ייפוי כוח מתמשך הינו מסמך משפטי, במסגרתו בזמן שאנחנו צלולים, ממש עכשיו, אנו יכולים למנות אדם או מספר אנשים, אשר ינהלו את ענייננו השונים כאשר אנו לא נהיה כשירים לכך. בשל חשיבותו של מסמך זה נקבע כי לשם עריכת ייפוי כוח מתמשך יש לפנות לעורך דין דיני משפחה, אשר עבר הכשרה ייעודית לכך.


מהו ייפוי כוח מתמשך?


זהו מסמך משפטי המאפשר לכל אדם בגיר, קרי מעל גיל 18, להחליט מי ידאג לו ויקבל החלטות עבורו כאשר הוא לא יוכל לעשות כן בשל מגבלה פיזית/מנטלית. האדם הממנה נקרא מייפה כוח והאדם הממונה נקרא מיופה כוח, כאשר היקף סמכויותיו ייקבע במסגרת המסמך המשפטי.


ניתן למנות מיופה כוח אחד או מספר מיופי כוח שונים לכל עניין. כך למשל, מינוי אדם אחד אשר יטפל בענייניו הכלכליים של מייפה הכוח ואדם אחר אשר יהיה אחראי לפן הרפואי ויקבל עבורו החלטות בנוגע לטיפולים רפואיים.


במקרה של מינוי מספר מיופי כוח שונים, עורך הדין המנסח את ייפוי הכוח ידאג להבהיר את אופן שיתוף הפעולה ביניהם ולקבוע מה קורה במקרה של חילוקי דעות בין מיופי הכוח השונים. מייפה הכוח יכלול בהסכם הוראות והנחיות באשר לאופן קבלת החלטות עבורו וכמובן יקבע באלו תנאים ייכנס ייפוי הכוח לתוקפו ומתי יבוטל תוקפו.


ביטול ייפוי כוח מתמשך


כפי שאדם ממנה את מייפה הכוח, הרי שיכול הוא גם לבטל את המינוי וזאת בהודעה בכתב למיופה הכוח. כמו כן, יש לשלוח הודעה מסודרת גם לאפוטרופוס הכללי. ייפוי כוח מתמשך יכול שיבוטל גם על ידי בית המשפט, בהתאם לבקשה שהוגשה לו.


באלו מקרים יבטל בית המשפט את ייפוי הכוח?


למשל כאשר ראה כי מתקיימים אחד התנאים שקבע המייפה, אשר בקרותם, תבוטל תקפותו של המסמך. דוגמא נוספת היא כאשר מיופה הכוח אינו פועל בהתאם להוראות שנקבעו בייפוי הכוח וגורם בשל כך לנזק משמעותי למייפה הכוח. דוגמא נוספת היא מקרה של ניצול לרעה של הסמכויות שניתנו למייפה הכוח תוך עשייה לביתו וזו אינה רשימה סגורה כלומר יכולות להיות נסיבות נוספות שיובילו לביטול ייפוי הכוח.


עורך דין לעריכת המסמך


אין צורך להכביר במילים בדבר השלכות רבות המשקל של ייפוי כוח מתמשך, במסגרתו אנו מעניקים את הסמכות לאדם אחר לקבל החלטות עבורנו כאשר לא נוכל עוד לדאוג לעצמנו. מסיבה זו קבע המחוקק כי ייפוי כוח מתמשך ייחתם בפני עורך דין אשר עבר הכשרה מיוחדת בסוגיה ייחודית זו. תפקידו של עורך הדין הוא לנסח את ייפוי הכוח בהתאם לרצונו של מייפה הכוח, לוודא כי הוראותיו ברורות ונהירות, בדגש על פרטי מיופה הכוח, הנחיות לקבלת החלטות והתנאים לכניסתו לתוקף של ייפוי הכוח.


