האם יש חובה לבצע בדיקת מאפיינים? ומהי בדיקת המאפיינים?


כאשר שוטר עוצר נהג לצורך בדיקת כמות אלכוהול בגופו הוא עורך בדיקה הנקראת בשפה המקצועית בדיקת מאפיינים. בבדיקה זו נבדקת התנהגותו של הנהג והאם התנהגות זו מצביעה על נהג שיכור.


יש לציין שבדיקת המאפיינים אינה בדיקה מדעית ואף לא מוסדרת בחקיקה ועל כן חשוב מאוד להדגיש דבר אשר לא ידוע לרוב המכריע של הציבור והוא כי אין הנהג חייב להסכים לבצע את בדיקת המאפיינים!!


בדיקת המאפיינים בנויה ממספר מבחנים:


בתחילה מתרשם השוטר התרשמות כללית מהנהג באמצעות שיחה קצרה ושאלות כגון: מהיכן להיכן נסע הנהג, האם הנהג נוטל תרופות כלשהן והאם הנהג שתה משקה אלכוהולי? במידה ושתה אז כמה שתה וכו… בדיקה זו נועדה לבדוק האם הנהג מדבר לעניין ובאופן עקבי תוך התרשמות כללית מתשובותיו.


לאחר מכן ובמידה והשוטר מתרשם כי הנהג אכן שיכור בודק השוטר את עמידתו של הנהג, כלומר השוטר בודק האם הנהג זקוק לתמיכה כדי לעמוד או שהוא מצליח לעמוד לבד ובמידה והוא מצליח לעמוד לבד האם עמידתו יציבה וכד'.

 

המבחן הבא נקרא מבחן הליכה על קו במבחן זה הנהג אמור לבצע הליכה בקו ישר ונגיעה עם האצבע באף תוך שהעיניים עצומות במבחן זה השוטר בוחן באם הנהג הולך יציב, חורג מהקו, נופל, מפסיק ללכת וכו'.


המבחנים לעיל מצביעים על יציבותו של הנהג, שכן נהג ששתה כמות אלכוהול גדולה יציבותו תהיה רעועה.


החשיבות של מבחנים אלו לעבירת הנהיגה בשכרות היא גדולה, בתי המשפט מרשיעים עד היום נהגים בעבירה של נהיגה בשכרות רק משום שנכשלו במבחנים אלו והדבר היווה אינדיקציה לשכרותם.


חשוב לזכור כי בתי המשפט קבעו ועדיין קובעים לא פעם כי ניתן להרשיע בעבירה של נהיגה בשכרות על סמך בדיקת המאפיינים בלבד!
תפקיד עורך הדין לתעבורה הוא לערער על ממצאי בדיקת המאפיינים ולשם כך יש לבחון באופן מעמיק את דו"ח הבדיקה, את הממצאים עליהם מסתמכת התביעה, את נסיבות המקרה ועוד.


במידה ונתפסתם נוהגים שיכורים פנו מיד לעורך דין המתעסק בדיני תעבורה אחרת אתם עלולים לאבד את רישיונכם לתקופה מינימאלית של שנתיים הקבועה בתקנות.


מובהר כי אין באמור לעיל משום ייעוץ מקצועי כלשהו.

בוכובזה את סיילס משרד עורכי דין