א' התקשרה בהסכם עם חברת יחסי ציבור למתן שירותי יחסי ציבור לעסק. לאחר מספר חודשים מאחר שלא הייתה מרוצה רצתה לבטל את העסקה. בהסכם נכתב כי עליה להודיע על הפסקת השירות 30 יום מראש ובכך הייתה החברה גובה ממנה חודש נוסף. א' הייתה מעוניינת לבטל את העסקה מיידית ולא לשלם על חודש נוסף של שירות שאיננה מרוצה ממנו.


כאשר פנתה למשרדנו לייעוץ הסתבר כי את העסקה עליה חתמה ניתן לסווג כעסקה מתמשכת ועל כן חלות עליה הוראות החוק לעסקה כזו וניתן לבטלה תוך 3 ימים מיום מתן ההודעה ולא 30 יום כפי שקבעה החברה ובכך לחסוך את עלויות החודש הנוסף.

 

לא תמיד יודע הלקוח באיזה סוג עסקה הוא מתקשר ואז כשהוא רוצה לבטל את העסקה לא ברור אילו הוראות חלות על ההסכם. לרוב הצרכנים ידוע, מהם התנאים לביטול העסקה. אך לא כולם יודעים, כי קיימים סוגים שונים של עסקאות, אשר ההתמודדות עם ביטול כל אחת מהן היא שונה.

 

מהי עסקה מתמשכת?


עסקה מתמשכת מוגדרת בסעיף 13ג'(א) לחוק הגנת הצרכן. מדובר בעסקה לרכישת מוצרים או שירותים באופן מתמשך שכוללת גם תוספות ושינויים לאותה עסקה שלא נחשבים לעסקה חדשה. המדובר גם בעסקאות אשר משך ההתקשרות ידוע מראש כמו מנוי לשנה וגם בעסקאות אשר הם עד להודעת ביטול כמו עסקאות מול חברות הסלולר. עסקאות בנושאי הספקת גז אינן נחשבות לעסקה מתמשכת.

 

מהסעיף עולה כי עסקה מתמשכת היא כל עסקה לרכישה מוצרים או שירותים הנמשכת לאורך זמן. סממן נוסף שיעזור בזיהוי עסקה מתמשכת: התשלום בגין העסקה בדרך כלל מתבצע באמצעות הוראת קבע בבנק או בכרטיס אשראי, וחשבונו של הלקוח מחויב בכל חודש בגין השירות הניתן לו במסגרת העסקה המתמשכת.

 

בעסקה מתמשכת חלות חובות על בעל העסק מכוח חוק הגנת הצרכן. בעל העסק חייב ליידע את הלקוח שיש לו זכות לבטל את העסקה המתמשכת ואת הדרכים שבהן הוא יכול לעשות זאת, להסביר אם מדובר בעסקה לתקופה לא ידועה מראש (בלתי קצובה) ולתת פרט מזהה כדי לבטלה.


אם מדובר בעסקה לתקופה ידועה מראש (קצובה) על בעל העסק ליידע את הלקוח מהי התקופה ומתי היא מסתיימת, לפרט מהם התשלומים במידה והלקוח ירצה לבטל את העסקה, במידה ויש כאלה, ואת אופן חישובם במידה ונקבע, וכן למסור ללקוח את פרטי ההתקשרות עמו אשר באמצעותם יוכל הלקוח לשלוח את הודעת הביטול.

 

במידה והעסקה נערכה בכתב, על בעל העסק לכלול פרטים אלה בחוזה בין הצדדים. בעסקה בעל פה, ימסור בעל העסק ללקוח מסמך בכתב הכולל כל הפרטים, לא יאוחר ממועד הספקת השירות.

 

מעבר לכך, חלה חובה על בעל עסק לציין את הפרטים הללו גם בכל חשבונית, קבלה או הודעת תשלום, אשר נשלחות ללקוח. כמו כן, פרטי בעל העסק ותנאי הביטול חייבים להיות מפורסמים באתר האינטרנט של העוסק. אם לא ביצע את האמור בסעיפים אלה, קמה ללקוח עילת לתביעה נגדו.

 

ביטול עסקה מתמשכת

 

כדי לבטל עסקה בה חשבונו של הלקוח מחויב בכל חודש, חייב בעל העסק לבטלה בתוך 3 ימים מיום הודעת הלקוח או דרישתו לביטול העסקה. במידה והודעת הביטול הועברה על ידי הלקוח בדואר רשום, העסקה צריכה להתבטל בתוך 6 ימים מיום שליחת הודעת הביטול.

 

סעיף 13ד (א) לחוק הגנת הצרכן, קובע את דרכי הביטול של עסקה מתמשכת בעל פה; בטלפון או פיזית במקום העסק, או בכתב בדואר רשום, דוא"ל או פקס לבית העסק. סעיף 13ד(ב) מתייחס לפרטים אותם יש לציין בהודעת הביטול; שם הלקוח, מספר תעודת הזהות שלו ובמידה והודעת הביטול נמסרה בעל פה פרט מזהה נוסף אשר הוסכם בין הצדדים במועד ההתקשרות.