בשל העדר פיקוח של בית המשפט (בשונה מהליך של מינוי אפוטרופוס) ישנה חשיבות רבה לכך כי מייפה הכוח יבחר בקפידה את מי שהוא ממנה לקבל החלטות בשמו. בהקשר זה, יוודא עורך הדין עמו כי הוא משוכנע כי בחר באדם המתאים ביותר וכי המייפה מבין את משמעותו של המסמך. בבוא העת, כאשר יהיה צורך להפעיל את ייפוי הכוח, ידאג עורך הדין לפרוצדורה הרלוונטית.


מהו ההבדל בין אפוטרופסות לייפוי כוח מתמשך?


מטבע הדברים, ישנו בלבול רב בקרב הציבור באשר לשני ההליכים הללו: מינוי אפוטרופוס מחד וייפוי כוח מתמשך מאידך. ובכן, נבהיר כעת את ההבדלים בין השניים:


1. זהות הממונה: מינוי אפוטרופוס נעשה בדרך כלל לאחר שאותו אדם הזקוק לו, כבר איננו צלול בדעתו והבקשה למינוי מוגשת על ידי בן משפחה. באופן הזה, ייתכן מאוד ולא תהיה לאותו אדם כל השפעה, או השפעה מינורית על זהות האפוטרופוס. זאת בשונה מעריכת ייפוי כוח מתמשך, שהינה יוזמה של המייפה עצמו והוא זה שקובע בעודו צלול את זהות האדם שיטפל בענייניו לכשלא יוכל לעשות זאת.


2. כשירות משפטית: במקרה של מינוי אפוטרופוס נשללת לחלוטין כשירותו המשפטית של החסוי בנושא מסוים, כאשר ייפוי כוח מתמשך נותן מענה גם למצבי ביניים ומאפשר למנות מיופה כוח בסוגיה ספציפית מאוד. באופן הזה, יוכל מייפה הכוח לשמור על עצמאותו ולהמשיך ולקבל החלטות בכל עניין אחר.


3. פרוצדורה: מינוי אפוטרופוס מתבצע על ידי פנייה לבית המשפט בבקשת מינוי, בעוד שעריכת ייפוי כוח מתמשך נעשית באמצעות עורך דין דיני משפחה, במשרד, והיא אינה דורשת את מעורבותה של ערכאה משפטית.


חשוב להבין שמינוי אפוטרופוס דרך בית המשפט, לאדם שאיבד צלילותו או כשירותו, הינה דרך הפוגעת יותר בזכויות אותו אדם שממנים לו אפוטרופוס. לעיתים הבקשה למינוי אפוטרופוס לאדם, שמבקשים אותה בני משפחה: ילדים כלפי הוריהם המבוגרים, נעשית כאשר אותו אדם מסרב שימונו לו אפוטרופוס, מאבק בין ילדים להורים מבוגרים, מאבק בין האחים מי ימונה ומאבקים נוספים הנובעים ממינוי אפוטרופוס, הינם מאבקים לא נעימים בעליל, לשון המעטה, אשר ניתן לייתר אותם(!)


כאשר אדם, בעת שהינו צלול, קובע מה ייעשה ברכושו או בענייניו הבריאותיים והאישיים, כאשר אדם בעת שהינו צלול, קובע מי הוא אותו אדם שיטפל בענייניו ככל שיאבד את כשירותו או צלילותו, הרי שמדובר בהכנת ייפוי כוח מתמשך, שזוהי דרך הפוגעת משמעותית פחות באותו אדם המכין את ייפוי הכוח המתמשך בעת שהינו צלול.


שאל את עצמך - מה תעדיף אם חס וחלילה תאבד את צלילותך? שילדייך יפנו לקבל סעד מבית המשפט? שבית המשפט יכריז עלייך חסוי? או שמא תעדיף דרך שהוכנסה לחוק בעת האחרונה, ובדרך זו למעשה יכבדו מסמך שאתה ערכת בכובד ראש, כאשר היית צלול, שבו קבעת איך ינוהלו עניינך הרכושיים, האישיים והבריאותיים?


לקבלת ייעוץ משפטי והכנת ייפוי כוח מתמשך, הנכם מוזמנים לפנות למשרדנו לקבלת מענה ושירות בסוגיית ייפוי כוח מתמשך.