האם נדרש לנוהג רכב משא עד 5000 ק"ג רישיון בדרגה 1-C כאשר הוא מחזיק ברישיון למונית 1-D?


במהלך חודש יולי השנה (2013) בצפון הארץ, הלקוח שלי (להלן: "הנהג") תושב הדרום נהג ברכבו מסוג משא במשקל עד 5000 ק"ג נעצר לביקורת משטרה. השוטר שבדק את רשיון הנהיגה של הנהג טען בפני הנהג כי מאחר ולו רישיון נהיגה עד 4000 ק"ג וכן רישיון למונית אסור לו לנהוג ברכב משא, שכן נדרש לו רישיון נהיגה מסוג 1-C כלומר מעל 4000 ק"ג, בשל כך נרשם לנהג דו"ח הזמנה למשפט, ובנוסף, רכבו המשמש לעבודה ולפרנסת ביתו הושבת ל-30 ימים בכרמיאל והנהג נאלץ לשוב לביתו בדרום הארץ באוטובוס.


הנהג פנה אלי בעניין זה, ובבדיקה שערכתי מצאתי, כי השוטר והקצין שפסל לנהג את הרכב טעו, שמלכתחילה לא היה מקום להשבתת הרכב ולדו"ח ההזמנה למשפט. מיד הוגשה לבית המשפט באשקלון בקשה לביטול ההשבתה ולהשבת המשאית לנהג, ואכן למזלו הטוב של הנהג, כעבור 4 ימים ולאחר שהסברתי לתובע את מהות הטעות של השוטרים, הסכים באדיבותו להחזרת המשאית וכך הורה בית המשפט.


זה המקום לציין, כי השוטרים בצעו עבודתם נאמנה, אלא שהטעות נבעה בהדפסת החנ"א-חוברת נוסחי האישום, עליה מסתמכים השוטרים, כך שלפי הרישום בחנ"א הנהג עבר את העבירה, לעומת זאת, תקנה 184(א)(1) לתקנות התעבורה מפרטת כי למי שמחזיק ברישיון נהיגה מסוג 1-D מורשה לנהוג ברכב מנועי עד 5000 ק"ג, ולכן לא היה מקום לרישום הדוחות לנהג.


כמובן שהוגשה בקשה מתאימה למשטרת ישראל לבטל את הדו"ח, ובימים אלה נבחנת הבקשה בדרגים הגבוהים של מדור התביעות במשטרת ישראל.


ישראל נחמיאס-עורך דין לענייני תעבורה בעבר בוחן תאונות דרכים במשטרת ישראל
 


עודכן ב: 29/09/2013