כשגבר כותב בגיליון קורות החיים שלו "נשוי + 1", מה זה משדר למעסיק הפוטנציאלי? זה משדר לו שמדובר באיש משפחה, באדם שאפשר לסמוך עליו, יש לו משכנתא ומטפלת או מעון לשלם עליהם והוא בטח מישהו שמחפש יציבות וקביעות במקום העבודה לטווח רחוק ולאורך זמן, ולא מישהו שיבוא לכמה חודשים ויעוף הלאה.

 

כשאשה כותבת בגיליון קורות החיים שלה "נשואה + 1" או גרוע מזה " + 2" או יותר, מה זה משדר למעסיק הפוטנציאלי? שהיא תהיה בעייתית. היא כל הזמן תיעדר מהעבודה בגלל ילדים חולים והוא לא יוכל לסמוך עליה שאכן היא תגיע כל בוקר לעבודה. ואם יש לה רק ילד אחד אז בכלל, היא צפויה להיכנס להריון בטווח של השנתיים הקרובות, ולכן כמובן שלא שווה להעסיק אותה.

 

אני בטוחה שכולכן נשאלתן לפחות פעם אחת בחיים שלכן, בריאיון עבודה: "מה בעלך עושה"? השאלה הזאת לא באמת נועדה כדי להתעניין בבעל שלכן, אלא כדי ללמוד: מהן אפשרויות התמרון בבית? האם גם הבעל הוא "תומך לחימה" בכל הקשור לניהול ילדים חולים, אסיפות הורים, טיפות חלב, בדיקות רפואיות, מסיבות בגן ובביה"ס, ימי הורים, חוגים ושאר ירקות שבגללן אימהות עובדות מבקשות מידי פעם להיעדר או לצאת מוקדם מהעבודה.

 

גבר אף פעם לא יישאל בריאיון העבודה "מה אשתך עושה". זה ממש לא מעניין אף אחד.

 

כשאת נשאלת בריאיון עבודה: מה בעלך עושה? בני כמה הילדים שלך? איך תסתדרי עם ילד חולה? ההורים שלך גרים קרוב? מי יעזור לך כשהילד יהיה חולה? וכו', זה יהיה זמן טוב לומר לעצמך: "לעזאזל, למה לא הקלטתי את הריאיון הזה".

 

בפעם הבאה, תגיעי מוכנה. וזה, כדי שיהיו בידייך ראיות והוכחות לאפליה הבלתי נסבלת שממנה כל אחת ואחת מאיתנו סובלת כשהיא במעמד הנחות של "נשואה ואם לילדים וגם מחפשת עבודה". מדובר באפליה אסורה עפ"י חוק, שגם יש לה תג מחיר די גבוה בחוק שוויון הזדמנויות בעבודה - 120,000 ש"ח!

 

אתן הרי יודעות בדיוק על מה אני מדברת. אין אחת פה שלא חוותה את זה לפחות פעם אחת. אני בעצמי אפילו נשאלתי פעם בריאיון, ע"י עו"ד (מן הסתם), אם אני בהיריון או מתכננת להיכנס להיריון. ממש כך.

 

אז אני קוראת לכן, חברות יקרות, להפסיק אחת ולתמיד לציין בראש גיליון קורות החיים שלכן את המצב המשפחתי ואת מספר הילדים שלכן. זה ממש, אבל ממש לא רלבנטי להעסקה שלכן, זה מידע שלא צריך ולא אמור להיות בפני המעביד בשעה שהוא מראיין אתכן ושוקל את יכולותיכן, כישוריכן, ניסיונכן, הידע המקצועי, המיומנות המקצועית שלכן וההתאמה שלכן לתפקיד. זה בדיוק כמו שאסור לדרוש מעובד/ת פוטנציאלי/ת את הפרופיל הצבאי שלו/ה. לכתוב את זה בגיליון קורות החיים שלכן זה כמו "הרמה להנחתה" - אז תפסיקו להיות אלה ש"מרימות" ותהיו אתן אלה שמנחיתות!

 

ועוד דבר, מעסיק פוטנציאלי שכבר בשלב ריאיון העבודה מביע את דאגתו ביחס ליכולות התמרון שלכן עם הילדים, הוא לא מעסיק שיעשה לכן חיים קלים. הוא עלול לעלות לכן בבריאות ובשפיות. אני מציעה שתלמדו להעמיד אותו במקומו כבר בשלב הריאיון ואם לא תתקבלו לעבודה - רק תרוויחו מכך. בוודאות.