בתקופה האחרונה אנחנו עדים לרצף של רעידות אדמה עוצמתיות ברחבי העולם. בקנדה התרחשה רעידת אדמה בעוצמה של 6.1 בסולם ריכטר, בהפרש של מספר ימים הייתה רעידה נוספת בטאיוואן ובאזור דרום יפן בעוצמה של 6.8 בסולם ריכטר, והאחרונה והחמורה מכולן - בנפאל, בעוצמה של 7.9 בסולם ריכטר.


מידע זה מטריד לאור העובדה כי מדינת ישראל מצויה על השבר הסורי אפריקני המהווה אזור מועד לפורענות, ומחקרים ונתונים סטטיסטיים מזהירים פעם אחר פעם מרעידת אדמה חמורה שעתידה להתרחש בישראל אשר תביא למחיר כבד בנפש, בין היתר בשל בניינים שייהרסו. בתרחיש שהובא בחדשות ערוץ 10 דובר על 28,600 בניינים שיעברו הרס מוחלט, ועוד 290 אלף שיינזקו בצורה קלה ובינונית.


מדינת ישראל השכילה להיערך לאפשרות של רעידת אדמה קשה ולהעניק לתושביה, באמצעות החוק לחיזוק מבנים מפני רעידות אדמה ואישור תוכנית תמ"א 38, אמצעי למניעת נזקים חמורים והפחתת סיכון בעת רעידת אדמה. על פי ממצאי מחקר שנערך עבור משרד הבינוי והשיכון, בישראל ישנן 810 אלף יחידות דיור הזקוקות לחיזוק, מתוכן 160 אלף יחידות דיור אשר יכולות לעבור תמ"א.


נוסף על היתרונות הבטיחותיים הברורים בחיזוק מפני רעידות אדמה, יש פן בטיחותי נוסף הקשור לכך שבמרבית הפרויקטים מורחב שטח הדירה באמצעות הוספת חדר ממ"ד. יתרונות בולטים נוספים הגלומים בחיזוק ובשדרוג הבניין כוללים הגדלת שטח הדירה, חידוש התשתיות והעלאת ערכו הכספי של הנכס.


לבעלי דירות כדאי לנצל את האפשרות לשדרוג דירותיהם, אך חשוב לזכור כי אף על פי שניתנת קדימות מובהקת להאצת הליכי תמ"א 38, והליכי התכנון מקוצרים במסגרת הוועדה המקומית, מדובר, יחד עם תקופת הבנייה וביצוע העבודות בתהליך לא קצר, שלעתים עשוי להימשך כחמש שנים ואף יותר. לאור כל זאת, מומלץ להתחיל בהתנעת הפרויקט כדי להוציאו אל הפועל ויפה שעה אחת קודם.


כיצד עושים זאת?


באופן מאוד פשוט, ישנם שני גורמים עיקריים המהווים את אבני היסוד של פרויקט תמ"א 38 מוצלח:


הגורם הראשון: בחירה של אנשי מקצוע מנוסים ואמינים. בחירת עורך דין מנוסה אשר ילווה את בעלי הדירות מרגע ההחלטה לצאת לדרך, במידת הצורך יסייע בגישור מול דיירים סרבנים, יעזור להם לאתר קבלן אמין וידאג להגן על האינטרסים שלהם בכל צעד שיעשו במהלך המשא ומתן מולו. בחירת קבלן עם גב כלכלי איתן, שהשלים פרויקטים דומים בצורה מוצלחת.


הגורם השני: נציגות דיירים דומיננטית, כזו שתדע להתנהל בחוכמה ולהביא ללכידות של הדיירים, ושתדע לגשר ולמצוא את דרך המלך כאשר מתגלעות מחלוקות בין השכנים בבניין. כדי להוביל פרויקט תמ"א 38 בחוכמה, יש לאפשר "הבשלה" אצל דיירי הבניין ולא לפעול תחת אילוצי זמן, כך שתתאפשר קבלת החלטות נכונה.


לסיכום, חשוב לדאוג לעתיד בטוח על ידי חיזוק הבניין, ואין כמו זמן שגרה כדי לצאת לדרך!