להלן 10 כללים חשובים לידיעת כל אדם הבא בשערי בית המשפט ובשערי משרד עו"ד, לצורך טיפול בתביעת נזקי גוף אשר נגרמו כתוצאה מתאונת דרכים:

1. אחריות מוחלטת – בניגוד לתביעות נזקי גוף אחרות, אשר יש צורך להוכיח בהן רשלנות, הרי כשתובעים בגין תעודת ביטוח החובה, האחריות לפיצוי הנפגע ע"י חברת הביטוח – הינה אחריות מוחלטת, ואינה כפופה להוכחת רשלנות כזאת או אחרת של הנפגע – הנוהג ברכב ו/ או נוסעיו.

2. ייחוד עילה – כאשר נכנסים לעילת תביעה ע"פ חוק הפלת"ד (פיצויים לנפגעי תאונות דרכים, להלן: "פלת"ד"), חובה לתבוע בגין עילה זו ומכח חוק הפלת"ד, ואין כל אפשרות לתבוע בגין עילות אחרות ע"פ פקודת הנזיקין, או כל הוראת חוק אחרת, למעט חריגים מסוימים.

3. שכר טרחה בתביעות פלת"ד – לשכת עורכי הדין הגבילה את עורכי הדין העוסקים בתביעות כנגד חברות הביטוח מכוח פוליסת ביטוח החובה. שכר הטרחה המחייב הינו כדלקמן: 8% - במקרה של פשרה בטרם הגשת תביעה, 11% במקרה של השגת פשרה לאחר הגשת תביעה ו13% במקרה של פסק דין. יצוין כי למחירים הנ"ל יש להוסיף מע"מ כחוק ויש להחריג מצב שבו מותר לעו"ד לגבות שכ"ט כולל מראש ואין הוא מוגבל לסכום מסוים במקרה זה.

4. מומחים רפואיים – מתמנים ע"י בית המשפט בהתאם ל"ראשית ראיה" ואין לצרף חוות דעת רפואיות בד בבד עם הגשת כתב התביעה כמו בתביעות נזיקיות אחרות. ככלל, חברת הביטוח נושאת בשכר טרחת המומחים בכפוף לחריגים כדוגמת הגשת בקשה שלא בתום לב ושלא בצדק.

5. תשלומים תכופים, תשלומים עיתיים – תשלומים קבועים הניתנים מעת לעת (תשלומים עיתיים), ותשלומים הניתנים פעם אחת ע"פ קביעת בית המשפט (תשלומים תכופים), ניתנים במקרים בהם הנפגע מוציא בפועל סכומים כספיים גבוהים וע"מ לממנם ו/או לקבל טיפול רפואי ולממנו, קובע בית המשפט מתן פיצוי עוד בטרם מתן פסק דין או פשרה.

6. קביעת דרגת נכות ע"פ חוק אחר – במקרים של קביעת דרגת נכות ע"פ חוק הביטוח הלאומי לדוגמא, תהיה דרגת הנכות שנקבעה כאמור, מחייבת גם את בית המשפט הדן בתביעת נזקי הגוף כתוצאה מתאונת הדרכים בכפוף לחריג בו יכול בית המשפט באופן חריג, להתיר לנפגע לנסות ולסתור את דרגת הנכות הרפואית.

7. תביעת תלויים – במקרים בהם לא זכאי הנפגע לתבוע בגין תאונת הדרכים (למשל כשלא היה לו רישיון נהיגה ועוד) זכאים התלויים שלו לתבוע בכל זאת, והכל בכפוף לחוק הפלת"ד. תלויים הינם בן זוגו של הנפטר, הוריו וילדיו אשר היו תלויים בו.

8. הרחבת המושג "תאונות דרכים" – תאונת דרכים כהגדרתה לאורך סקירת בתי המשפט הינה רחבה, וכוללת אף מקרים של פגיעות מטיפולי דרך באוטו, מכות יבשות כתוצאה משימוש ברכב, ועוד. מומלץ להתייעץ עם עו"ד בתחום גם כאשר הננו סבורים כי אין התאונה עולה כדי "תאונת דרכים".


9. קרנית – קרנית הינה תאגיד ציבורי שהוקם מכח חוק, וממומן ע"י הפרשה באחוז מסוים של כל פוליסת ביטוח חובה שנרכשת ע"י כל אחד ואחד מאיתנו, ומפצה נפגעים בתאונות דרכים במקרים בהם אין את מי לתבוע. המדובר על תאונות שלא ידוע זהות הפוגע או שלא הייתה ברשותו פוליסת ביטוח חובה ואף אם הנפגע עצמו, נהג ברכב, ולא הייתה ברשותו תעודת ביטוח חובה - במקרים מסוימים.

10. נהיגה זהירה – אין תחליף לנהיגה זהירה. עניין זה אנו למדים לא מכח חוק ולא מכח בתי המשפט. עניין זה הינו חובתנו הבסיסית כאזרחים. אין כל פיצוי שבעולם היכול להשיב המצב לקדמותו במקרה של נכות ועלינו לשים את הכלל " סוף מעשה במחשבה תחילה" כנר לרגלינו.

חשוב לציין כי יעוץ זה הינו כללי, ובמקרה של נזק גוף כתוצאה מתאונת דרכים יש להתייעץ עם עו"ד באופן ספציפי.
 


עודכן ב: 29/06/2014