זכויות מפוטר מעבודה


מאת עו"ד ברנט עדי


בימים טרופים אלה של כלכלה לא יציבה מוצאים עצמם רבים נפלטים ממעגל העבודה.


בעידן של ימינו כאשר אנו "מבלים" במקום העבודה מרבית משעות היממה רואים הרבה אנשים את מקום עבודתם הרבה יותר מאשר מקור פרנסה בלבד, אלא כמקום להעשרה, להגשמה עצמית ולסיפוק.


עם התקדמות הטכנולוגיה, המחשבים והאינטרנט יותר ויותר עובדים מודעים לזכויותיהם ועומדים על זכותם להתפרנס בכבוד ולקבל את אשר מגיע להם.


לא המדובר רק בזכויות המגן המעוגנות בחוק כגון פיצויי פיטורין, ימי חופשה והודעה מוקדמת אלא הזכות לכבוד עצמי וסיפוק צרכיו של העובד.
לאחרונה, בפסיקה ענפה של בית הדין לעבודה ניתן למצוא הגנה רחבה על זכויותיו וכבודו של העובד והדגשת העובדה כי המעביד אינו יכול לעשות בעובד ככל שיחפוץ וכי לעובד מגיעות זכויות רבות המקנות לעובד ביטחון בעבודה והגנה ראויה.


כמובן שבית הדין לרוב אינו מתערב בשיקולי המעסיק את מי להעסיק במקום עבודתו ואת מי לאו, אך המחוקק ובתי המשפט באים לוודא כי המעסיק עושה זאת בתום לב תוך שמירת זכויותיו של העובד, וכי הפיטורין עצמם נעשו בתום לב תוך שיקולים עניינים ומעשיים.


באם פוטרתם מעבודתכם דעו כי מגיעות לכם הזכויות הבאות:


חובת השימוע- בית הדין לעבודה קבע כי כל עובד, ואין נפקות לגבי הזמן בו הועסק, זכאי לשימוע לפני פיטורין. השימוע יכול להיעשות בכתב או בע"פ.


זכות הטיעון במשפט שלנו הינה זכות בסיסית ויסודית, זוהי זכותו של העובד לדעת מהן הטענות אשר הביאו לפיטוריו ואילו זכויות שלו עומדות להיפגע וכמובן מגיעה לו הזכות להשמיע את דבריו ועמדותיו לעניין הטענות שהועלו נגדו. על השימוע להיעשות בהגינות ותום לב מבלי להסתיר דבר מהעובד.


הודעה מוקדמת- לפי חוק הודעה מוקדמת זכאי עובד להודעה מוקדמת לפיטורין, קרי, העובד יקבל שכר עבור ימי ההודעה המוקדמת, כאשר הימים משתנים לפי זמן העסקתו של העובד. עובד עד חצי שנה יקבל יום אחד עבור כל חודש של עבודה, מהחודש השביעי ועד שנה יקבל העובד 6 ימים פלוס יומיים וחצי עבור כל חודש עבודה בתקופה האמורה, ועובד למעלה משנה יקבל הודעה מוקדמת של חודש ימים.


דמי הבראה- כל עובד שעבד במקום עבודתו למעלה משנה זכאי לדמי הבראה לפי התנאים הקבועים בצו הרחבה לעניין דמי הבראה, כאשר כל שנה עולה מס' ימי ההבראה אשר להם העובד זכאי, לדוגמא, בשנה הראשונה זכאי עובד ל-5 ימי הבראה, בשנה השנייה והשלישית 6 ימי הבראה וכן הלאה כקבוע בצו הרחבה לתשלום דמי הבראה. הסכום לו זכאי העובד עבור כל יום קבוע בצו ההרחבה ומשתנה מעת לעת.


פיצויי פיטורין- עובד אשר עבד במקום עבודתו למעלה משנה ופוטר זכאי לפיצויי פיטורין אשר יחושבו לפי השכר האחרון X זמן העסקתו במקום העבודה. מדובר בחוק מגן אשר לא ניתן להתנות עליו ואין המעסיק רשאי לפגוע, להפחית או לשנות זכות זו.


ימי חופשה- עובד זכאי לימי חופשה לפי חוק חופשה שנתית. עובד ב- 4 שנים הראשונות לעבודתו זכאי ל-14 ימי חופשה , בשנה החמישית ל-16 ימי חופשה, בעד השנה השישית 18 יום, בעד השנה השביעית 21 יום, ובעד השנה השמינית לעבודה ואילך יום חופש נוסף לאמור לעיל בעד כל שנת עבודה ועד ל-28 יום.


באם העובד לא קיבל ימי חופשה כמפורט בחוק ניתן בסיום יחסי העבודה לתבוע אותם מהמעביד ולפדותם בכסף.


זכויותיכם חשובות ואל תוותרו על המגיע לכם! בהצלחה ...


אין בתוכן דלעיל משום המלצה, חוות דעת משפטית או ייעוץ משפטי; כמו כן התוכן דלעיל אינו מתיימר להיות מדויק ו'/או מקיף ו/או עדכני, והמסתמך על המידע עושה זאת באחריותו ועל דעת עצמו בלבד.


הכותבת היא עו"ד ברנט עדי המתמחה בדיני עבודה, משפט אזרחי, הוצאה לפועל ופשיטות רגל.


עודכן ב: 23/05/2013