עבירות הרכוש תופסות נתח גדול מהעבירות הפליליות המתבצעות בישראל. עבירות אלה כוללות בתוכן גניבה על סוגיה השונים, החל מגניבה פשוטה שהחוק מגדיר כנטילת חפץ כלשהו על מנת לשלול אותו מבעליו, דרך עבירות גניבה ממעביד, החזקת רכוש גנוב, שוד, גרימת נזק לרכוש ועוד.

 

יש לכם שאלה?
פורום עבירות רכוש | גניבה | פריצה


נראה כי בשנים האחרונות חלה עליה גדולה במספר עבירות הרכוש לסוגיהן ועבירות הרכוש מתבצעות על ידי קשת רחבה של האוכלוסייה, ממכורים לסמים ועד פוליטיקאים ובעלי הון השולחים ידם בעבירות מסוג זה .לאור העובדה שעבירות הרכוש חוצות את כל הרבדים החברתיים רצוי להכיר את העבירות ואת העונשים בצדם ואת אפשרויות ההתמודדות עם חקירת משטרה בגין עבירות הרכוש השונות.
בעבירת רכוש חייב להיות מרכיב של כוונת זדון, יש למשל להוכיח בעבירת גניבה כי עובר העבירה התכוון לשלול לצמיתות את החפץ מבעליו, או בעבירת גרימת נזק- יש להוכיח שהנזק נגרם בזדון ולא במקרה.


המחוקק רואה בפגיעה ברכושו של אדם פגיעה בזכות יסוד של אדם לשמירה על רכושו ולכן קבע עונשים כבדים בגינם. אל עבירות הרכוש נלוות לעיתים קרובות עבירות נוספות כגון אלימות, איום באלימות ומעשי תחבולה שונים אשר יכולים לפגוע לא רק ברכושו של הקורבן אלא גם בגופו.


העונשים המושתים על מבצעי עבירות רכוש משתנים בהתאם לסוגי העבירות וחומרתן. העונש על גניבה "רגילה" בין אדם לחברו הוא שלוש שנות מאסר, אך מי שמורשע בגניבה מרשויות מדינה הוא שבע שנות מאסר, אדם המורשע בעבירת שוד ושכלל שימוש בנשק חם עלול להגיע עד 20 שנות מאסר, ואם חלילה תוך כדי ביצוע העבירה נהרג אדם אזי העונש יגיע למאסר עולם.

 

למה מומלץ להיעזר בעורך דין?


על מנת שנאשם יזכה לייצוג הטוב ביותר מומלץ מאוד להיעזר בעורך דין פלילי. צריך לזכור שיש אפשרויות רבות ומגוונות להצביע על אי קיום מרכיב ממרכיבי העבירה, ובכך להעלות את הסיכוי לזיכוי בדין. לדוגמא: גניבה שבה חלה חובה על התביעה להוכיח כי מבצע העבירה חפץ לשלול לצמיתות את החפץ, ניתן לטעון ואף להוכיח שכוונת הנאשם לא הייתה לשלול לצמיתות את החפץ שנטען כי נגנב.
דוגמא קלאסית לכך היא גניבת רכב , לעומת שימוש ברכב ללא רשות בעליו. על מנת להוכיח שבכוונת מבצע העבירה היה לשלול את הרכב לצמיתות מבעליו זקוקה התביעה לראיות נוספות התומכות בכוונת לשלול לצמיתות ולא מספיק שמבצע העבירה נתפס כשהוא נוהג ברכב אשר נגנב.


עורך דין פלילי בעל ניסיון ידע היכן לחפש את הכשלים בראיות התביעה ולהציגם בבית המשפט ועל כן מעורבותו של עורך דין פלילי חשובה מאוד עבור נאשם ולמען ייצוגו בצורה הטובה ביותר.
צריך לזכור שלפעמים תוצג בפני החשוד במשטרה תמונה עגומה בכוונת תחילה וזאת על מנת לגרום לחשוד להודות בעבירה שלא תמיד הוא אכן עשה או ביצע,ולכן נדרשת עין מקצועית שתבחן את הדברים בצורה מפוקחת. ככלל רצוי מאוד בחקירת משטרה לעמוד על זכויותינו , אם זאת זכות השתיקה ואם זה הזכות להיוועץ בעו"ד בטרם החקירה.