מקובל לומר כי פגיעה בעבודה כוללת שתי חלופות: תאונת עבודה או מחלת מקצוע. תאונת עבודה היא אירוע המתרחש בפתאומיות ובנקודת זמן ברורה וגורר עמו תוצאה מיידית ונראית לעין. מחלת מקצוע מוגדרת ברשימה סגורה של מחלות. פסיקת בתי הדין הוסיפה אפשרות והיא שלישית – תורת המיקרו טראומה.


על מנת להכיר בפגיעה בעבודה כמיקרוטראומה יש להוכיח כי הייתה סדרה של פגיעות זעירות החוזרות ונשנות אשר כל אחת מהן תרמה נזק משלה, עד שהתהווה במצטבר נזק אשר פגע בכושר עבודה של המבוטח.


פס"ד מבית הדין האזורי בנצרת שניתן ביום 17/7/2012 קובע בצעד מפתיע כי גם פעולות של אחות חדר ניתוח יכולות לבנות תשתית למיקרוטראומה.


בעניינו, מדובר בתובעת, אחות מוסמכת שעובדת כאחות חדר ניתוח במשך 19 שנים. התובעת במהלך עבודתה עומדת במנח קבוע שבו היא מסובבת את הגוף, תוך סיבוב של הרגליים והעברת המשקל מרגל לרגל. תנועה זו מתבצעת אין ספור פעמים במהלך ניתוח.


בית הדין עושה אבחנה בין עמידה ממושכת לבין האופן שבו עמדה התובעת בחדר הניתוח. לא מדובר בעמידה ממושכת היות וישנה תנועה של הרגליים והקרסוליים, וכן, הפעלת לחץ הנובע מהעברת המשקל בין הרגליים וסיבוב תוך כדי נשיאת המכשירים.


ביה"ד קבע שהתשתית העובדתית שהקימה התובעת מספקת למינוי מומחה יועץ רפואי מטעם בית הדין.


משמעות פסק הדין עשויה להיות מכרעת לגבי אוכלוסיה גדולה של עובדים בחדר ניתוח – רופאים, אחיות וכו', שעד כה לא הצליחו בתביעתם מול הביטוח הלאומי.


ניתן אף לחשוב על הרחבה גדולה עוד יותר – לכלל העובדים שניצבים על רגליהם שעות רבות ושנגרמו להם פגיעות בעבודה. עובדים אלה יוכלו לבסס את תביעתם על נסיבות פסק הדין הנ"ל ולנסות להידמות לו.