אם החלטתם להגיש תלונה נגד המשטרה, בין אם מדובר בשוטר שהתנהג אליכם באופן לא מכבד, בלתי ראוי, באלימות, או שמא קיבלתם שירות לקוי מהמשטרה או בין אם אתם סבורים ששוטר ביצע עבירה פלילית, המדריך הבא נועד להנחות אתכם כיצד ולאן להגיש את התלונה.


בתקופה האחרונה אנו נחשפים ללא מעט מקרים בהם שוטרים במסגרת תפקידם במשטרה, התעמרו והשפילו אזרחים, התנהגו באופן בלתי ראוי, השתמשו לרעה בסמכותם ובמקרים חמורים יותר, ראינו שוטרים אשר ביצעו עבירות פליליות כלפי אזרחים, נקטו באלימות מוגזמת, שוטרים שבעת עדותם שיקרו בבית המשפט, הטרידו מינית, לקחו שוחד ועוד מקרים מצערים אשר גרמו, בסופו של דבר, לפגיעה קשה באמון הציבור ותדמית המשטרה.


על מנת לעקור מן השורש התנהלות פסולה "ועשבים שוטים" בקרב אנשי המשטרה ובנוסף לכך להביא לשיפור השירות מצד המשטרה, על הציבור לגלות מעורבות ואכפתיות ולהגיש תלונות ללא מורא ישירות אל הגוף הרלוונטי שמפקח על המשטרה, המוסמך לדון בתלונה וככל שהתלונה תמצא מוצדקת, בסמכותו גם להטיל עונשים על השוטרים.


אז כיצד יודעים לאן להגיש את התלונה?


בישראל קיימים שני גופים שתפקידם העיקרי הוא לברר תלונות המוגשות כנגד שוטרים.


הגוף הראשון - המחלקה לחקירות שוטרים מטעם משרד המשפטים (מח"ש).


הגוף השני - היחידה לתלונות הציבור על המשטרה מטעם משטרת ישראל.


הגוף אליו תוגש התלונה יקבע בהתאם לנושא בו היא עוסקת, לדוגמה: אם התלונה עוסקת בחשד לביצוע עבירה פלילית על ידי שוטר יש לפנות למח"ש ואילו כאשר מדובר בביצוע עבירת משמעת על ידי שוטר או התנהלות לקויה מצד המשטרה, יש לפנות ליחידה לתלונות הציבור על המשטרה.


א. הגשת תלונה למחלקה לחקירות שוטרים (מח"ש)


תלונה למחלקה לחקירות שוטרים מגישים אך ורק כאשר התלונה עוסקת בחשד לביצוע עבירה פלילית על ידי איש משטרה, תוך כדי מילוי תפקידו במשטרה ולרבות כאשר מדובר בשימוש בכוח בלתי סביר.


המחלקה לחקירות שוטרים מוסמכת לטפל בכל העבירות הפליליות שנקבעו בחוק שהעונש בגינן הוא מעל שנת מאסר ולמשל: עבירות אלימות, מין, שוחד וטוהר המידות, המתה, פגיעה בפרטיות ועוד.


את התלונה למח"ש ניתן למסור בעל פה או בכתב באחת משלוחות מח"ש הנמצאת באותו מחוז בו משרת השוטר או בוצעה העבירה על ידי השוטר או באמצעות טופס מקוון הנמצא באתר פרקליטות המדינה - המחלקה לחקירות שוטרים. מח"ש מוסמכת לחקור שוטרים ובהמשך גם להעמידם לדין פלילי.


ב. הגשת תלונה ליחידה לתלונות הציבור על המשטרה


תלונה ליחידה לתלונות הציבור על המשטרה מגישים כאשר התלונה עוסקת באחד או יותר מהנושאים הבאים: התנהגות בלתי נאותה של שוטר, מילוי התפקיד באופן לקוי, שימוש לרעה בסמכות, ניצול מעמד של שוטר, התנהגות הפוגעת בתדמית המשטרה, התנהגות שאינה אדיבה, הופעה מרושלת של שוטר, סירוב למסור פרטים מזהים, התרשלות במילוי תפקיד ועוד עבירות משמעת המוגדרות בתוספת הראשונה לחוק המשטרה, התשס"ו - 2006.


