מהו צו קיום צוואה?

צו קיום צוואה שנותן הרשם לענייני ירושה מקנה לצוואה תוקף משפטי מחייב, לאחר פטירתו של המצווה. את הבקשה למתן צו קיום צוואה יכולים להגיש היורשים המוזכרים בצוואה או כל אדם אחר, אשר מעוניין במתן צו הקיום. הודעה על דבר הגשת הבקשה מתפרסמת בעיתון יומי וברשומות, כדי שתהיה אפשרות להגיש התנגדות למתן צו קיום הצוואה. אציין כי אפשר להגיש בקשה זו גם בבית הדין הרבני, במקרים בהם כל היורשים מסכימים לכך.


מה קורה במקרה שהנפטר לא כתב צוואה?


הירושה מתחלקת על פי דין, כלומר לפי חוק הירושה. על מנת לדעת כיצד החלוקה אמורה להתבצע, יש להבין היטב את משמעות הסעיפים שבחוק הירושה ובתוך כך, את האופן שבו בתי המשפט מפרשים אותם. האופן שבו יש לחלק את נכסי הנפטר נתון פעמים רבות לפרשנות רחבה ביותר ולכן נוצרים מאבקי ירושה קשים וארוכים. אציין בהזדמנות זו, שלעיתיים רבות ניתן לחסוך מאבקים אלה, על ידי עריכת הסכם חלוקת עיזבון לשביעות רצונם של כל הצדדים.


תוך כמה זמן יש להגיש בקשה לצו ירושה או לצו קיום צוואה?

חשוב לדעת שחוק ההתיישנות חל גם על היבט זה, במקרים מסוימים. דוגמה להמחשה: הורים מבוגרים התגוררו יחדיו בבית ששווה 1.2 מיליון ש"ח שבבעלות שניהם והאימא נפטרה. היו להורים אלה שלושה ילדים. האימא כתבה צוואה, לפיה היא מורישה את חלקה בבית לשלושת ילדיה באופן שווה ולבעלה לא ציוותה דבר. במידה ששלושת הילדים לא יגישו בקשה לקיום צוואה תוך 7 שנים מיום פטירת אימם, התביעה שלהם עשויה להתיישן. משמעות הדבר – אם האב לא יכתוב אותם בצוואתו כיורשים, אלא יכתוב למשל כיורשת את הידועה בציבור שלו שמתגוררת איתו, עשוי להיווצר מצב בו הילדים לא יקבלו שום חלק מהבית – לא מחלקו של האב ולא מחלקה של האם. לפיכך, כל אחד משלושת הילדים יפסיד כ-200 אלף ₪ לפחות.


למרות האמור, יוער כי ניתן להציג ולפרש את אופן מרוץ ההתיישנות בדרכים שונות. למשל, פעמים רבות עולה טענה כי מרוץ ההתיישנות החל, רק לאחר שנודע למגיש ההתנגדות כי יש לו זכות בבית או שנטען כי היורשים האחרים נהגו במרמה, בכך שהסתירו ממגיש ההתנגדות שהוא אמור להיות אחד מהיורשים.


לאור האמור, על אף שאין זה מעמד נעים, יש להבין כי הפעולות המשפטיות האלה חייבות להיעשות ללא שיהוי מופרז, שכן אם תשתהו יתר על המידה בעניין, תאלצו לאחר כן למצוא עצמכם לשווא במאבקים משפטיים - הרי רוב האנשים לא יהיו מוכנים לוותר על מיליוני שקלים וגם לא על מאות אלפי שקלים, אשר מוריש התכוון להשאיר להם.

 


עודכן ב: 08/01/2014