הפעם, בבחירות שבוטלו בבית ים, אף קבע בית המשפט לראשונה, כי הביטול מתחייב מאירועים הנוגעים בתעמולת הבחירות ושאירעו עוד בטרם החל הליך ההצבעה.


בשנת 2003, בוטלה לראשונה בחירת ראש עיר – בחירתו של רון פרומר לראשות העיר נהריה. הטעם לביטול היה הסכם שכרת פרומר עם מועמד, שכנגד פרישתו, הוא ומקורביו ימונו על ידי פרומר לתפקידים מקצועיים שונים בעירייה.


הפעם השנייה בה בוטלו בחירות לראשות עיר, הייתה בבחירות בבית שמש בשנת 2013. שם בוטלו לראשונה גם הבחירות למועצה. הטעם לביטול הבחירות היה זיופים בהיקף נרחב של הליך ההצבעה עצמו: זויפו הצבעות, לרבות זיוף של תעודות זהות בהיקף שעלול היה לשנות את תוצאות הבחירות. (משרדנו ייצג במקרה זה את המועמד אלי כהן, ובשמו פנינו לבית המשפט בערעור בחירות ואכן בית המשפט ביטל את הבחירות והורה על עריכתן מחדש).


האם הבטחות אסורות בתעמולת הבחירות באמת יכולות לשנות את תוצאת הבחירות?


אתמול ביטל בית המשפט את הבחירות בבת ים בשל חריגות חמורות מההוראות החלות על תעמולת הבחירות. עיקרי החריגות בהבטחות אסורות כגון: הבטחה לבעלי עסקים בקניון בת ים שהארנונה לא תועלה (בניגוד לצו הארנונה), הבטחה להגדלת מספר הכיתות בבית ספר, הבטחה לשיפוץ בית ספר בתמורה לתמיכת ועד ההורים. לצד אלה, התערבות בפעילות התביעה העירונית במספר מקרים, ביצוע תעמולת בחירות באמצעות עובדי העירייה ושימוש בנכסי ציבור.


במקרה זה, בניגוד לפסק הדין בעניין בית שמש, ביטל בית המשפט את הבחירות בשל אירועים שהתרחשו בטרם החלה ההצבעה.


מקרים אלה אמנם חמורים, אך ניסיון החיים מלמד, למרבה הצער, שדיני תעמולת הבחירות, מופרים על ידי מועמדים, כמעט בכל התמודדות. יושב ראש ועדת הבחירות המרכזית לכנסת מוסמך לתת צווי מניעה במקרים בהם חרג מועמד מדיני תעמולת הבחירות.

 

בבחירות 2013, יושב ראש ועדת הבחירות המרכזית (כבוד השפוט ס. ג'בראן) דן ביותר ממאתיים תיקי תעמולה. ההחלטות ניתנו ביעילות ובמהירות ראויים לכל שבח וניתנו צווי מניעה כנגד מי שהפר את האיסורים שבחוק וכנגד מי שהשתמש בנכסי הציבור. כלי משפטי זה מונע תעמולה אסורה במהלך הבחירות.


במקביל, קבועות בחוק סנקציות פליליות ואין מניעה להעמיד לדין את מי שחרג מהאיסורים במידה ניכרת.


ביטול בחירות הוא סעד מרחיק לכת וקשה אשר פוגע ביציבות השלטון, מכניס את תושבי הרשות למערבולת פוליטית ומוריד לטמיון כספים ציבוריים ואישיים רבים אשר הושקעו במערכת הבחירות. ביטול הבחירות צריך להישמר למקרים קיצוניים בלבד.


הבטחות בבחירות כבודן במקומן מונח, אולם בתרבות הישראלית ואולי בתרבות הדמוקרטית כולה, הציבור למד שיש להתייחס בחשדנות יתרה להבטחות של פוליטיקאים בטרם הבחירות. ובלשון הגשש החיוור: "לפני הבחירות הם מבטיחים ומבטיחים שיעשו מהמדינה גן עדן של פרחים...." (הגשש החיוור 1981 במערכון "עובדים עלינו"). וכבר היה מי שאמר ש"הבטחה של פוליטיקאי לפני הבחירות מחייבת את השומע". בעניין זה, יש לתת יותר קרדיט לציבור הבוחרים.


ספק רב מה הוא משקלן של ההבטחות והאם יש לראות בהן "פגם" שעלול באמת לשנות את תוצאות הבחירות.


חומרת השימוש בנכסי הציבור ברורה, אולם כאמור ישנם כלים משפטיים אשר יש בהם כדי למנוע את ההפרה תוך כדי מערכת הבחירות במקום להביא לביטולה לאחר ההצבעה ומשנודעו תוצאותיה.


החלטתו של בית המשפט אתמול, לביטול הבחירות בשל מספר אירועים אשר קרו במהלך תעמולת הבחירות, היא צעד חריג יותר מאשר ביטול הבחירות בבית שמש. כאן גם המקום לומר שהאירועים אשר מתוארים בפסק הדין הם חמורים וקיצוניים עד מאוד וחבל שקרו, אולם ספק האם חומרתם מצדיקה את ביטול הבחירות ועריכתן מחדש על כל הכרוך בכך.


נכתב על ידי עו"ד אורי הברמן