בבית משפט השלום בפתח תקווה התנהל בחודשים האחרונים דיון משפטי, שבסיומו ניתן צו מניעה להפסקת עבודות בניה כנגד דייר בעל היתר בניה כדין, ואשר בפועל, ביטל את זכויות הבניה שניתנו לאותו דייר במטרה לאפשר לדיירי הבניין להתקשר עם חברה לצורך ביצועו של פרויקט תמ"א 38.


פעמים רבות נתקלים בעלי דירות בבניינים ישנים בבעיה: דיירי הדירות שבקומות העליונות "מנכסים" לעצמם את גג הבניין ומתחילים לבנות על הגג המשותף ששייך לכלל בעלי הדירות, לא פעם גם מבלי לקבל היתר בנייה כדין.


מעוניינים בפרוייקט תמ"א 38? בדקו שאין בנייה על גג הבניין!


אם עד לפני שנים אחדות, לנושא זה לא הייתה כל משמעות הרי שכיום, לאור חקיקת החוק לחיזוק מבנים מפני רעידות אדמה והחלתה של תכנית תמ"א 38, הגגות של אותם בניינים ישנים מקבלים מעמד מיוחד ומשמעות עצומה, שכן, רק אם הגג המשותף יהא חף מבנייה, יוכלו הדיירים לקבל זכויות בניה על גג הבית המשותף לצורך ביצוע פרויקט תמ"א 38, ולהתקשר עם חברה יזמית לצורך ביצוע פרויקט באופן שיאפשר לה לבנות קומות נוספות על גג הבניין.


תחילתו של המאבק, בבית המשותף ברחוב משה שרת בהוד השרון- בניין "רכבת" רעוע בן מעל ל-40 שנים, קירותיו סדוקים, מערכת הביוב בו דולפת ולו בעיות תשתית רבות. אחד מדיירי הבניין, הגר בקומה העליונה, ביקש מיתר דיירי הבניין אישור לבניה על גג הבניין. הדיירים חתמו על הסכמתם, ואותו דייר קיבל את היתר הבניה. כשלושה ימים לאחר מתן ההיתר, הבינו הדיירים כי הדבר מסכל את הוצאתו על הפועל של פרוייקט תמ"א 38, וזאת מכיוון שבנייה חדשה על גג הבניין תמנע אפשרות להוסיף קומות נוספות. כך, חזרו בהם מהסכמתם ואף הביאו זאת לידיעת הוועדה המקומית.


הדייר מגיש ערר על ההחלטה לוועדה המחוזית


במסגרת דיון בוועדה המקומית, התקבלה עמדת הדיירים. בתגובה להחלטה זו, הגיש דייר הקומה העליונה ערר לוועדה המחוזית. הוועדה המחוזית דחתה את הערר בתנאי שבתוך פרק זמן של כחצי שנה, יגישו הדיירים תוכניות לחיזוק הבית המשותף.


לאור העובדה כי במועד החלטת הוועדה המחוזית טרם נבחרה חברה יזמית, לא הייתה בידי דיירי הבניין היכולת לעמוד בהחלטת הוועדה המחוזית, דבר אשר הוביל לאי עמידתם בתנאים שנקבעו ע"י הועדה במחוזית, ולקבלת היתר בניה שניתן לדייר ע"י הוועדה המקומית.


באמצעות עוה"ד שי הררי ממשרד עוה"ד הררי-דוק המתמחה בייצוג דיירים ויזמים בפרויקטים מסוג תמ"א 38 ופינוי ובינוי, פנו דיירי הבית המשותף לבית משפט השלום בפתח תקווה, ושטחו את מכלול טענותיהם המשפטיות האמורות לעיל כנגד היתר הבניה שניתן לדייר הקומה העליונה.


בדיון שהתקיים במעמד הצדדים מיום 11.10.12, נתנו הצדדים את הסכמתם לאור המלצת בית המשפט, לפיה יוצא צו מניעה להיתר הבניה, הפסקת עבודות הבניה שכבר החלו והענקת פרק זמן נוסף של 60 ימים לדיירים לצורך התקשרות עם חברה יזמית, וזאת במטרה להעניק לדיירים הזדמנות אמיתית להוציא אל הפועל פרויקט תמ"א 38.


ניצחון לתמ"א 38 ופיצוי כספי לדייר מהקומה העליונה


לסיכומו של עניין, לאחר שהדיירים התקשרו עם חברת פאר בילדינג, חברה יזמית המבצעת פרויקטים תמ"א 38, הבית המשותף עובר בימים אלה תהליך תמ"א 38 במסגרתו מקבלים כלל דיירי הבניין תוספת ממ"ד בשטח של 12 מ"ר, תוספת מרפסת שמש בשטח של 12 מ"ר, חיזוק הבניין, שיפוצו ושדרוגו לרבות תוספת של מעלית אחת לכל כניסה. הדייר שהיתר הבניה שהיה בידו בוטל, ועבודותיו הופסקו בצו בית המשפט, פוצה במסגרת הסכם הפשרה ע"י החברה היזמית בסכום של 150,000 ש"ח, סכום המגלם את עלות עבודות הבניה שכבר בוצעו בפועל.