רבים מהחייבים בהוצאה לפועל, ובפרט אלו שחובם גדול ורחוק מהישג ידם הכלכלי, מתלבטים האם לפנות להליך פשיטת רגל או לבקש להיות חייבים מוגבלים באמצעים. אף שישנן נקודות דמיון מסוימות בין שני ההליכים ההבדלים ביניהם משמעותיים ולכן חשוב להבין מהי המשמעות של כל הליך.

 

מה המשותף בין פושט רגל לחייב מוגבל?


פשיטת רגל וחייב מוגבל באמצעים הם מסלולים שמיועדים לחייבים שמצבם הכלכלי מקשה עליהם מאוד להחזיר את החובות. במסגרת ההליכים עורכים להם בדיקת יכולת וקובעים להם החזר חודשי בגובה המתאים ליכולתם הכלכלית. הן על פושט רגל והן על חייב מוגבל באמצעים מוטלות הגבלות שונות הכוללות הגבלת חשבון בנק, עיכוב יציאה מהארץ, אסור על שימוש בפנקסי צ'קים וכרטיסי אשראי ואיסור לעמוד בראש תאגיד.

 

לעתים יוטלו עליהם גם מגבלות נוספות ואף עיקולים. בנוסף חל איסור על שניהם להעדיף נושה כזה או אחר על פני האחרים ולשלם לו שלא במסגרת ההליך המשפטי. אדם המוגדר כפושט רגל או חייב מוגבל מקבל הגנה משמעותית מפני הנושים שאינם יכולים לפעול נגדו ביד חופשית. עד כאן נקודות הדמיון בין שני ההליכים.

 

ההבדלים בין חייב מוגבל לפשיטת רגל


תחום אחריות - חייב מוגבל באמצעים הוא הליך המתבצע בהוצאה לפועל בעוד שפשיטת רגל מתבצעת בבית המשפט המחוזי בכפוף לכונס הרשמי.


כינוס נכסים - צו הניתן רק בפשיטת רגל ומשמעותו היא מימוש כל נכסיו של החייב למטרת כיסוי החוב או חלקו. אצל חייב מוגבל לעומת זאת ניתן להטיל עיקול על נכסים שונים כמו משכורת ורכוש.


הסדר נושים - אופציה המתייחסת בד"כ לפשיטת רגל שמשמעותה הגעה להסדר עם הנושים שבמסגרתו החייב ישלם להם חלק מן החוב והם יוותרו על היתרה. קבלת ההסדר דורשת הסכמה של רוב מסוים מהנושים ואישור בית המשפט.


הפרשי ריבית והצמדה - אצל חייב מוגבל באמצעים החוב צובר כל העת הפרשי הצמדה וריבית, מה שלא קורה בהליך פשיטת רגל שבו מתייחסים לקרן החוב ללא ריבית והצמדה.


סיום ההליך - בפשיטת רגל ניתן לקבל הפטר לאחר כארבע שנים שמשמעותו מחיקת החובות. לעתים ההפטר יינתן קודם למשל אם בית המשפט יחליט שאין תועלת לנושים מההליך. חייב מוגבל לעומת זאת עלול לגרור את חובו לנצח.

 

איך נדע במה לבחור?


ניתן לראות שבכל אחד מההליכים קיימים יתרונות וחסרונות משמעותיים. היתרון הגדול בפשיטת רגל הוא קבלת ההפטר בסוף ההליך שמאפשר לחייב לפתוח בחייו דף חדש ונקי מחובות, מה שעלול לא לקרות לעולם אצל חייב מוגבל באמצעים. מצד שני פשיטת רגל היא תהליך מורכב יותר הדורש עמידה בקריטריונים מסוימים וחושף מאוד את פרטיותו של החייב. המעקב אחר פושט רגל הוא בדרך כלל הרבה יותר קפדני וקשוח ועליו להוכיח כל העת שהוא פועל בתום לב. ההליך כולו נתפס כהליך שהוא זכות עבור החייב ולפיכך, עליו לשתף פעולה ולגלות כל רכוש ו/או הכנסה ו/או חסכון שיש לו, שאם לא כן, התנהלותו עלולה להיחשב כחסרת תום לב ולהביא עד כדי ביטול צו הכינוס והפסקת הליכי פשיטת הרגל.

 

ההחלטה על דרך הפעולה במקרה של חובות בהוצאה לפועל אינה פשוטה ודורשת מחשבה רבה ובחינת כל האפשרויות למול המצב הספציפי הנתון. אין דרך אחת העדיפה תמיד ולכולם והדבר תלוי בנסיבותיו של כל מקרה ובבחינה של כל ההיבטים הספציפיים לכל אדם ואדם.