בשבוע שעבר קיבלתי טלפון, על הקו רונית אישה כבת 60 שהציגה עצמה כגרושה מאיש קבע , יוסי מזה כ- 12 שנה, עוד היא מספרת שיוסי נפטר בשבוע שעבר. לשאלתי במה אני יכול לעזור לה? ענתה, הבנתי שאני יכולה לרשום את הפנסיה של יוסי ע"פ החוק לחלוקת חיסכון פנסיוני ולקבל קצבת שארים מהפנסיה שלוי.

 

תשובתי לא איחרה לבוא, לא, רונית לצערי הרב את לא זכאית שכן יוסי נפטר ואת לא רשמת את הפנסיה שלו לפני כן, שתיקה ארוכה ולאחריה ניתן היה לשמוע את העצב העמוק בקולה של רונית, כן הבנתי, חבל שלא ידעתי לפני כן.

 

שוו לנפשכם את מפח הנפש אותו חוותה רונית לנוכח תשובתי . עד ליום מותו של יוסי קיבלה רונית מידי חודש בחודשו 50% מהפנסיה שלו ,כעת לאחר לכתו לעולם שכולו טוב היא איננה זכאית לאגורה שחוקה . את קצבת השארים במלואה תקבל הידועה בציבור של יוסי אשר חייה עימו שלוש שנים.

 

חוסר צדק משווע או חוסר תשומת לב – רונית היא זו שצברה ביחד עם יוסי במשך 30 שנות הנישואין את הפנסיה הצבאית, היא זו שסבלה את ההעדרויות הממושכות מהבית בשל השירות הצבאי , ולמרות זאת איננה זכאית לקבל אגורה שחוקה מקצבת השארים.

 

אפשר לרשום גם פסקי דין ישנים:

 

בשנת 2014 נחקק החוק לחלוקת חיסכון פנסיוני בין בני זוג שנפרדו, תשע"ד-2014 , לאור חקיקת החוק , תוקן גם חוק שירות הקבע בצבא-הגנה לישראל (גמלאות) [נוסח משולב], תשמ"ה-1985 והותאם לחוק החדש שני אלה גם יחד יוצרים מציאות חדשה בנושא חלוקת הפנסיה.

 

ע"פ החוק ניתן לרשום גם הסכמים ישנים, הסכמים שנערכו גם 20 שנה לפני חקיקת החוק, הרישום מקנה זכות ישירה מול הגורם המשלם, בצבא מול מופ"ת כך שהאישה לשעבר לא תהיה תלוייה עוד בגרוש שישלם לה את חלקה בפנסיה, היא תקבל את הסכום המדוייק אשר מגיע לה ולא את מה שהגרוש רוצה לשלם, והכי חשוב היא תהיה זכאית לקצבת שארים במידה והגרוש ילך לעולמו.

 

הזדמנות אחרונה לרישום

 

ע"פ הערכות זהירות ישנם עשרות אלפי גרושים /גרושות אשר לא רשמו את הפנסיה ע"פ החוק החדש .

 

ביום 13/03/2018 קיבלה הכנסת החלטה על תיקון התיקון לחוק אשר מאריך עד לסוף שנת 2019 את התקופה שבה ניתן לרשום פסק דין לחלוקת חיסכון פנסיוני שניתן לפני יום התחילה, לעניין הקנית זכאות לקצבת שארים הארכה זו הינה ההארכה השניה ולדעתי גם האחרונה ..

הבעייה היא שנשים רבות כמו רונית אינן מכירות את החוק ואת האפשרויות הטמונות בו וצערי הרב מפספסות את האפשרות לקבל את המגיע להן.

 

אם כך מה עושים? תיקון פסקי דין ורישומם

 

ע"פ החוק החדש רישום פסק הדין לאיזון משאבים הוא קריטי שכן על מנת להיכנס אל תוך המעגל של "הנהנים" מהחוק נדרש לרשום את פסק הדין, גם פסקי דין אשר ניתנו לפני כניסתו של החוק לתוקף ובתנאי שאיש הקבע לא נפטר וכמו כן לא חלפו שנתיים מיום כניסתו של החוק לתוקף.

 

היות והחוק קובע שפסק הדין לאיזון משאבים צריך לעמוד בתנאים מסוימים על מנת שיירשם וישנם לא מעט פסקי דין ישנים ולמרבה ההפתעה גם חדשים אשר אינם עומדים בתנאי החוק, הרי שעל מנת להירשם נידרש לפנות לבית המשפט ולערוך בפסק הדין בו תיקונים, בין אם בהסכמה ובין בכפיה ורק לאחר מכן לפנות אל שלטונות הצבא על מנת לרשום את פסק הדין. 

 


עודכן ב: 26/02/2019