במהלך חיינו אנו מבקרים לא מעט אצל רופאים. אנו מתלוננים על תלונות כאלו ואחרות. לרוב, התלונות הם עקב גורם לא מסוכן כמו חיידק, וירוס וכדומה, שחולפים עם או בלי טיפול. אך לעיתים הגוף שלנו מבקש לסמן לנו שיש גידול סרטני או אחר.


אבחון בזמן של גידול סרטני הינו קריטי ומהותי ביותר לסיכויי הריפוי, ולהצלת חיים. מכיוון שהחיים ניתנים לנו רק פעם אחת, חשוב מאוד לא ללכת בעיניים עצומות אחר "האבחנה" עליה ננעל הרופא, וחשוב לחזור ולבדוק אם אכן האבחנה נכונה.


לעיתים רבות האפשרות לקבל חוות דעת נוספת עשויה להציל את חייו של המטופל, ולהביא לתוצאות טיפוליות טובות מאוד.


ברפואה המערבית כיום ישנם טיפולים פורצי דרך בתחום הסרטן, ולכן אבחון מהיר של המחלה מביא באחוזים גבוהים ביותר לריפוי מלא ומוחלט. לעומת זאת אם מאבחנים את הטיפול מאוחר, המחלה עשויה לשלוח גרורות לגוף, מה שעשוי להביא לקיצור משמעותי של תוחלת החיים. במקרים אחרים של גידול אשר אינו מוסר וגדל בגוף, הוצאתו בשלב מאוחר עלול להותיר את החולה עם נכויות קשות.


רשלנות רפואית נפוצה בתחום


לצערנו, הרשלנות הרפואית בתחום זה בעיקר הינה נפוצה, ולכן מוגשות תביעות רבות בגין גילוי ואבחון מאוחר של מחלות ממאירות וגידולים סרטניים. נביא להלן שני מקרים שטופלו על ידי משרדנו על מנת להבין את מורכבות העניין. משרדנו הגיש, מטעמו של לקוח, תביעה נגד קופת חולים בגין איחור של סרטן הערמונית.


באותו מקרה החולה הופנה לבדיקת PSA שמסייעת לאבחן את המחלה ממנה סבל החולה. כאשר ישנם ערכים חריגים של PSA, הדבר מרמז על סרטן הערמונית. באותו מקרה הרופא המטפל התעלם מהבדיקה שהוא עצמו ביקש, ולא הודיע לחולה כמתחייב על ידו על התוצאה החריגה. רק כעבור כ- 24 חודשים כשהמחלה כבר שלחה גרורות לכל הגוף גילו את קיומה של המחלה, והתחילו בטיפול קשה.


לצערנו מצבו כבר בלתי הפיך ותוחלת חייו נפגעה. מקרה זה, אשר צפוי להעניק פיצוי של מיליוני שקלים ללקוח, לא תרפא אותו, אולם הפיצוי יסייע לו ולו במעט להמתיק את הרשלנות שגרמה קופת החולים.


דוגמא נוספת היא אי הפניה לבדיקת דם סמוי, וזאת בניגוד להוראות משרד הבריאות. על פי הוראות משרד הבריאות יש חובה לשלוח חבר קופה שהגיע לגיל 50 ערכת בדיקה לבדיקת דם סמוי. חשוב לא פחות לוודא שהחולה הבין את חשיבות הבדיקה. במקרה נוסף שטופל על ידינו, קופת החולים לא הבחינה בסימנים מחשידים של גידול ממאיר במעי.


הרופאה לא פעלה לפי חוזר משרד הבריאות ולא שלחה לחולה ערכה לבדיקת דם סמוי. בדיקה זו, שמן הסתם הייתה מגלה דם בצואה, הייתה מובילה להפניית החולה לבירור נוסף במסגרת בדיקת קולונוסקופיה שהייתה מגלה את הגידול הממאיר. פעולה נכונה של הצוות הרפואי הייתה מביאה לאבחון הגידול כמה שנים קודם לכן, מה שהיה מביא להסרתו בניתוח זעיר יחסית.


למרבה הצער, כשהגידול נתגלה הוא היה גדול מדי, מה שהוביל לכך שהוצאת הגידול הייתה כרוכה בפגיעה קשה במערכות גופו של החולה, וכיום הוא נכה בשיעור 100%. גם בתביעה זו נפסקו מיליוני שקלים לטובת הלקוח.


רשלנות הרופא בביצוע מעקב או בהתייחסות לתלונות המטופל


חשוב לשים לב, כי רשלנות רפואית באבחון סרטן מתרחשת לרוב כאשר לא נלקחת אנמנזה מקיפה, כלומר, כאשר החולה לא נשאל בנוגע לרקע משפחתי או תורשתי, או שהרופא לא מבצע מעקב אחר סימנים טרום סרטניים. מקרים נוספים של רשלנות מתרחשים כאשר הרופא מתעלם או לא מתייחס כראוי לתלונות המטופל, כאשר הוא נמנע מלהפנות את החולה לבדיקות נוספות לבירור מעמיק של התלונות, הוא לא מבצע "אבחנה מבדלת" והוא עורך פענוח שגוי ומוטעה של תוצאות בדיקות. במקרים חמורים יותר כפי שהראינו לעיל, מדובר במקרים בהם הרופא לא עוקב אחר הבדיקות אליהן נשלח החולה, למרות שהן פתולוגיות.


עילת התביעה במקרים אלו הינה שהאיחור בגילוי המחלה הביא לפגיעה בסיכויי ההחלמה. ביחס למקרים שהבאנו לעיל נציין, שטיפול מהיר בסרטן הערמונית מביא להחלמה מלאה בכמעט 90% מהמקרים, כך גם לגבי טיפול מוקדם בסרטן המעי.


אולם, אם גילוי המחלה נעשית לאחר שליחת גרורות, הדבר יביא לרוב לקיצור תוחלת החיים ב- 5 שנים ממועד גילוי המחלה. במקרים אחרים, כשמדובר בגידול לא סרטני, אך כזה שיש להסירו, הניתוח להסרת הגידול עשוי לגרום לפגיעה במערכות שונות בגוף שגורמות לנכויות קשות ביותר.

 

יש לך שאלה?

פורום רשלנות רפואית אונקולוגיה | סרטן


המסקנה שלנו אם כן הינה, הקשיבו לגופכם, ואל תהססו להיות "נודניקים" לרופאים שמטפלים בכם. אם אתם חושדים שמשהו אינו כשורה, חזרו לרופא שוב ושוב. אתם חשים שאין מענה מתאים, פנו לחוות דעת נוספת. אתם סבורים שקיימת החמרה כלשהי במצבכם, למרות הטיפול שניתן על ידי הרופא, נדנדו לו. אנו חיים פעם אחת, ולכן מספיק שתהססו ולא תתעקשו לקבלת ייעוץ רפואי נכון פעם אחת בחייכם כדי שאתם או קרוביכם ישלמו מחיר יקר ומיותר.


אם בכל זאת לא קיבלתם ייעוץ רפואי נכון, ונגרם לכם או ליקירכם נזק בלתי הפיך, בהחלט יש לבחון את תיקכם הרפואי על מנת לבדוק את הזכאות לקבלת פיצויים בגין המחדלים שבוצעו.