מתוך מאמר שפרסם עורך דין יוסי ראובן בעיתון:

 

מדי שבוע פונים אליי נהגים לאחר שעברו מקרה פחות או יותר דומה:

 

"נסעתי בכביש X ותפס אותי שוטר שטען שעברתי על החוק. זומנתי לשימוע אצל קצין המשטרה, הקצין נתן לי פסילה מנהלית..."

פקודת התעבורה קובעת כי לקצין המשטרה (בדרגת מפקח ומעלה) קיימת סמכות לשלול מיידית את רישיון הנהיגה של הנהג, במקרים הבאים:

 

א. לתקופה של 30 יום - לנהג שהואשם בביצוע עבירות תנועה חמורות.

ב. לתקופה של 60 יום - לנהג שהיה מעורב בתאונת דרכים.

ג. לתקופה של 90 יום - לנהג שהיה מעורב בתאונת דרכים קטלנית.

 

בדרך כלל כאשר מגיעים אליי נהגים שקיבלו פסילה מנהלית, תקופת הפסילה שניתנה להם כבר עברה וחלפה לה.

כולם תמיד מופתעים לשמוע כי היה אפשר לבטל להם את הפסילה המנהלית.

 

בכל המקרים התשובות הן תמיד אותן התשובות:

 

"לא ידעתי שאפשר לבטל, אם הייתי יודע, ברור שהייתי רוצה שתבוטל לי הפסילה".

 

ולשאלתי: מדוע לא הגעת קודם, מיד אחרי שקצין המשטרה פסל את רישיון הנהיגה? הרי יכולתי לפעול ולהביא לביטול הפסילה המנהלית שקיבלת.

 

התשובה שבדרך כלל נשמעת היא: "מה, אפשר היה לבטל?! אבל, הקצין כבר קבע לא היה מה לעשות?!"

 

אז זהו, שהיה מה לעשות, והרבה. היה אפשר לבטל את הפסילה. פשוטו כמשמעו.

 

אם נהג אשם בעבירה המיוחסת לו או שלא, את זה, ייקבע בית המשפט והוא בלבד. לקצין המשטרה אין את הכלים ואין את הסמכות לקבוע האם נהג אשם או לא.

 

קביעתו של קצין המשטרה על אף שנתפסת בעיני הציבור כסוף פסוק, ניתנת לביטול ושינוי זאת על ידי פנייה מתאימה לבית המשפט.

 

במקרים א' ו-ב' בית המשפט יבדוק: האם הפסילה המנהלית על ידי קצין המשטרה הייתה כדין (כדין- האם היה שימוע, האם בשימוע ניתנה לנהג זכות טיעון). אם התשובה שלילית, בית המשפט יורה על החזרת הרישיון. אם התשובה חיובית, עדיין זה לא סוף פסוק, בית המשפט יוסיף ויבדוק - האם הנהג מהווה סכנה לציבור בנהיגתו (בית המשפט יבחן את- חומרת העבירה, ותק הנהיגה, ועבר תעבורתי של הנהג).

 

במידה ובית המשפט יתרשם כי הנהג איננו מסוכן הוא יורה על החזרת רישיונו. יותר מזה, גם אם הנהג התרשל קשות באופן נהיגתו בעבירה המיוחסת לו, אין מקום להסיק בהכרח כי הוא נהג מסוכן.

 

במקרה ג', נטיית בתי המשפט היא לא להחזיר את הרישיון שכן בדרך כלל נגרם הלם נפשי לנהג, אולם, הדבר הוא איננו בבחינת חד משמעי ותמיד יש להתייעץ עם עורך דין המתמחה בתחום.

 

את דברים החלטתי להביא לידיעת הכלל לאחר שהגיע למשרדי לפני זמן מה נהג מונית אשר הואשם בביצוע עבירת תנועה הנחשבת עבירה חמורה, עקיפה ב"פס לבן". נהג המונית קיבל פסילה מנהלית של 30 יום, וכל תחינותיו לקצין המשטרה שיתחשב בו לא הועילו.

 

על אף שציין כי פסילה לגביו היא עונש כפול, שהרי בעזרת רישיון הנהיגה שלו הוא מפרנס את בני ביתו. למזלו ו/או בחכמתו, הגיע אליי מיד לאחר שקיבל את הפסילה המנהלית, פעלתי כפי שהיה צריך לפעול, הפסילה בוטלה ורישיונו הוחזר לו. ולא רק זאת, בשבוע שעבר, בסופו של משפט תעבורתי שהתנהל נגדו, יצא זכאי. תדמיינו לכם כמה קשה הייתה התוצאה של פסילה מנהלית על לא עוול בכפו.

 

נהיגה בטוחה לכולם

 

** אין לראות באמור ייעוץ משפטי פרטני, יש לבחון כל מקרה לגופו**
 


עודכן ב: 30/01/2013