הזמנתם כרטיסי טיסה חודשיים מראש, תכננתם חופשה ואולי גם לקפוץ לבקר את הדודה, ארזתם, קניתם מתנות, הזמנתם מונית, הגעתם לשדה ואז אתם מגלים שהטיסה מתעכבת. למרות שהדיוטי פרי הוא נעים ומפתה, ולמרות שיש בתי קפה ומסעדות, עדיין, הדודה מחכה ואתם כבר רוצים להיות בחו"ל.


עד 2012 נוסעים אשר עוכבו בשדה התעופה לא יכלו לעשות דבר מלבד להתלונן, אולם מחודש אוגוסט אותה שנה, נכנס חוק חדש לחיינו המזכה את הנוסעים בפיצויים בגין עיכוב הטיסה או בגין שינויים מפתיעים אחרים מחד והמגביר את מאמצי חברות התעופה שלא לעכב טיסות ולבצע שינויים לא רצויים מנגד.


באילו תנאים נמצא הנוסע זכאי לפיצויים בגין עיכוב הטיסה?


1. במידה והטיסה מתעכבת בפחות מחמש שעות הנוסע יהיה זכאי למימון מזון ומשקאות בזמן המתנתו.
2. במידה והטיסה מתעכבת בין 5 ל -8 שעות, בנוסף למימון המזון, יקבל הנוסע מימון של שתי שיחות טלפון, ואפשרות לבטל את הטיסה ולקבל את מלוא כספו בחזרה או לדרוש כרטיס טיסה חלופי במועד אחר.
3. במידה והטיסה מתעכבת ביותר מ-8 שעות, בנוסף על כל האמור לעיל הנוסע יהיה זכאי לפיצוי כספי הנע בין 1,250 שקלים ל-3,000 שקלים, בהתאם למרחק הטיסה.
4. ובמקרה קיצוני בו הטיסה תתעכב למשך למעלה מיממה יקבל הנוסע, מלבד האמור, אף מימון שהות בבית מלון קרוב והוצאות נסיעה. אולם במקרה כזה, במידה והטיסה החלופית אותה דרש הנוסע, תגיע ליעד הנכסף עד שש שעות ממועד הטיסה המקורית, הנוסע יהיה זכאי רק למחצית מסכום הפיצוי.


האם הנוסע זכאי לפיצויים גם כאשר הטיסה מבוטלת?


החוק החדש אינו מצמצם עצמו רק לשאלת עיכוב הטיסה, אלא אף עוסק במקרים בהם הטיסה מבוטלת. במקרה כזה הנוסע יהיה זכאי לפיצויים תחת התנאים הבאים בלבד:


1. כאשר הטיסה מתבטלת בעקבות נסיבות של כוח עליון (מזג אוויר סוער וכו').
2. כאשר ישנה שביתה או השבתה של חברות התעופה או העובדים בשדה. (במקרה כזה הנוסע לא יהיה זכאי לבחור טיסה חלופית, שהרי בשביתה לא ניתן לדעת מתי תהיה כזאת).
3. כאשר הטיסה מבוטלת לאחר עיכובה מחשש לחילול שבת או חג.


העבירו אותך ממחלקה ראשונה למחלקת תיירים? אתה זכאי לפיצוי!


פיצויים נוספים שהחוק מציע הוא עבור נוסעים אשר הועברו למחלקה נמוכה יותר מזו שביקשו בתחילה, כלומר במקרים בהם חברת התעופה בעצם "הרעה את התנאים" של הנוסע.


כך למשל, נוסע אשר הועבר ממחלקה ראשונה למחלקת עסקים יקבל סכום בשיעור של 60% מהסכום ששולם עבור הכרטיס.
במידה והנוסע הועבר למחלקת תיירים ממחלקת עסקים, יקבל שווי של 80% משווי הכרטיס בחזרה. ונוסע שהועבר ממחלקה ראשונה למחלקת תיירים יקבל 90% משווי הכרטיס.


ובמקרה בו מרחק הטיסה עולה על 4,500 קילומטר, והנוסע הועבר ממחלקת עסקים או ממחלקה ראשונה למחלקת תיירים, יוחזר לו מלוא כספו בשיעור של 100%.


אני זכאי לפיצוי גם אם הקדימו לי את הטיסה?


החוק מסדיר פיצויים גם במקרים 'הפוכים' בהם חברת התעופה מקדימה את הטיסה, וזאת לפי התנאים הבאים:


1. כאשר הטיסה הוקדמה בין 5 ל-8 שעות טרם המועד שנקבע, יוכל הנוסע לקבל את מלוא כספו בחזרה או כרטיס חלופי למועד אחר, וזאת בתנאי שההודעה על הקדמתה התקבלה פחות משבועיים טרם מועדה המקורי.


2. במידה והטיסה הוקדמה ביותר מ-8 שעות טרם המועד המקורי, יקבל הנוסע את מלוא כספו חזרה או כרטיס חלופי ללא קשר למועד ההודעה על השינוי.


שימו לב לפרטים הקטנים ועימדו על זכויותיכם!


חשוב לשים לב לפרטים המדויקים לפני הגשת בקשה לפיצוי, וזאת על מנת למנוע עוגמת נפש וטרטור בין הגורמים השונים בניסיון לקבל את כספכם בחזרה. החוקים ברורים, וחברות התעופה מחויבות בפיצוי כפי שאתם מחויבים בדיוק בפרטי העיכוב או הביטול. עימדו על זכויותיכם ואל תוותרו!


ולבסוף, חשוב לדעת כי במידה וחברות התעופה לא נענות להפצרותיכם, ובמידה ואתם בטוחים בצדקתכם, ניתן לפנות בתביעה לבית המשפט אשר יכול לפסוק לכם פיצויים מוגדלים על עוגמת הנפש, עד לסכום של עשרת אלפים שקלים.


טיסה נעימה!