מאת עורך דין אייל בניסטי


סעיף 67 לפקודת התעבורה קובע כי נהיגה בזמן פסילה או שלילה טומנת בחובה עונש של 3 שנות מאסר.


סעיף 67 לפקודת התעבורה (נוסח חדש):"מי שהודע לו שנפסל מקבל או מהחזיק רישיון נהיגה, וכל עוד הפסילה בתקפה הוא נוהג ברישיון שנהיגתו אסורה בלי רישיון לפי פקודה זו, או מי שנוהג בניגוד לתנאים שנוספו ברישיונו כל עוד הם בתקפם, או מי שהודע לו כי נפסל מהחזיק ברישיון רכב וכל עוד הפסילה בתקפה הוא משתמש באותו רכב או מרשה להשתמש בו, או מי שנהג או הרשה לאחר לנהוג ברכב בניגוד להודעת איסור שימוש או צו איסור שימוש, דינו – מאסר שלוש שנים או קנס מאה אלף לירות, או שני הענשים כאחד."

ראוי להדגיש כי הצפויים לעונש מחמיר הם נהגים אשר נתפסו נוהגים בפסילה יותר מפעם אחת כשבד"כ הרציונל אשר עומד לנגד עיניו של בית המשפט הוא אלמנט המסוכנות וסלידתו של בית המשפט מחוסר ציות הנאשם לצווים שיפוטיים ו/או חוסר ציות לחוק. על נאשם אשר עצור בחשד לנהיגה בפסילה להתמודד עם תיק המעצר ותיק נוסף הנוגע להאשמות אשר עומדות נגדו. החוק קובע כי די במשלוח הודעה בדבר הפסילה בדואר רשום אשר מקימה את "חזקת המסירה" בדבר ידיעת הנהג כי הינו נוהג בפסילה (מודעות) וכי רישיונו נשלל. "חזקת המסירה" אינה מאפשרת לחשוד לטעון להגנה כי לא ידע בדבר שלילת רישיונו. ההתמודדות עם "חזקת המסירה" ניתנת לסתירה אך ורק בנסיבות חריגות מאוד. חשוב להבין כי הכתובת של הנהג אשר מופיעה במשרד הפנים היא הקובעת לצורך התגבשות החזקה גם אם בפועל הנהג החשוד אינו מתגורר בכתובת זאת ולכן לא קיבל את דבר הדואר. בנוסף, גם אי דרישה של דבר הדואר הרשום מאפשרת את התגבשות החזקה דנן. במקרים מסוימים סתירת החזקה תתאפשר במצב בו החשוד לא קיבל את דבר ההודעה לידיו מסיבות שאינן תלויות בו.


חזקת המסירה- אינה מחייבת את חתימת הנמען ורואים בה כאילו הומצאה כדין וזאת לאחר חלוף 15 יום מיום שנשלחה בדואר רשום לכתובת החשוד אשר מופיעה במשרד הפנים.


נהג אשר קיבל הודעה בדבר פסילת רישיון הנהיגה שלו נחשב לפסול מהיום בו נוקבת ההודעה ועל מנת שימי הפסילה יחלו להימנות על הנהג להפקיד את רישיון הנהיגה שלו.


לא זו אף זו, על הנוהג בפסילה לא תחול פוליסת הביטוח ובמקרה תאונה יהא חשוף לתביעות נוספות מבלי לקבל את הגנת חברת הביטוח על כל המשתמע מכך.


מדובר באישום חמור מאוד וההתמודדות עימו אינה פשוטה ובעלת מורכבות משפטית הדורשת טיפולו של עורך דין מיומן העוסק בדיני תעבורה. על עורך הדין לבחון את ראיות התביעה ואת האופן בו הועברה ההודעה בדבר פסילת רישיון הנהיגה ועוד.


מאמר זה אינו מהווה כל ייעוץ משום סוג שהוא לרבות ייעוץ משפטי והעושה שימוש בתוכן מאמר זה עושה זאת על אחריותו הבלעדית בלבד.


עודכן ב: 08/08/2013