התאבדותו של אריאל רוניס ז"ל בעקבות השמצות בפייסבוק ותביעתה של אריאנה מלמד על שנקראה "מטורפת" באח הגדול, העלתה למודעות את הנושא של תביעות לשון הרע והנזק הנפשי העצום אשר עלול להיגרם לאדם אשר שמו הטוב הוכפש ונרמס על ידי אחר.


גם בעלי עסקים חשופים לשני הפנים של תביעות לשון הרע: מהצד המשמיץ עסקים אחרים ומהצד הסובל מהשמצה של לקוחות או מתחרים. חשוב לדעת כי חוק איסור לשון הרע קובע פיצוי של עד 100 אלף שקלים ללא הוכחת נזק על הפצת לשון הרע. על פי התנאים הקבועים בחוק מספיק להשמיע את דבר לשון הרע בפני אדם אחד בלבד והדבר ייחשב ללשון הרע, ועל כן נדמה כי הרצון לתבוע תביעות לשון הרע צצות לאחרונה כפטריות אחר הגשם.


אחת הסיבות המרכזיות לכך היא העולם הטכנולוגי עטור אמצעי הפרסום והתקשורת שבו אנו חיים. בניגוד לעבר שבו ההפצה להמונים הייתה בידי אנשי תקשורת ועיתונות בלבד, בעידן האינטרנט כל אדם הפך להיות למשדר, אשר בקצה אצבעותיו היכולת להרוס ולפגוע באחר תוך חשיפת דעותיו לעשרות, מאות ואף אלפים ממכריו וחבריו הווירטואליים ברשתות החברתיות ובאפליקציות השונות דוגמת פייסבוק ווואטסאפ וגם בדואר האלקטרוני.


ידנו "קלה על ההדק" ואנו יכולים בין רגע לשגר את מחשבותינו והרהורי לבנו על אחרים לנמענים רבים ולגרום לנזק רב. גם לנו כבעלי עסק יכול להיגרם נזק עצום מלקוח לא מרוצה אשר בחר להשמיץ אותנו באינטרנט.


קיימים אינספור מקרים שבהם בעלי עסקים נפגעו בצורה משמעותית מדברים אשר נכתבו על שירותיהם ברשת, ולעתים הנזק הוא כה גדול עד שבעל העסק נאלץ לסגור ולהפסיק את הפעילות, כפי שקרה למשל לבעל צימר בצפון בעקבות פוסט משמיץ שאותו כתב גולש לאחר השהות במקום.


הבעיה היא שלא תמיד ניתן לדעת מי עומד מאחורי הפרסום ואילו אינטרסים הוא משרת. כך למשל ייתכן שהעומד מאחורי הפרסומים הוא עסק מתחרה אשר מטרתו להרוס אתכם כדי שהוא יוכל להצליח.


השמיצו אתכם? מה ניתן לעשות כדי למזער את הנזק?


א. לתת את הגרסה שלכם: כמובן, לא ניתן למנוע ממישהו לפרסם לשון הרע עליכם, אולם ניתן להקטין את הנזק באמצעות תגובה לפרסום המסבירה ומבהירה את הדברים מנקודת מבטכם.


בעלי עסק נוטים להתעלם מהשמצות והכפשות ברשת ואז הגולשים נותרים עם גרסת המשמיץ בלבד. עדיף להגיב ולכתוב את הגרסה שלכם. שימו לב כי בעת הכתיבה אינכם משתמשים בלשון הרע בעצמכם, והקפידו שהתגובה תהיה מנוסחת היטב ותיצור רושם טוב עליכם כבעלי עסק.


ב. לצאת בקמפיין יחסי ציבור לשיפור תדמית העסק: זה הזמן לחשוף לעולם א כל הדברים הטובים שהעסק שלכם עושה עבור אחרים. אתם נוהגים לתרום לנזקקים? השתתפתם באירוע למען מטרה חשובה? עשיתם טוב לאחרים? זה הזמן לפרסם זאת הן באתר ובעמוד הפייסבוק שלכם והן באמצעי התקשורת הקונבנציונליים. עדיין לא עשיתם משהו מסוג זה? זה הזמן ליזום כזו פעילות.


ג. להתייעץ עם עורך דין טרם הגשת תביעת לשון הרע: הגשת תביעה כרוכה בעלויות גבוהות עבור התובע, ועל כן כדי להימנע מתביעות סרק מומלץ להיוועץ עם עורך דין המומחה בתחום לשון הרע, שייתן את חוות דעתו על סיכויי התביעה והתאמתה להפרת חוק איסור לשון הרע.


כיצד להימנע מלהיתבע על לשון הרע?


הבעת דעה היא חלק מחופש הביטוי, אולם כשאתם מביעים דעה ברשת תמיד סייגו את הדברים בכך שתכתבו "לדעתי" או "מהחוויה שלי", ולעולם אל תציגו את הדברים כעובדה.


השתמשו תמיד במילים עדינות ומנומסות, ולא משנה עד כמה אתם כועסים על התבטאות של מישהו הימנעו מלקלל, להשמיץ, לאיים וכדומה.


הימנעו מלהביע דעות קיצוניות בנושאים השנויים במחלוקת. כבעלי עסק עליכם לחשוב מה לקוחות פוטנציאליים יחשבו למקרא הדברים. אף על פי שחופש הביטוי הוא חשוב עדיף להימנע מלפרסמו בריש גלי מאחר שזה יכול לפגוע בכם בעתיד. זכרו כי אתם הפנים של העסק שלכם וכל דבר שאותו אתם אומרים או מבטאים משפיע ישירות על התדמית של העסק.


הימנעו מלחשוף מידע וסודות של אחרים ברשת או לפרסם תמונות של אחרים ללא קבלת רשות מהם.