בפסק דין שניתן בתאריך 19/1/2015 בבית המשפט העליון תוקן למעשה העוול ההיסטורי שנגרם לנכי צה"ל במשך שנים ארוכות ורבות בכך שדרגת נכותם, במידה וכללה שבר הנמוך מחצי, עוגלה כלפי מטה.


פסק הדין אישר למעשה הסכם פשרה שנערך בין אגף השיקום במשרד הביטחון לבין שני נכים וארגון נכי צה"ל וזאת במסגרת ערעור שהגיש אגף השיקום על החלטה אמיצה, נכונה וצודקת של כב' השופט יוסף שפירא מבית המשפט המחוזי בירושלים, אשר קבעה כי במידה ודרגת נכות של נכה כוללת שבר יש לעגל את דרגת הנכות כלפי מעלה אף אם השבר קטן מחצי (וזאת בניגוד לפסיקה סותרת של בית המשפט המחוזי בחיפה שעליה הוגש ערעור על ידי הנכה ושני ההליכים נדונו יחדיו).


כבוד השופט שפירא קבע כי הנוהג הזה של אגף השיקום אינו תקין ומפלה את נכי צה"ל לעומת נכי הביטוח הלאומי אשר בעניינם מעגלים את דרגת הנכות כלפי מעלה. כבוד השופטת חדווה וינבאום וולצקי בבית המשפט המחוזי בתל אביב אימצה את הקביעה הזו וקבעה אף היא כי יש לעגל את דרגת הנכות כלפי מעלה, שכן עיגול דרגת הנכות כלפי מטה זו טעות משפטית אשר סותרת את עקרונות היסוד של המשפט הישראלי ופוגעת בזכויות יסוד מוגנות של הנכים.


משרד הביטחון הגיש ערעור על הקביעה הזו לבית המשפט העליון אך במקביל קבע נוהל חדש לפיו תעוגל תמיד דרגת הנכות כלפי מעלה, אך רק לגבי החלטות חדשות שניתנות לנכים שעמדו בוועדה רפואית לאחר 1/1/2014.


הנוהל החדש יצר למעשה קיפוח והפליה בין נכי צה"ל לבין עצמם וזאת נוסף על הקיפוח של נכי צה"ל לעומת נכי הביטוח הלאומי. משום כך גם הגשנו ערעור על קביעה לפי הנוהל הזה עבור לקוח נכה צה"ל שהנוהל החדש קיפח אותו משום שעמד בפני וועדה רפואית בתאריך 6/11/2013 ועל כן לא היה זכאי לעיגול דרגת נכותו כלפי מעלה.


בפסק הדין של בית המשפט העליון שונה למעשה הנוהל כך שעיגול השבר בדרגת הנכות כלפי מעלה יחול על כל הנכים, מכל השנים (ואף על אלמנותיהם לאחר מותם), ואף יינתן מענק בגין הקיפוח בעבר. לפי ההסכם התיקון יבוצע אוטומטית על ידי אגף השיקום (ללא צורך בוועדה רפואית לצורך העניין) לא יאוחר מתאריך 1/2/2015.


בכך בא למעשה על תיקונו העוול ההיסטורי שבעיגול דרגת הנכות.

 


עודכן ב: 03/03/2015