התאונות באתרי בנייה מגוונות ומושפעות מתנאי העבודה, ומסוג העיסוק. בשנה האחרונה בישראל, נפגעו עשרות פועלים לעיתים מספר פועלים באותו אתר בנייה, פגיעות קשות עד כדי מוות. פגיעה באתר בנייה, תוך כדי עבודה, הינה תאונת עבודה לכל דבר וענין.


למרות זאת היא שונה מתאונות עבודה אחרות בשל אופי העבודה, בדרך כלל עבודה בגובה, ובתנאי בטיחות אשר הינם ירודים מלכתחילה, ומחייבת אמצעי זהירות המיוחדים לאתרי בניה, לסוג העיסוק ולסביבת העבודה.


פגיעה באתר בנייה, הינה אם כן דבר שיגרתי לצערנו, אך האמצעים הננקטים לשם מניעתן, לא עומדים בתקנים ואם כן אין הם מפוקחים דיים, אם מטעם המעסיקים הישירים ואם מטעם הגורמים איתם מתקשרים המעסיקים הנשכרים לצורך בצוע עבודות נקודתיות כגון עבודות חשמל, או בנייה ממש וכדומה.


כיצד ומה ניתן לעשות אם כבר נפגעים, את מי כדאי לתבוע, מהן הפעולות המיידיות הדרושות לשם מיצוי מקסימלי של זכויות הנפגע, באלו ועוד נעסוק בשורות הבאות


פועל שנפגע בעבודה באתר בניה או בכלל, יתבע ראשית את מעסיקו הישיר, מאחר והוא זה שאחראי לספק לו סביבת עבודה בטוחה, כפי שדורש החוק והתקנות העוסקות בבטיחות בעבודה. אך בכך לא תמה המלאכה. לפיכך מיד עם קרות תאונת עבודה חובה לנקוט בפעולות פשוטות ומהירות על מנת לאסוף נתונים, ולשמר ככל הניתן את המצב כפי שהיה ממש לפני שקרתה התאונה.


לפיכך מומלץ לפנות למשרד העבודה ולדרוש חקירת נסיבות התאונה. משרד העבודה אמון על פעולות כגון אלו, ושולח מהנדסי בטיחות ומומחים לתאונות עבודה, אשר מגיעים בזמן הסמוך ביותר לתאונה, חוקרים, מתעדים, מצלמים וגובים עדויות אם ניתן מהנפגע או מעדים, פועלים נוספים, המעסיק הישיר, או אחרים הקשורים לאתר הבניה.


דו"ח החקירה של משרד העבודה עשוי לשמש מסמך בעל ערך רב מאוד מבחינה ראייתית, וממנו ניתן ללמוד על כשלים, צורות ההעסקה, אופן קרות המקרה, קיומם של עדים, ולא פחות חשוב מכך, על התקשרויות שונות בין כל הצדדים הקשורים אל הנפגע.


לפיכך בד בבד עם הפניה אל משרד העבודה, חובה לפנות ולהודיע למעסיק על האירוע, ולדרוש ממנו למלא כל מסמך המאפשר לנקוט במיצוי הזכויות המיידי, כגון הודעה על המקרה לחברת הביטוח המבטחת בביטוח חבות מעבידים וכן למוסד לביטוח לאומי ולחברת הפנסיה בגין אובדן כושר העבודה.


טיפול מהיר ישמור על זכויות העובד, מאחר והטיפול בתביעות נפגעי עבודה, נמשך זמן לא מועט, ובינתיים הנפגע עלול להיוותר ללא מקור הכנסה


חשוב לקבל מן המעסיק את פרטי חברת הביטוח המבטחת אותו בחבות מעסיקים, ולבדוק היטב את תוכן הפוליסה על מנת לעמוד על שאלת הכיסוי הביטוחי, היקפו ותחולתו על האירוע. פנייה לעו"ד המתמחים בתחום זה, תסייע מאוד שכן הם יכולים לברר באופן דחוף את שאלת הכיסוי הביטוחי, ואת סיכויי התביעה.


עוד יש להדגיש כי יש לפנות אל המעסיק ולדרוש ולקבל את פרטי התקשרותו עם האחראים על אתר הבנייה. כפי שצוין,לרוב מדובר במעסיק שהוא עצמו קבלן משנה באתר העבודה, ולפיכך הוא מתקשר עם הקבלן המבצע באתר ולעיתים אף עם היזם. בדרך כלל ליזם או למבצע הבניה יש פוליסת כל הסיכונים המכסה מקרים כגון אלו של תביעות צד שלישי או חבות מעבידים, ומעסיק זהיר, יבקש לכלול עצמו כאחד מן המוטבים על פי הפוליסה הזו, באופן שיכסה גם את אירוע הפגיעה באתר הבנייה.


קבלת המידע האמור, ישליך כמובן גם על השאלה מי הם הנתבעים הנכונים בתביעה זו. לנפגע יש עילת תביעה כלפי מעסיקו באופן ישיר, אך יש לו עילת תביעה גם כלפי הבעלים והמחזיק במקרקעין בהם אירע האירוע, וסוג החבות השונה משליך גם על מידת האחריות והיקפה. נושאים אלו מצויים בידיעתם של עו"ד המתמחים בתביעות ופציעות של נפילה מגובה ותאונות באתרי בניה, או בתאונות עבודה.


כאמור לנפגע אשר נפגע באתר בנייה, יכולים להיות כלים רבים להשיג את מבוקשו, ולקבל פיצוי מכובד בגין פגיעתו. כאמור המסלול הינו משולב הן מול המוסד לביטוח לאומי בתביעה לנכות מעבודה ולשירותים מיוחדים או קצבה מיוחדת ולעיתים אף לניידות. תיתכן אף תביעה מכוח פוליסת אבדן הכושר, וכמובן בגין הנכות שתיוותר לעתיד, כלפי חברת הביטוח שמבטחת את המעסיק.


במקרים מסוימים תתחייב תביעה אף נגד המדינה בעילת העדר פיקוח, כמתחייב על פי הוראות הדין, ומכוח עוולת הרשלנות ו/או הפרת חובה חקוקה.


מיותר לציין כי בפגיעות של עובד באתר בנייה, הסיכוי לקבל פיצוי גבוה מושפע לא רק מאופי הפגיעה וחומרתה, אלא ובעיקר מאופן הייצוג המשפטי, ומומחיות מקצועית אשר היא תנאי בלעדיו אין להצלחת כל התהליך.