באחרונה ניתן ע"י בית המשפט העליון פסק הדין הראשון בעניין חוק ההטבות.

 

עניינו של פסק דין זה הוא בניצולי שואה, אשר בעת מלחמת העולם השנייה שהו במקום שנקרא "המושבה העברית", בעיר נאלצ'יק, בירת מחוז קברינו-בלקרייה, שבצפון הקאווקז.

 

לאחר שהנאצים כבשו את העיר, קהילה זו גודרה בגטו על ידם. מנהיגי העיר והקהילה היהודית, בשיתוף עם האוכלוסיה המוסלמית במקום, ניסו לשכנע את הנאצים כי קהילה זו אינה נמנית על בני העם היהודי. השלטון הגרמני שלח לברלין שאילתא בנושא, ותשובה בדבר היותם יהודים התקבלה לאחר מספר שבועות. יום לפני ביצוע האקציה בחברי הקהילה, נכבשה עירם ע"י הצבא האדום.

 

תביעותיהם של חברי קהילה זו נדחו כולן ע"י הרשות לזכויות ניצולי השואה, בטענה שהגטו בנאלצ'יק אינו עונה על ההגדרות המנויות בחוק ההטבות לגטו, הגדרות שמקורן בקרנות זרות, אשר נסגרו לפני שנים, וכי נאלצ'יק אינה מנויה ברשימת המחנות המוכרים ע"י אחת מהקרנות הללו.

 

עררים הוגשו לוועדות הערר השונות, וכפועל יוצא של עררים אלו, ניתן פסק הדין של וועדת הערר בת"א, אשר נחשב לפסק דין חשוב ביותר לעניין פרשנות חוק ההטבות. (זהו פסק דין קובנט יצחק נ' הרשות המוסמכת).


וועדות הערר בתל אביב ובחיפה דחו את עררי ניצולי השואה, וערעורים על פסקי דין אלה הוגשו לבתי המשפט המחוזיים. על פסק דינו של בית המשפט המחוזי בחיפה הוגשה בקשת רשות ערעור לבית המשפט העליון.

 

הרכב השופטים רובינשטיין, דנציגר וברק-ארז דן בנושא, הסביר בסיום הדיון כי רקמתו של חוק ההטבות פתוחה, וכי הדין בעניין חוק זה עדיין מתהווה. בעת הדיון המליץ בית המשפט העליון, לנציגת פרקליטות המדינה, כי רצוי ששר האוצר והיועץ המשפטי לממשלה ימצאו פתרון לקבוצת ניצולי שואה אלה.


המדינה קיבלה את המלצת בית המשפט (ותבוא עליה הברכה על כך) וניצולי השואה מנאלצ'יק אשר ימציאו ראיה להימצאותם בעת מלח"ע ה-2 בנאלצ'יק יוכרו על ידי הרשות לזכויות ניצולי השואה ויקבלו את מלוא הזכויות ע"פ חוק ההטבות.

 

משרד עו"ד דוד ידיד גאה ללוות את ניצולי השואה מנאלצ'יק, תוך אמונה בצדקת טענותיהם במשך 4 שנים ובכל הערכאות. הדרך עוד לא תמה, ויש לסיים את הבדיקה הפרטנית בכל תביעה של כל ניצול, אך ההכרה בעצם נרדפותם של יהודי נאלצ'יק מקרבת כל אחד מהתובעים בצורה משמעותית לקו הסיום.

היום נעשה צדק עם כ-400 ניצולי נאלצ'יק ונפתחה הדרך לניצולי השואה שבטעות לא הוכר הגטו או המחנה בו שהו ברשימת המחנות הגרמנית, להוכיח את נרדפותם, מבלי שייחסמו בטענת סף פרוצדוראלית.

 

מראה מקום: רע"א 132/11 אנטולי אלחסוב ואח' נ' הרשות המוסמכת


עודכן ב: 09/12/2012