האומנם עובד שמתפטר אינו זכאי לפיצויי פיטורים? על פי החוק (שלא מיושם בדרך כלל) זכאים עובדים רבים שהתפטרו לקבל את צבירת הפיצויים שנצברה עבורם בהסדר הפנסיוני על שמם, או, לכל הפחות, חלק ממנה.


החוק קובע: עובד מתפטר זכאי לפיצויי הפיטורים הצבורים


ידוע לכל שעובד מפוטר זכאי לפיצויי פיטורים. רבים אינם יודעים שסעיף 26(א) לחוק פיצויי פיטורים קובע שהכספים שהופקדו להסדר פנסיוני בסעיף פיצויי הפיטורים מגיעים לעובד, ואינם ניתנים להחזרה למעביד כשהעובד מתפטר, אם ההסדר הפנסיוני הוא לביטוח קצבה. זאת, אלא אם נקבע בהסכם קיבוצי או בהסכם אחר שסכום צבירת הפיצויים ניתן להחזרה. הואיל וכיום כל ההסדרים הפנסיונים הם לביטוח קצבה, הכלל הוא שעובד שמתפטר זכאי לקבל את הפיצויים שצבורים עבורו.


עובד זכאי לקבל גם את הכספים שהופקדו על חשבון פיצויי פיטורים, על פי צו ההרחבה בדבר פנסיה חובה החל על כל העובדים במשק. בכל הקשור לכספים שהופקדו בסעיף הפיצויים על פי צו ההרחבה, אסור למעסיק להחתים את העובד על הסכמה להחזירם למעסיק או על ויתור על זכות העובד לקבלם.


הממונה על הביטוח קובע: עובד מתפטר זכאי לפיצויי הפיטורים הצבורים


בחוזר שהוציא הממונה על שוק ההון, עוד בשנת 2003 קובע כי מעביד שהפקיד כספים בקופת גמל לפיצויים, יהא זכאי לקבל כספים מחשבונו בקופת הגמל, רק אם הצהיר כי העובד חדל לעבוד בנסיבות שאינן מזכות אותו בפיצויי פיטורין, וכי הכספים שהופקדו בקופה אינם מיועדים גם לביטוח קצבה או שהם מיועדים גם לביטוח קצבה אך נקבע בהסכם קיבוצי או בהסכם אחר, שיצרף המעביד, כי הם ניתנים להחזרה למעביד. על פי החוזר, על המעביד לצרף להצהרה את התחייבותו לשיפוי קופת הגמל במידה והיא תחויב בתשלום פיצויי פיטורין לאותו עובד.


בתי המשפט קובעים: עובד מתפטר זכאי לפיצויי הפיטורים הצבורים


בית משפט המחוזי קבע שחברת הביטוח אינה רשאית להחזיר למעביד את צבירת הפיצויים לאור הוראות סעיף 26(א) לחוק פיצויי פיטורים. קביעה זאת, היא במישור היחסים בין חברת הביטוח למעסיק.


אף בית הדין לעבודה קבע כי במישור היחסים בין העובד למעביד, מונע סעיף 26(א) לחוק פיצויי פיטורים מהמעסיק למשוך את כספי הפיצויים שנצברו בפוליסה או בפנסיה של העובד.


למרות זאת עובדים רבים שמתפטרים אינם ממשים את זכותם למשוך את כספי הפיצויים, ובכך הם מאפשרים למעסיקים ולגופים המוסדיים לחמוק מהאיסור של סעיף 26(א) לחוק פיצויי פיטורים ולהחזיר את צבירת הפיצויים למעסיק.


על סוכני הביטוח לייעץ לעובדים: התפטרתם, אתם זכאים לפיצויי הפיטורים


חוסר המודעות היה יכול להיפתר אם העובד היה מקבל את המידע מסוכן הביטוח שלו. כל מבוטח זכאי לקבל ייעוץ פנסיוני מסוכן הביטוח. חובת הנאמנות של הסוכנים כלפי הלקוח גוברת על האינטרס של המעסיק. לכן, על סוכן הביטוח להציג בפני הלקוח את האפשרות לקבל את צבירת הפיצויים בפוליסה לאור הוראות סעיף 14 וסעיף 26 לחוק פיצויי פיטורים.


כאשר נמנע סוכן הביטוח להציג בפני הלקוח אפשרות לפדות את פיצויי הפיטורים הצבורים בפוליסה, כאשר יש לעובד אפשרות לעשות כן, וצבירת הפיצויים חוזרת בסופו של דבר למעסיק, עלול סוכן הביטוח למצוא עצמו אחראי ביחד עם המעסיק. חובתו החוקית של הסוכן היא למסור ללקוח את ההמלצות בכתב. במצב כזה לא יהיה לעובד קושי להוכיח את אחריותו של הסוכן במקביל לאחריות המעסיק.


לעובד מתפטר שווה להתעקש על מנת לקבל את פיצויי הפיטורים הצבורים


לאור האמור לעיל, עובד שמעוניין להתפטר ולקבל את צבירת הפיצויים שלו צריך לבדוק היטב את המסמכים עליהם חתם במועד תחילת העבודה, במועד הצטרפותו להסדר הפנסיוני ובמהלך תקופת עבודתו. אם אין במסמכים אלה הסכמה מפורשת לכך שהמעביד ימשוך את פיצויי הפיטורים – כדאי שיפעל מיד עם סיום העבודה כדי לקבל את כספי הצבירה. במקרה שהמסמכים אינם בידי העובד, מומלץ לפנות לסיוע משפטי כדי להשיגם ולבחון אותם.


יש לך שאלה?

פורום דיני פנסיה | פרישה מעבודה


לכן, גם עובד שכבר התפטר זכאי לקבל את צבירת הפיצויים שלו או חלק ממנה. אמנם, ככל שחלף יותר זמן ממועד סיום יחסי העבודה הסיכוי לכך נמוך יותר אולם, כל עוד לא חלפו למעלה מ-7 שנים ממועד סיום העבודה, יכול עובד שמתפטר לנקוט הליכים משפטיים לקבלת הכספים.

 

נחישותם של עובדים רבים והתעקשותם על הזכות לקבל פיצויי פיטורים, גם במקרה של התפטרות, הביאה לכך שהם קיבלו את צבירת הפיצויים למרות שחשבו תחילה שהם לא זכאים לכך. מקרים אלה הם דוגמא מובהקת שידיעת המצב המשפטי ועמידה על הזכויות שווה לכל עובד הרבה כסף.