לפי חוק הירושה, במות אדם הירושה עוברת ליורשיו. אם המוריש הותיר צוואה תקינה, אזי היורשים יהיו אלה שנכתבו על ידי המוריש בצוואה כיורשים. למוריש חופש מוחלט לצוות, מכל הרכוש ששייך לו, כמה שירצה למי שירצה.


אם המוריש לא כתב צוואה, אזי היורשים יהיו היורשים על פי דין, דהיינו על פי הקבוע בחוק הירושה.


מיהם היורשים על פי דין?


הצעד הראשון שיש לבחון הוא האם למוריש היה בן זוג במועד מותו. אם היה לו בן זוג, אז החלק שיקבל בן הזוג תלוי מאוד בנסיבות. לאחר מכן יש לבחון את מה שנקרא בעגה המשפטית "עקרון הפרנטלות", כלומר מעגל הקרבה הראשון אשר גובר על שאר המעגלים.


משמע, אם ישנם יורשים ממעגל הקרבה הראשון, הרי אין טעם לבדוק את היורשים ממעגל הקרבה השני, אף אם הם היו בקשר הדוק יותר עם המוריש. אלה שבמעגל הראשון יתחלקו בכל הירושה.


אם אין יורשים מהמעגל הראשון בחיים, אלה שבמעגל השני יתחלקו בכל הירושה, ואם אין בחיים יורשים מהמעגל השני, אלה שבמעגל השלישי יתחלקו בכל הירושה.


למה הכוונה במעגלי קרבה?


בהתאם לחוק הירושה, כל מעגל קרבה הוא הכותרת וצאצאיו. מעגל הקרבה הראשון הוא הילדים וצאצאיהם, מעגל הקרבה השני הוא ההורים וצאצאיהם, ומעגל הקרבה השלישי הוא הורי ההורים וצאצאיהם.


נביא דוגמה להמחשה: המוריש נפטר ללא בת זוג, ובחייו הביא לעולם שני ילדים. במות המוריש אחד מילדיו היה בחיים והילד השני לא היה בחיים, אך לילד שלא היה בחיים היו שלושה ילדים משלו. במקרה הזה חלוקת הירושה תהיה כזו: הילד של המוריש שעדיין חי יקבל 50% מסך הירושה, ואילו שלושת נכדיו של המוריש מילדו שנפטר יתחלקו ב-50% מסך הירושה, כאשר כל אחד מהנכדים מהילד שנפטר יזכה בכ-16.66% מסך הירושה.


עיקרון חשוב מאוד נוסף שיש לדעת עליו הוא "עקרון השוויון" על פי דין. אם למשל המוריש נפטר כשאין לו בת זוג או ילדים, אך הוריו בחיים, כאשר כאמור הורים שייכים למעגל הקרבה השני, והאחים של המוריש אף הם בחיים, אזי ההורים יירשו באופן שווה את כל שהותיר אחריו והאחים של המוריש לא יירשו דבר. אולם, אם למשל אמו של המוריש אינה בחיים, אז בחלקה שהוא 50% מהירושה, יתחלקו שווה בשווה האחים של המוריש, כלומר הילדים של האם.


לעתים המצב המשפטי באשר לחלוקת הירושה נראה לאנשים פשוט ובסיסי, אך אין זה נכון במקרים רבים, מפני שישנם אינספור היבטים בחוק הירושה שעשויים להיות רלוונטיים, כגון "מזונות מהעיזבון": על פי סעיף 56 לחוק הירושה, אם הניח המוריש בן זוג, ילדים או הורים והם זקוקים למזונות, הם זכאים למזונות מהעיזבון, בין שהירושה היא על פי דין ובין שהיא על פי צוואה.