במידה והודעת הביטול נמסרה בעל פה, מומלץ להקליט את השיחה ולשמרה כאסמכתא לניהולה. למרות שניתן על פי חוק, למסור את ההודעה בעל פה, מומלץ להודיע על הביטול בכתב, ולשמור את האסמכתא המעידה על העברת ההודעה. כך, אם ההודעה לביטול העסקה תועבר בפקס, רצוי לשמור את אישור הפקס, המעיד על שליחתו ומסירתו ליעדו. אם ההודעה המודיעה על ביטול הועברה בדואר רשום, יש לשמור את האישור.

 

קיימת חשיבות לבירור פרטי הנמען, ומומלץ לוודא מול בעל העסק, מהם. לאחר משלוח ההודעה על ביטול העסקה, ניתן לוודא שאכן ההודעה התקבלה והפעולה בוצעה.


למרות כל אמצעי הזהירות והבדיקה, קיימים מקרים בהם הצד השני לעסקה אינו ממהר לבטל את העסקה, ןעל כן חשוב לשמור על האסמכתא להודעת הביטול. תיעוד שמות הנציגים עימם דיבר הלקוח ופרטי הנמען הנכונים, אליהם הועברה הודעת הביטול.

 

כל אלה יסייעו במידת הצורך בניהול הליך משפטי קצר ואפקטיבי במידה וביטול העסקה לא בוצעה כראוי, והלקוח ייאלץ לתבוע בבית המשפט על התשלומים שחויב בהם לאחר הודעתו לביטול העסקה.

 

חשיבות תיעוד הודעת הביטול עלתה בפסק דין שניתן בבית משפט לתביעות קטנות. שם דובר על לקוח שרכש שירותי אינטרנט מחברה. הלקוח טען שפעל לביטול שירות האינטרנט שרכש באחת הדרכים הקבועות בחוק, ארבע שנים לפני הגשת התביעה, בהודעה טלפונית. בית המשפט קבע שלא היו מספיק הוכחות להודעת הביטול שביצע ושהטענות לביטול היו כוללניות מדי מכדי שניתן יהיה להסתמך עליהן.

 

עוד נקבע, כי לא מספיק שהודיע לבעל העסק על רצונו לבטל את העסקה, חלה עליו חובה לפרט את אופן הביטול וגם לנקוב במועד ספציפי בו מתבקש הביטול. בהעדר כל הפרטים הללו, הוחלט שלא לקבל את טענותיו של הלקוח ונקבע כי הודעת הביטול שלו לחברה לא נתקבלה.


ב-2017 אושרה בקשה לתביעה ייצוגית כנגד חברת נטוויז'ן מהסיבה שלא עמדה בהוראות הסכם ההתקשרות עמה ולא ניתקה לקוחות מהשירות בתוך פרק הזמן שנקבע בחוק וברישיונות שניתנו לה כספקית שירות.


בית המשפט קיבל את התביעה וקבע כי התובעים הצליחו להוכיח שהחברה לא יצרה קשר עם הלקוח במועד או שטענה שלא מיצתה את המשא ומתן עם הלקוח ולכן לא ניתקה אותו. בית המשפט התרשם שהחברה נהגה לעכב את ביצוע הניתוק מעבר למותר ולא עמדה בחובות המוטלות עליה. מצד שני לא התרשם בית המשפט כי החברה נהגה כך באופן שיטתי או מתוך סירוב גורף לנתק לקוחות שביקשו זאת, ועל כן נדחתה התובענה הייצוגית.

 

פיצויים בגין אי ביטול עסקה מתמשכת במועד

 

במידה ובעל העסק לא ביטל את העסקה במועד הקבוע בחוק, זכאי הלקוח להחזר כספים אותם שילם ביתר או לקבלת פיצוי מבעל העסק בגין הפרת חוק הגנת הצרכן.


החוק קובע כי על בעל העסק לברר את טענות הלקוח תוך עשרה ימים ואם מתברר שגבה סכומים בעודף עליו להשיב אותם בתוספת ריבית והצמדה. אם סכום ההחזר נמוך מחמישים ש"ח יכול בעל העסק לזכות את הלקוח במועד החיוב הבא, אולם חלה עליו החובה לשלוח ללקוח הודעה תוך 30 יום בעניין החיוב.


בעל העסק מחויב לשלוח ללקוח תשובה מנומקת בכתב אודות ממצאי הבירור בתוך 21 ימים מיום פנייתו.


חשוב לציין כי קיימים שירותים מיוחדים, לגביהם קיים הסדר ביטול אחר בחוק הגנת הצרכן, כגון שירותים רפואיים למיניהם.


מאת: עו"ד אפרת אומיאל פדידה


הכותבת היא עו"ד בתחום האזרחי- מסחרי בעלת אומיאל פדידה חברת עורכי דין.