מי גובר על מי? היורשים או הבנקים?

במאבק בין היורשים את פוליסת הביטוח אל מול הבנק שעיקל את הפוליסה לטובת חובו של המנוח – מי גובר?


פוליסת ביטוח חיים מורכבת מרכיב חסכון ורכיב ריסק, ניתן להרחיב על כך בדיני החוזים, אולם כמי שעוסקת בתחום דיני המשפחה והירושה, אסביר בקצרה ממש: ע"פ חוק הירושה רכיב החיסכון הינו בגדר חלק מן העיזבון של המנוח ורכיב הריסק, אינו חלק מהעיזבון.


על כן, ככל שהינכם, היורשים מצויים בסיטואציה מול הבנק ראשית דעו – את מרכיב הריסק עליכם לדרוש מיידית!


באשר לרכיב החיסכון – כאן בהחלט יכולה לקום ביניכם מחלוקת ותביעות.


חשוב לציין כי ככלל עיקול על זכויותיו של המנוח, אינו יכול לאפשר לנושה (הבנק) לגבות מן המוטב (היורש) את חובותיו של המנוח!


חוק חוזה ביטוח מבחין בין המבוטח ובין המוטב. אבחנת המחוקק בין זכויות המבוטח והמוטב, בעיקר ביחסים שביניהם ובין צדדים שלישיים, מצויה בסעיף 13 לחוק חוזה ביטוח. ולמעשה סעיף 13, על פי לשונו, מאפשר בנסיבות האמורות עיקול זכויותיו של המבוטח, להבדיל מזכויותיו של המוטב.


האם קיימת חשיבות מתי הוטל העיקול על ידי הבנק, עוד בחייו של המנוח או לאחר מותו?


מרבית פסקי הדין מתייחסים לעיקול אשר הוטל על ידי הבנקים עוד בחייו של המנוח. לאחרונה הוצא פסק דין בנסיבות שם, הטיל הבנק עיקול על זכויותיו של המנוח לאחר פטירתו! ונקבע כי מוטבים אינם חבים לנושים!


הליכי סכסוך בגין ירושה ו/או צוואה הינם הליכים מורכבים כאשר ה"מסוכסכים" הם אחים מול אחים! אחים מול מאהבת! אחים מול אח חורג!
פנו לעו"ד המתמחה בתחום דיני הירושה והצוואות, הבקיא ברזי החוק והפסיקה הישנה והחדשנית, חפשו יכולות גבוהות בניהול מו"מ על מנת לסיים את הסאגה הכל כך לא נעימה ושרבות מן הפעמים גורמת לקרע עמוק בין בני המשפחה בדרך של הסכם פשרה או הסכם חלוקה בין יורשים.