כמו כן, ניתן להגיש תלונה בכל נושא הקשור לתפקוד לקוי של המשטרה כגוף (ולא כנגד שוטר מסוים).


את התלונה מגישים ליחידה לתלונות הציבור על המשטרה באותו המרחב בו משרת השוטר או נמצאת תחנת המשטרה הרלוונטית באמצעות פרטי ההתקשרות הנמצאים באתר משטרת ישראל - תלונות ופניות הציבור.


אנשי המשטרה כפופים לדין משמעתי. ככל שתלונתכם תמצא מוצדקת, השוטר צפוי לעמוד לדין משמעתי בפני קצין שיפוט או בית הדין למשמעת של המשטרה (ביד"ם).


בנוסף, יחידה זו מוסמכת, בהסכמת הצדדים, להפנות תלונה להליך גישור בפני מגשר ניטרלי במטרה לנסות ליישב את הסכסוך בדרך מהירה תוך התחייבות הצדדים לסיום סופי של המחלוקת. הליך זה מעלה קשיים, שכן הסכמת המתלונן להליך הגישור כרוכה גם בוויתור על זכותו לייצוג על ידי עו"ד ומעבר לכך ויתור על הזכות להגיש תביעה או טענה אחרת בעניין הנדון בעתיד.


האם ניתן להגיש תלונה גם למח"ש וגם ליחידה לתלונות הציבור?


כאשר התנהגות של שוטר מקימה גם עבירה פלילית וגם עבירת משמעת, פתוחה הדרך לפנות בתלונה גם למח"ש וגם ליחידה לתלונות הציבור ובכל מקרה אין כל מניעה שהשוטר יועמד לדין פלילי וכן משמעתי בגין אותו מעשה או אירוע.


במקרים המתאימים רצוי להגיש את התלונה לשני הגופים, שכן, אם יתברר שהתלונה לא הוגשה לכתובת הנכונה, עלולה התלונה להיגנז מבלי לעבור לגוף הנכון וכך במקרה הטוב יעבור זמן מיותר ובמקרה הגרוע, התלונה פשוט "תיפול בין הכיסאות" ולא תתברר כלל.


אילו פרטים לציין בתלונה?


חשוב לציין בתלונה כמה שיותר פרטים הידועים לכם ובעיקר את הפרטים הבאים: פרטים מלאים שלכם, פרטים מלאים של השוטר שנגדו מוגשת התלונה וכן לתאר את פרטי האירוע (שעה, מקום, כמה שוטרים היו במקום ועוד). ככל שהיו עדים לאירוע, חשוב להפנות לפרטים מזהים שלהם ואמצעי יצירת קשר איתם וחשוב מכל לצרף לתלונה העתקים של ראיות התומכות בתלונה (תמונות, סרטונים, תכתובות, הקלטות, מסמכים שונים ורפואיים וכדומה).


ג. הגשת תלונה לקצין בכיר או למפקד תחנת המשטרה הרלוונטית


אפשרות נוספת להגיש תלונה כנגד המשטרה היא הפניית תלונה אל קצין בכיר העומד בראש אותו מפלג או יחידה במשטרה או אל מפקד תחנת המשטרה הרלוונטית. ראוי לעשות שימוש באפשרות זו בעיקר כדי לזרז טיפול של שוטר או יחידה מסוימת במשטרה שאינם פועלים ביעילות מספקת "וגוררים רגליים".


כך למשל במקרה בו היחידה החוקרת לא מטפלת בתלונה אשר הגיש אזרח בגין עבירה פלילית, ניתן לפנות ישירות לקצין החקירות הממונה או אל מפקד תחנת המשטרה ולבקש את התערבותו המיידית בעניין כך שיורה לפקודיו לבצע עבודתם במהירות המתבקשת.


התלונה הוגשה. מה עכשיו?


לאחר הגשת התלונה, חשוב ליצור קשר ולוודא כי מטפלים בתלונה, להתעדכן למי הועברה התלונה ולהשיג את פרטי יצירת הקשר עימו ובהמשך להמשיך ולעקוב אחר הטיפול התלונה.


ערעור כנגד החלטה בתלונה


במקרה בו התלונה שהגשתם נדחתה, ניתן לערר על ההחלטה באופן הבא: אם התלונה הוגשה למח"ש, זכות המתלונן להגיש ערר כנגד ההחלטה בפני פרקליט המדינה וזאת בתוך 60 ימים ממועד קבלת ההחלטה.


