נפשי, בריאותי, רפואי או פרה-רפואי - תוך ניצול תלות של המטופל במטפל בפסקת משנה זו, "טיפול נפשי" - כהגדרתו בסעיף 347א לחוק העונשין;


(ג) לעובד במסגרת יחסי עבודה, ולאדם בשירות במסגרת שירות - תוך ניצול מרות ביחסי עבודה או בשירות.


(ד) לתלמיד בכיתה י"ב, או י"ד, שאינו קטין, תוך ניצול יחסי מרות בלימודים;


(ה) לתלמיד או לסטודנט, הלומד במוסד המקנה השכלה עיונית דתית או מקצועית לבוגרים (בחוק זה - מוסד להשכלה לבוגרים), תוך ניצול יחסי מרות בלימודים;


(ו) למשתקם כהגדרתו בחוק זכויות לאנשים עם מוגבלות המועסקים כמשתקמים (הוראת שעה), התשס"ז-2007, במסגרת תעסוקה - תוך ניצול יחסי מרות בתעסוקה או ניצול תלות.


(ז) לאדם - תוך ניצול יחסי מרות או תלות, במסגרת הדרכה או ייעוץ של כהן דת או של מי שמתחזה להיות כהן דת או של אדם הידוע או המציג את עצמו כבעל סגולות רוחניות מיוחדות.


(ב) התנכלות היא פגיעה מכל סוג שהוא שמקורה בהטרדה מינית, או בתלונה או בתביעה, שהוגשו על הטרדה מינית.

 

ניתן לנקוט בהליכים לפי חוק הטרדה מינית בשלושה מישורים: האחד, מישור פלילי, שכן הטרדה מינית והתנכלות עולות לכדי עבירה פלילית. השני, מישור משמעתי בתוך הארגון. השלישי, מישור אזרחי שכן הטרדה מינית והתנכלות עולות לכדי עוולה אזרחית לפי פקודת הנזיקין (נוסח חדש), תשכ"ח-1968.


חשוב לדעת כי על בעל עסק – כל עסק – ללא קשר למספר העובדים בו, לדאוג שבמקום העבודה לא יתרחשו מקרי הטרדה מינית והתנכלות. חובה על המעסיק לקבוע מנגנון יעיל להגשת תלונה בעניין ובירורה בתוך מקום העבודה וכן חובה עליו לטפל ביעילות במקרה של הטרדה מינית או התנכלות שנודע לו עליהם. כמו כן, אם נודע למעסיק על הטרדה מינית או התנכלות חובה עליו לבצע שני דברים: האחד, למנוע הישנות המעשים. השני, לתקן את הפגיעה שנגרמה למתלונן עקב ההטרדה או ההתנכלות.

 

יתרה מכך, מעסיק שבמקום העבודה שלו מועסקים למעלה מ-25 עובדים, חייב גם לקבוע תקנון שבו יובאו עיקרי החוק בדבר הטרדה מינית והתנכלות במסגרת יחסי עבודה וכן יפורטו בו דרכי הגשת התלונות שעניינן הטרדה מינית והתנכלות והטיפול בהן, כפי שקבע המעביד. כמו כן, חלה חובה לפרסם את התקנון בין העובדים. יודגש, כי אין להסתפק בתליית התקנון במקום העבודה אלא יש לוודא כי התקנון תלוי במקום בולט לעין ונגיש לכל העובדים. אי פרסום תקנון כאמור עולה לכדי עבירה פלילית.

 

מעבר לכך, חובה על מעסיק למנות אדם שיהיה בתפקיד "אחראי מניעת הטרדה מינית" במקום העבודה ולפרסם את פרטיו במקום בולט. המעסיק רשאי גם למנות את עצמו לתפקיד זה, אך אם לא מינה את עצמו (ואם הוא מעסיק גבר), ישתדל למנות אישה לתפקיד זה. תפקידיו העיקריים של האחראי הם קבלת תלונות ובירורן, וזאת לשם מתן המלצות למעסיק בדבר הטיפול במקרה של הטרדה מינית או התנכלות במסגרת יחסי העבודה. בנוסף, על האחראי להעניק ייעוץ, מידע והדרכה לפונים אליו.

 

תלונה בעניין הטרדה מינית והתנכלות בעבודה תוגש לאחראי ותתברר על ידו ביעילות, ללא דיחוי ותוך הגנה על כבודם ופרטיותם של כל הנוגעים לדבר. בסיום בירור התלונה יגיש האחראי המלצותיו למעסיק. על המעסיק להחליט כיצד יפעל 7 ימים מיום קבלת סיכומו של האחראי, ובכלל זה מתן הוראות לעובדים המעורבים במקרה, לרבות בדבר כללי התנהגות ראויים, פתיחה בהליכים משמעתיים או אי נקיטת צעד כלשהו. אם מתנהלים הליכים משפטיים הקשורים לתלונה רשאי המעסיק לדחות, לעכב או לשנות את מניין הימים האמור והחלטתו.

 

מהי הטרדה מינית?


בפתח הדברים יודגש כי האיסור על הטרדה מינית אינו איסור על חיזור שנעשה ברוח טובה ובהסכמה הדדית. מדובר באיסור כמפורט לעיל בסעיף 3 לחוק.

 

ככלל, על אדם להראות באופן אקטיבי שהוא אינו מסכים למעשה ההטרדה. יחד עם זאת, יש לשים לב לכך שכאשר מדובר ביחסי מרות בעבודה לא נדרשת דרישת ההסכמה ולמעשה – גם אם ניתנה הסכמה החוק רואה אותה כאי הסכמה.

 

הטרדה מינית אינה כרוכה בהכרח במעשים של ממש או מעשי סחיטה מינית. היא גם עשויה להתרחש עקב ביטויים והצעות המופנות באופן חוזר ונשנה, ביטויים אשר מתייחסים למיניותו של אדם ומתמקדות במיניות זו, כאשר אותו אדם מבהיר שאינו מעוניין.

 

דוגמאות קונקרטיות להטרדה מינית בעבודה


- הצעה לעובדת לקיים יחסי מין בתשלום (עש"ם 2192/06 רחמני נ' נציבות שירות המדינה).
- בדיחות גסות בעבודה כהטרדה מינית, שימוש בביטויים מיניים בפומבי (עש"ם 11976/05 חליל נ' נציבות שירות המדינה).
- גלישה באתרי פורנו בפומבי במקום העבודה (עב 1597/02 פלונית נ' חברה אלמונית).


• כמובן שישנן דוגמאות נוספות אשר ניתנו בהרצאה, אולם קצרה היריעה מלתארן עתה.

 

לסיכום, חובה על אדם המעסיק עובדים להיות ער לחובות שמטיל עליו החוק. אם אינו מודע לכל תתי הפרטים שהוראות החוק מחייבות אותו, מומלץ לפנות לעו"ד אשר מתמחה בעניין להכוונה, וזאת על מנת למנוע אי נעימויות ומקרים לא רצויים בהמשך במקום עבודתו.
 


עודכן ב: 24/07/2013