למה בכלל צריך חוזים? חוזים הם הכוח המניע את כלכלת העולם. המסחר והכלכלה בעולם כולו מבוססים על כך ש"חוזים יש לקיים". במידה וחוזים לא יקוימו, כל כלכלת העולם תקרוס ועל כן, הבסיס בדיני החוזים הוא לשמור על קיומו של ההסכם, כלשונו ככל האפשר, ולמנוע ככל שניתן את ביטולם של חוזים.


החוזה משמש עוגן והבטחה, שעל פיה ניתן לבצע החלטות עסקיות וכלכליות, ברמת סיכון נמוכה יחסית. במידה וצד מבטיח לנו הבטחה מעוגנת בהסכם, אנו כבעלי עסק יכולים להסתמך על הבטחה זו ולבצע מהלכים עסקיים בהתאם.


מה מוגדר כחוזה?


חוזה הוא הסכם בין שני צדדים או יותר לביצוע או אי ביצוע פעולות כלשהן, מתן שירותים ומסחר. בהגדרת החוק: חוק החוזים (חלק כללי), תשל"ג - 1973. חוזה חוקי הוא כל מה שיסכימו ביניהם הצדדים כל עוד, הוא אינו נוגד את החוק.


נהוג לחשוב, כי רק חוזה בכתב אשר נחתם על ידי הצדדים הוא חוזה או כי חוזים נחתמים רק באופן רשמי מול עורך דין, אולם בפועל, אתם מייצרים חוזים בחייכם מידי יום ביומו בעת רכישה בחנות או קניית כרטיס ברכבת, לפעמים אנחנו מייצרים חוזה בע"פ או חוזה בהתנהגות.


האם כל עסק צריך חוזה?


חוזה מגן על העסק ועל בעלי העסק מפני סכסוכים ואי הסכמות אשר עלולות לצוץ במהלך תקופת החוזה ולאחריו. לכן חשוב שלכל בעל עסק יהיה חוזה המותאם לסוג העסק שלו ולבעיות הספציפיות שבהן הוא עלול להיתקל מול ספקים ולקוחות.


חוזה עבור גרפיקאית או מעצבת פנים שונה מאוד מחוזה של בעל חנות או אדריכל. כאשר מנסחים חוזה יש לשים דגש על אותם הנושאים אשר עלולים להתפרש באופן שונה על ידי הלקוח או שאנו יודעים שעלולים לגרום לנו נזק במידה והלקוח לא יהיה מרוצה.


למשל קוסמטיקאית או כל בעל עסק העוסק בתחום הטיפול, חייב שיהיה לו חוזה המכיל סעיפים המטילים את האחריות על המטופל לדווח על כל בעיה בריאותית, רגישות או אלרגיה לפני הטיפול ובמידה ולא הצהיר על בעיה מסוימת לא תחול על המטפל אחריות לנזקים אשר יגרמו לו בשלה.


בעל עסק העוסק בתחום השירות חייב לפרט בחוזה מה כלול ומה לא כלול במסגרת השירות אותו הוא נותן וכן אם קיימת אחריות לשירות ואת היקפה.


בעל עסק המוכר מוצרים חשוב שיציין את מדיניות ההחזרות של המוצר והאחריות שיש לו לגבי פגמים במוצר.


למה חשוב לשים לב בעת ניסוח חוזה?


הבעיה המרכזית של בעל העסק בעת ניסוח החוזה היא אופטימיות יתר. בעת המשא ומתן לכריתת החוזה אנו רוצים להאמין שהכול יעבור על מי מנוחות, הלקוח יהיה מרוצה וישלם בזמן.


אבל בעת ניסוח חוזה חייבים להיות מאוד פסימיים, חייבים להרכיב על העניים משקפיים שחורות ולחשוב על כל המקרים שבהן הדברים עלולים להשתבש.


על בעל העסק לחשוב גם מהצד של הלקוח וגם מהצד שלו על אלו אינטרסים החוזה צריך להגן ולהימנע מלחשוב ש"יהיה בסדר".


חשוב לשים דגש על שאלות כגון: מהי מטרת החוזה ועל מה הוא בא להגן, מהם המוצרים או השירותים הכלולים בהסכם, מה לא כלול בהסכם, אילו הטבות או שירותים נוספים כלולים בהסכם לדוגמה אחריות או הדרכה על המוצר, מה יקרה במקרה של סכסוך בין הצדדים, מה יקרה במקרה של הפרת ההסכם על ידי אחד הצדדים והאם לקבוע פיצוי מוסכם מראש על כך, וכמובן מה עושים אם אחד הצדדים מעוניין לסיים את החוזה בטרם עת.


על שאלות חשובות אלה יש לענות במסגרת ניסוח סעיפי החוזה.


בעלי עסק רבים חושבים שהצגת חוזה בפני לקוח פוטנציאלי ירתיע את הלקוח ויגרום לו לא לרכוש מהם. אולם אין זה נכון, החוזה מגן על הלקוח ועל בעל העסק ומסדיר את ההבנות בין הצדדים. ניתן לנסח חוזה באופן מאוד מינורי למשל בהרבה בתי עסק המוכרים שירותים או מוצרים החוזה הוא הזמנת העבודה או החשבונית שם הם כוללים מספר שורות העונות על השאלות החשובות שפרטתי לעיל.


מטפלים יכולים לבקש מהמטופל בפגישה הראשונה למלא שאלון בריאות ובו לכלול מספר שורות המסדירות את עניין באחריות, תנאי התשלום וכדומה.


אני רוצה לנסח חוזה אצל עורך דין אבל זה מאוד יקר


בעלי עסקים רבים נמנעים מלהתייעץ או לנסח הסכם אצל עורך דין מאחר ואינם יכולים לעמוד בעלויות הגבוהות הכרוכות בכך.


ברוח המחאה החברתית ומחאת העצמאים, קם מיזם חברתי חדש בשם "עסק משפטי" - עו"ד צמוד לכל עסק קטן, מציע לבעלי עסקים קטנים וזעירים שירות משפטי מסובסד הכולל ניסוח חוזה לספק או לקוח וכן ליווי משפטי למשך שנה.


במסגרת המיזם מופץ גם ספרון דיגיטלי חינמי, מאוד אינפורמטיבי, הכתוב בגובה העיניים וכולל דוגמאות רבות של טעיות נפוצות שבעלי עסקים עושים במסגרת ניסוח חוזה. כל בעל עסק יכול לפנות למיזם ולמלא שאלון הצטרפות ובמידה והעסק עומד בקריטריונים להצטרף למיזם.