לטענת פרקליט האיחוד האירופי, המונח "בן זוג" כולל (לאור חופש ההתיישבות של תושבי האיחוד האירופי ובני משפחותיהם) גם בני זוג מאותו המין.


אף על פי שמדינות החברות באיחוד חופשיות לאשר או שלא לאשר נישואין בין אנשים מאותו המין, הן אינן רשאיות לעכב את חופש ההתיישבות של אזרחי האיחוד על ידי סירוב להעניק לבן זוגו מאותו המין, אזרח של מדינה שאינה חברה באיחוד, זכות למגורי קבע בשטחה.


הדברים נאמרו בעקבות עתירה אותה הגיש רולו אדריאן קומאן, אזרח רומני שנישא לאיש אמריקאי בבלגיה ב -2012

 

עתה מבקש קומאן אישור שהייה עבור בן זוגו שיוכל לחיות ולעבוד ברומניה לצדו.


ד"ר אלינה טרנפונדאו בעלת בלוג בו היא מנתחת את חוקי האיחוד האירופי סיכמה: "נאמר לקומאן כי אישור שהייה עבור בן זוגו יידחה בטענה שלא ניתן להכיר בנישואים של בני אותו המין ברומניה, שכן החוק הרומני אוסר על ההכרה בנישואין חד-מיניים המתבצעים בחו"ל. אם בן זוגו של מר קומן היה אישה, הנישואין היו מוכרים אוטומטית ברומניה ובן זוגו של מר קומן היה זכאי להיתר שהייה מכוח הנישואין".

 

העניין המרכזי של העתירה הוא לא קריאה לחקיקה המתירה נישואים בין בני זוג מאותו המין ברומניה, אלא על ההכרה בנישואים חד מיניים לצורך תנועה חופשית (החופש להתיישב עם בן זוג) ברחבי האיחוד.


המקרה יוכרע בשאלה האם המונח "בן זוג" כפי שמצוין בהוראה 2004/38 בחוקי האיחוד, כולל בן זוג מאותו מין. לדעתו של פרקליט האיחוד, התשובה היא בהחלט כן. למרות זאת, אין זה אומר שבית המשפט עצמו יחליט בצורה דומה, אם כי לעתים קרובות השופטים פוסקים בדומה לדעתו של פרקליט האיחוד.


מדינות בהן נישואים גאים חוקיים:


קפריסין, ארצות הברית, איסלנד, פורטוגל, דרום אפריקה, קנדה, אורוגוואי, אירלנד, ארגנטינה, בלגיה, ברזיל, קולומביה, בריטניה, דנמרק, הולנד, לוקסמבורג, ניו זילנד, נורווגיה, ספרד, פינלנד, צרפת, קולומביה, שוודיה, אוסטרליה, גרמניה, מלטה.


למרות הרשימה הארוכה של מדינות רבות בהן נישואים גאים חוקיים, ישנן מדינות מתקדמות שבהן נישואים גאים עדיין לא מעוגנים בחקיקה:

 

● איטליה: בערים רומא ומילאנו יש סצנה גאה מפותחת אך בשל השפעתה החזקה של הכנסייה, נישואים חד-מיניים עדיין לא חוקיים. בשנת 2016 העבירה איטליה חוק "איגוד אזרחי", אך הוא אינו באותו המעמד של נישואים, בייחוד בנושא אימוץ.


● אוסטרליה: למרות ששני שליש מהאוסטרלים תומכים בנישואים גאים, המאמצים להעביר חוק כזה בפרלמנט סוכלו פעם אחר פעם.


● ישראל: ישראל היא המדינה הידידותית ביותר במזרח התיכון לחברי הקהילה הלהטב"ית, זאת בשל חגיגות הגאווה המסיביות שמקיימת ישראל וכן בשל חוקים נגד אפליה בחינוך, תעסוקה ושירותים ציבוריים. למרות ש-79% מהישראלים תומכים בנישואים גאים, המיעוט היהודי הדתי מטרפד חקיקת חוק בנושא.


● מקסיקו: נישואים חד מיניים אינם חוקיים בכל מקסיקו, אלא בערים מקסיקו סיטי, קינטנה רו, קואווילה וצ'יוואוה בלבד. הצעת חוק שוויון בנישואים הופלה על ידי הקונגרס של מקסיקו בשנת 2016.


● יוון: למרות שיותר ממחצית מהיוונים תומכים בנישואים חד מיניים, בשל ההשפעה של הכנסייה היוונית האורתודוקסית לא נחקק עדיין חוק בנושא.


● אוסטריה: עקב התנגדות של מפלגת העם האוסטרית (OVP), לא נחקק חוק המתיר נישואים חד מיניים. אולם בשנת 2010 הכירו ברשומות של זוגות חד מיניים ובשנת 2015 הוענקו זכויות אימוץ מלאות.


● שווייץ: למרות ששוויץ נחשבת לאחת המדינות המתקדמות ביותר מבחינה חברתית בעולם, נישואים חד מיניים עדיין לא חוקיים בשווייץ. כמו כן זוגות חד מיניים לא יכולים לאמץ ילדים ועדיין משלמים מיסים וביטוח לאומי בנפרד.

 

ההחלטה הסופית תזכה לכיסוי נרחב יותר ברגע שתתקבל. "אנחנו נותנים את ההחלטה הסופית כיסוי נרחב יותר."

 

משרד DRSI LAW מטפל בתיקים רבים של זוגות להט"בים ומעריך את החשיבות לשוויון זכויות לקהילה הלהטב"ית. לא מדובר רק בדבר שנכון לעשות, אלא גם בדבר שחכם לעשות.


DRSI LAW משבח את העסקים הגדולים במדינה לא רק בשל מדיניות תעסוקה התומכת בקהילה הלהט"בית, אלא גם בשל ההשתתפות במאבק הרחב יותר לשוויון.