אם התלונה הוגשה ליחידה לתלונות הציבור על המשטרה במרחב מסוים, ניתן להגיש ערר לקצין תלונות הציבור המחוזי ועל החלטתו ניתן להגיש ערר נוסף לראש היחידה הארצית לתלונות הציבור במטה הארצי בירושלים.


תביעה אזרחית כנגד המשטרה


ברוב המקרים, תלונה אשר תמצא מוצדקת על ידי אחד מן הגופים המתוארים במאמר זה, תגרור נקיטת הליכים משפטיים והטלת סנקציות על אנשי המשטרה ואולם, היא עשויה גם להצמיח עילת תביעה אזרחית כנגד משטרת ישראל ולזכות את המתלונן בפיצויים בגין מעשיו או מחדליו של השוטר או התנהלות המשטרה.


הזכות להגיש תלונה על ידי עורך דין


אמנם כל אזרח יכול להגיש תלונה כנגד המשטרה בכוחות עצמו ואנו מקווים שמאמר זה יקל ויסייע במלאכה. אולם, לא הרבה יודעים שקיימת אפשרות כי עו"ד פלילי מקצועי ומנוסה בתחום, יערוך ויגיש עבורכם את התלונה או יסייע לכם בהכנתה ואף יברר עבורכם מול הגורמים הנכונים את סטטוס הטיפול בה.


לא פעם נתקלנו בתלונות שלא התבררו במהירות הראויה ואף היו תלונות שכלל לא הועברו לטיפול הגורמים הרלוונטיים או כאלה שנגנזו בשל העדר פירוט או מסיבות טכניות כאלה ואחרות.


לפיכך, הגשת תלונה רשמית על ידי עורך דין, ערוכה בכתב, המפרטת את כלל העובדות והטענות המשפטיות ונתמכת במסמכים הנדרשים, לא רק שתקבל יחס שונה וטופל במהירות אלא תגדיל את הסיכויים כי התלונה תמצא מוצדקת והשוטר יועמד לדין בגין מעשיו.


לסיכום, אם בכוונתכם להגיש תלונה כנגד המשטרה, חשוב להגישה ככל הניתן בסמוך לקרות האירוע המתואר בתלונה.


נתקלתם בשוטר אשר ביצע עבירה פלילית או משמעתית, אל תהססו והגישו תלונה כנגדו לגוף הרלוונטי. כאמור, רק בדרך זו ילמדו שוטרי משטרת ישראל כי תפקידם הוא בראש ובראשונה לשרת את האזרחים, לדאוג לביטחונם וכל זאת תוך שמירה על כבודם וזכויותיהם.


הליך הגשת תלונה כנגד המשטרה, נראה על פניו כפשוט ומהיר, אולם, נוכח חשיבות ההליך והשפעתו על עניינם האישי של האזרחים ועל האינטרס הציבורי בכללותו, יש מקום להסתייע בשירותיו של עורך דין פלילי אשר יגיש עבורכם את התלונה או ילווה אתכם בהכנתה.


בשולי הדברים אך לא בשולי חשיבותם נדגיש כי רוב רובם של שוטרי משטרת ישראל מבצעים עבודתם החשובה בצורה מקצועית וראויה להערכה. חשוב להיזהר וחלילה לא להגיש תלונות סרק כנגד שוטרים, שמא "נכרות את הענף שכולנו יושבים עליו" ונפגע בפרנסתם ללא הצדקה.


עורך דין שי שקד מלווה ומייצג חשודים, נאשמים ואזרחים שנפגעו מהתנהלות המשטרה וכן מייצג שוטרים בהליכים פליליים ומשמעתיים במשטרה.


בכל שאלה או לצורך יעוץ משפטי אישי ניתן לפנות ישירות לעו"ד שי שקד.


הכתבה מאת עו"ד שי שקד באדיבות אתר עורכי הדין LawGuide.co.il


*המידע המוצג כאן אינו מהווה יעוץ מכל סוג או המלצה לנקיטת הליך או אי נקיטת הליך ובכל מקרה יש לקבל ייעוץ פרטני. נכונות המידע עשויה להשתנות מעת לעת.


כל המסתמך על המידע המוצג עושה זאת על אחריותו בלבד.