פוטרת? אכן סיטואציה לא נעימה, יחד עם זאת, ישנן מספר זכויות אשר חשוב לדעת ולדאוג שלא תפגענה.


1. חובת השימוע:
החובה היא של המעסיק והזכות היא של העובד. בעבר, חובת השימוע היתה נחלת המגזר הציבורי בלבד, אולם בשורת פסקי דין שניתנו, נקבע באופן נחרץ וברור, כי לכל עובד, טרם פיטוריו, קיימת הזכות לשימוע.


בשימוע, על העובד להשמיע את טיעוניו טרם ההחלטה על פיטוריו, ואילו על המעסיק להקשיב לטענותיו אלו, כפי שנקבע בפסיקה: 'בלב פתוח ובנפש חפצה', ורק אז לקבל את ההחלטה בדבר פיטורי העובד.


את ההודעה לשימוע צריך העובד לקבל מראש, תוך מתן הסבר, כי הוא רשאי להגיע לשימוע עם כל מלווה שיחפוץ, לרבות עו"ד ו/או נציג ההסתדרות.

2. הודעה מוקדמת: על המעביד ליתן לעובד הודעה מוקדמת טרם סיום עבודתו, וזאת מכוח סעיף 2 (א) לחוק הודעה מוקדמת לפיטורים ולהתפטרות, התשס"א-2001. המעביד הוא אשר יקבע באם הוא זקוק להמשך עבודת העובד בימי ההודעה המוקדמת, או לחילופין לוותר על עבודתו בפועל, כאשר הוא משלם לעובד שכר מלא בגין כל ימי ההודעה המוקדמת.


התשלום בגין ימי ההודעה המוקדמת משתנה מעובד לעובד, קרי מעובד בשכר חודשי לעובד בשכר יומי / שעתי.

3. מתן אישור בכתב על תקופת העבודה: עפ"י סעיף 8 (א) לחוק הודעה מוקדמת לפיטורים ולהתפטרות, התשס"א-2001, על המעביד ליתן לעובד אישור בכתב בדבר כל תקופת עבודתו, קרי מהיום הראשון לעבודתו ועד ליומו האחרון. כמו-כן, קובע החוק כי אי מתן האישור מטיל בחובו סנקציה פלילית וקנס, על המעסיק.


את המכתב צריך המעסיק למסור לעובד בתוך 14 ימים מיום סיום העבודה, או לחילופין בתוך 7 ימים לכל המאוחר מבקשת העובד לקבלו.

4. גמר חשבון: על המעסיק לערוך לעובד גמר חשבון. גמר החשבון הוא למעשה, מעין סוף ההתחשבנות בין הצדדים, ואשר בו, ככל שנותרו לעובד זכויות אשר נצברו לזכותו בכל תקופת עבודתו והן ניתנות לפדיון – הן תשולמנה, והכל כפי שיפורט להלן:

5. פדיון ימי חופשה: פדיון ימי חופשה הינו חלק מגמר החשבון, אשר נערך בין המעסיק לעובד. לכן, כאשר עובד מפוטר טרם ניצול ימי החופשה השנתית הקבועים בחוק או בהסכם, ישלם לו המעסיק פדיון ימי חופשה שנתית בהתאם לימים שנותרו לעובד צבורים בסכום השווה לדמי חופשה שנתית שהיו מגיעים לעובד לו היה מנצל אותם. פדיון ימי החופשה מותרים רק לאחר שנסתיימו יחסי עובד ומעביד.
חשוב מאד! ימי ההודעה המוקדמת אינם יכולים לבוא בחפיפה עם ימי החופשה הבלתי מנוצלים. ימי החופשה יחושבו כתשלום נוסף המגיע לעובד "כפדיון ימי חופשה".

6. הבראה:
דמי ההבראה הינם חלק מגמר החשבון, אשר נערך בין המעסיק לעובד. בעקרון דמי ההבראה משולמים מתוקף צו הרחבה כללי החל על המשק כולו. עובד אשר השלים שנת עבודה מלאה זכאי לקבלת דמי הבראה, ואם עבד יותר משנה אחת זכאי הוא לחלק היחסי של דמי ההבראה. עובד אשר פוטר רשאי לתבוע את דמי ההבראה רק עבור השנתיים האחרונות.

7. תביעה לימי חגים אשר לא שולמו: עובד אשר מעבידו לא שילם לו בגין ימי החג זכאי לתבוע ממעבידו את ימי החג שלא שולמו לו, ובליווי ריבית והצמדה עד לתשלום בפועל.

8. פיצויי פיטורין: פיצויי הפיטורין הינם חלק מגמר החשבון, אשר נערך בין המעסיק לעובד. כאשר עובד אשר פוטר בסמוך לשנת עבודתו הראשונה, זכאי לפיצויי פיטורין וזאת מכוח חוק פיצוי פיטורין, התשכ"ג-1963. רכיב הפיצויים מחושב בשונה מעובד לעובד (ואף אם חל שינוי בתנאי העסקה של העובד במשך תקופת עבודתו):

· עובד במשכורת חודשית זכאי לפיצוי פיטורין לפי השכר האחרון X שנות הוותק שלו.
· עובד בשכר יומי / שעתי זכאי לפיצוי פיטורין לפי ממוצע יומי / שעתי של 12 חודשי העבודה שקדמו לפיטורין מוכפל בתעריף אחרון ליום / לשעה.
· עובד בשכר בסיס + עמלות זכאי לפיצויי פיטורין לפי שכר בסיס אחרון + ממוצע העמלות של 12 חודשים האחרונים שקדמו לפיטוריו.

לפיצויי הפיטורין ישנם רכיבים נוספים אשר יבאו בחשבון, כגון: תוספת ותק, תוספת יוקר המחיה, תוספת משפחה, תוספת מחלקתית ותוספת מקצועית.

9. הלנת פיצוי פיטורין: פיצוי הפיטורין יחשבו כמולנים אם הם לא שולמו בתוך 15 יום מיום סיום יחסי עובד-מעביד או המועד שנקבע לתשלומים עפ"י הסכם העבודה; משמעות הדבר כי לעובד קיימת הזכות לתבוע שעל סכום פיצוי הפיטורין יתווספו גם פיצוי בגין הלנת פיצויי פיטורין.

10. מכתב שחרור כספים מקופת גמל / פנסיה: עובד אשר זכאי לקבל פיצויים ו/או חלק מהם מקופת גמל, צריך לקבל ממעסיקו מכתב הקובע, כי אין לו כל התנגדות לשחרר את הכספים שנצברו בקופת הגמל / פנסיה וכד' לטובת העובד.

11. טופס 161 ו-161 א': בהתאם לתקנות מס הכנסה ומס מעסיקים (ניכוי ממשכורת ומשכר עבודה ותשלום מס מעסיקים) התשל"ג-1993, על המעביד אשר משלם מענק פרישה לעובד, להגיש טופס 161 לפקיד השומה; ואילו את טופס 161 א' ממלא העובד עצמו, וזאת כדי להיות זכאי מפטור ממס בגין פיצויי הפיטורין, אשר מוענק ע"י מס הכנסה.


וכמו שאומרים כל סוף הוא התחלה חדשה, וכל דלת שנסגרת נפתחות עוד הרבה אחרות, אז אולי זה קצת לא נעים אבל בטח לא נורא, ויש לראות בכל הליך של פיטורין הזדמנות פז להתפתחות אישית ומקצועית חדשה.

שיהיה בהצלחה!

 

האמור לעיל אינו מהווה חוו“ד משפטית ו/ או תחליף לייעוץ משפטי


עודכן ב: 07/01/2014