סימן מסחר הוא סמל, מילה, לוגו, צליל או צורה ייחודיים המזוהים עם חברה או עם סחורות ושירותים אותם מעניקה חברה. סימן המסחר מבדיל את החברה, הסחורה או השירות שהיא נותנת מזה השייך לארגונים המתחרים מולה בשוק או למוצרים המתחרים במוצריה שלה.
להגנה על סימני המסחר ישנן 2 מטרות עיקריות. האחת, הגנה על הצרכן מפני הטעיה בבואו לרכוש מוצר או שירות מסויים לבל יטעה ויסבור בטעות, כי רכש מוצר של חברה א’ בעוד שלמעשה הוא רכש מוצר של חברה ב’ אשר מיתגה את מוצרה באופן זהה או דומה שגרם לו לטעות.


המטרה השנייה לשמה נועדה הגנה על סימני המסחר הינה שמירה על המוניטין ועל שמה הטוב של חברה, מוצר או שירות אותו החברה מעניקה. בעידן המסחר המודרני, מוניטין של חברה או של מותג הינו נכס יקר ערך אשר על פיתוחו וקידומו בקרב קהל לקוחותיהן חברות משקיעות משאבים ומאמצים רבים במיוחד.


מדוע איפוא, לחברה כדאי לרשום סימן מסחר?


הסימן מבחין בין הסחורות והשירותים של החברה אל מול חברות אחרות.


הסימן מבטיח לצרכנים את איכות הסחורות והשירותים של החברה.


הסימן מהווה בסיס לפרסום מיתוג וצורת תקשורת בין החברה לבין לקוחותיה.


בית המשפט, בבואו לבחון האם סימן מסחר אחד דומה למשנהו דמיון העולה כדי חשש להטעייה, ישתמש במבחן המשולש (1) החוזי והצליל; (2) קהל הלקוחות וסוג הסחורות; ו-(3) יתר נסיבות העניין (ר”ע 715/68 פרו-פרו ביסקויט (כפר סבא) נ. פרומין ובניו, פ”ד כ”ג(2), 43 (1969);). אל מבחן משולש זה נוסף מבחן השכל הישר וכן פותחו קריטריונים נוספים כמבחני עזר, כגון מבחן העין, מבחן החזות והפרטים המבחינים, מבחן צליל הסימנים (דמיון פונטי), מבחן סוג הלקוחות, מבחן סוג הטובין ומבחן צינורות השיווק.


הגנת סימן המסחר הינה הגנה מדינתית (טריטוריאלית) ויש לרשום סימן מסחר בכל מדינה בה מעוניינים לקבל הגנה. יחד עם זאת ניתן להגן על סימני מסחר המוכרים היטב בעולם המבקשים לקבל הגנה גם במדינות בהן לא נרשם אותו סימן, אך הגנה זו מצומצמת יותר מאשר ההגנה שניתנת לסימן לו היה נרשם בפנקס סימני המסחר של באותה מדינה.


סימן מסחר רשום הוא סימן מסחר המופיע בפנקס סימני המסחר המנוהל בלשכת רשם הפטנטים, המדגמים וסימני המסחר. מאגר סימני המסחר הישראלי הדיגיטאלי מצוי בכתובת הבאה:


http://www.trademarks.justice.gov.il/TradeMarksWebSiteUI/TrademarksSearch/TrademarksSearch.aspx?From=TopMenu


רישום סימן מסחר בישראל נעשה באמצעות הגשת בקשה לרשם הפטנטים, המדגמים וסימני המסחר. בבקשה זו, אותה ניתן להגיש גם באמצעות אתר האינטרנט, יש לציין את המילה או הלוגו המבוקשים לרישום ולהגדיר את סוגי הסחורות והשירותים אשר בהם ייעשה שימוש בסימן המסחר. ניתן לרשום סימן לגבי מספר סוגי סחורות ושירותים ואין חובה להגדיר רק סוג אחד בלבד לכל סימן. עם הגשת הבקשה לרישום הסימן יש לשלם אגרה מתאימה, אשר סכומה משתנה מעת לעת ומפורסם באתר של רשם סימני המסחר.


לאחר הגשת הבקשה למשרד רשם הפטנטים, המדגמים וסימני המסחר, נבחנת כשירותו של הסימן או הלוגו להירשם בפנקס סימני המסחר, בהתאם להוראות הדין ולפנקס סימני המסחר. הליך בחינה זו אורך מספר חודשים לא מבוטל ולאחר שלב זה, מפורסם דבר קיבול סימן המסחר בפנקס סימני המסחר (המפורסם מידי חודש), וניתנת לציבור הרחב הזדמנות להביע התנגדות לרישום הסימן המבוקש. התנגדות לרישום הבקשה, ככל שמוגשת, תידון בפני רשם סימני המסחר בצורה של הליך משפטי הכולל כתבי טענות וראיות. ואולם, בהיעדר התנגדות בתום 3 חודשים ממועד פרסום הבקשה ביומן סימני המסחר, נירשם הסימן בפנקס סימני המסחר כאשר תוקפו של הרישום הינו ל-10 שנים החל ממועד הגשת הבקשה לרישום סימן המסחר וניתן לחידוש כל 10 שנים מחדש, בכפוף לתשלום אגרה מתאימה.


עודכן ב: 19/06/2014