יש להקפיד לפנות לעורך דין חטיפת ילדים, המתמחה באופן ספציפי בנושא זה של אמנת האג, מהסיבה כי מדובר בהליך משפטי מורכב וייחודי מאוד, המחייב ניסיון וידע, כמו גם הכרות מעמיקה עם כל הגורמים המעורבים, בארץ ובחו"ל, ידיעת השפה האנגלית ברמה גבוהה, הכרת פסקי דין במדינות חוץ ויכולת עבודה מהירה ואינטנסיבית.


יודגש כי הפנייה לעורך הדין חייבת להיות מיידית ככל האפשר. מצדו של ההורה החוטף, המבקש למנוע את החזרתו של הילד לארץ המוצא, יש לבסס ראיות לקיומם של החריגים להשבת הילד.


על ההורה שילדו נלקח, המבקש להשיב את הילד לארצו, לפעול בהקדם - הן בשל מגבלת הזמן שקובעת אמנת האג (פתיחה בהליכים תוך שנה מיום החטיפה), והן משום ששיהוי מצד ההורה, עלול להיתפס כהסכמה למעבר הילד וויתור על זכויות המשמורת שלו.


הותרת הקטין בישראל


בחלק ניכר מן המקרים, נחטף הילד ממדינה אחרת בחו"ל ומובא לישראל. כאשר ההורה שנטל את הילד ממדינה בחו"ל לישראל, מבקש להשאירו בארץ, אזי עורך הדין המייצג אותו, יפעל להוכחת קיומם של החריגים, המאפשרים לישראל להפעיל שיקול דעת ולא להשיב את הילד לארץ המקור. הסייגים הללו מופיעים כאמור בסעיף 12 וסעיף 13 לאמנת האג וכאמור כוללים, בין היתר: מקרה שבו החזרתו של הילד מסכנת את רווחתו הפיזית או הנפשית בדרך כלשהי, מצב שבו ההורה האחר לא הפעיל את זכויות המשמורת שלו בעת מעשה החטיפה ולמעשה התנהלותו מעידה על הסכמה, מבחן ההשתלבות ועוד.


באשר לסייג הדן ברצונו של הילד, חשוב לציין כי לדעתו של הילד, יתכן ותהיה משקל רב בהחלטה, בהתאם לגילו ולרמת הבגרות שהוא מפגין. בפרקטיקה, בתי המשפט מזמנים את הקטין או הקטינים להישמע בפני השופט ובמידה שבית המשפט ישתכנע כי הרצון שמביע הילד להישאר בארץ, הוא רצון עצמאי שאינו נובע מלחץ שמפעיל עליו ההורה שהביאו לישראל, וניכר כי הילד השתלב בישראל, כך יגדל הסיכוי כי יוחלט שאין עילה להשבתו לארץ המוצא.


השבת הילד למדינה בחו"ל


עורכי דין העוסקים בתחום זה של חטיפת ילדים, מטפלים גם במקרה ההפוך, שבו ילד נחטף מישראל לחו"ל וההורה שנותר בארץ מבקש להשיבו לישראל, מקום מגוריו הטבעי. אולם, בשונה מהמקרה שתואר לעיל, כאן עיקר סיועו של עורך הדין בישראל, הוא באיתור משרד עורכי דין במדינה הזרה המתמחה בנושא זה, אשר יוכל לייצג את ההורה שילדו נלקח - מול הרשויות ובית המשפט באותה מדינה.


אנחנו שמחים על כך שעם השנים ולנוכח ייצוג משרדנו בתיקי חטיפת ילדים, קשרנו קשרים עסקיים ומקצועיים עם משרדי עורכי דין במדינות שונות בחו"ל, על מנת לתת מענה וסיוע לכל פנייה שנעשית אלינו במקרה של חטיפת ילדים.


מניסיוננו במקרים שבהם טיפלנו, אנחנו ממליצים בחום, כי הפנייה לעורך הדין המומחה בתחום של חטיפת ילדים, תעשה בראש ובראשונה ולפני כל מעשה או פעולה, וזאת לצורך מניעת טעויות קריטיות שיכולות לעלות ביוקר (!), תוך החזרתכם למדינה שבה אינכם חפצים לחיות חיי קבע ושאינה בהכרח טובת הילדים שלכם, או מניעת החזרת ילדיכם אליכם, משום שלא פעלתם נכון או בזמן.


החלטות ופסקי דין בסוגיה של חטיפת ילדים, הינם החלטות הרות גורל ומשמעותיות, אשר ישפיעו על המגורים שלכם ושל הילדים שלכם לאורך שנים, ולעיתים אף חיים שלמים. לכן, הימנעו מטעויות.


אנחנו גאים בעיקר במקרים בהם הצלחנו, למרות הקושי הרב הכרוך בכך, להביא זוגות להסכמות (!!!) בתחום שכזה. נשמע בלתי אפשרי אבל בהחלט אפשרי בעבודה נכונה.


אנחנו מתחייבים בפניכם לעבודה מהירה ואינטנסיבית, בשימת דגש על עבודת חקר ראייתית, תמיכה בפסיקה ישראלית ופסיקה זרה ומאבק אסרטיבי ומקצועי להשגת האינטרסים שלכם!