מידי יום ביומו אני נשאל את השאלה הבאה: נפגעתי באופן קל בתאונת דרכים, האם אני זכאי/ת לפיצוי?

בפרקטיקה, התשובה פשוטה למדי: כל אדם שהיה מעורב בתאונת דרכים (לרבות תאונה עצמית) וקיבל טיפול רפואי ולו באופן חד פעמי – זכאי לפיצוי.

הסייגים לכלל שהובא לעיל, כדלקמן:

1. במקרה בו נהג אדם ללא רשיון נהיגה בתוקף - גם אז ישנם חריגים הקובעים שאותו נהג לא יקבל פיצוי אך שאר הנוסעים ברכב, כן.

2. מקרה בו נהג אדם ללא תעודת ביטוח חובה בתוקף - כאשר שאר הנוסעים יקבלו פיצוי מאת "קרנית" ואף הנהג יכול לקבל פיצוי – במידה והרכב לא שלו, ואף אם הרכב שלו – במידה ונהג הרכב המעורב היה אשם בתאונה.

אמנם, אדם שקיבל טיפול רפואי קל, במיון בלבד או במוקד לרפואה דחופה, זכאי לפיצוי, אך הפיצוי עצמו מתכמת בכאלפי שקלים בודדים.


הפיצוי מתקבל בהתאם לעוצמת הפגיעה וימי המחלה המהווים אינדיקציה ל"נכות זמנית", כאשר הפיצוי המשמעותי בתאונות דרכים מתקבל בגין נכות צמיתה – פיצוי, אשר יכול להגיע למאות אלפי שקלים ולמעלה מכך.


חשוב לדעת כי לעיתים קיים תיעוד רפואי דל אשר יכול להעיד על פגיעה העולה כדי נכות צמיתה, ולהיפך – תיעוד רפואי עשיר אשר איננו מעיד על פגיעה העולה כדי נכות צמיתה.


חוק הפיצויים לנפגעי תאונות דרכים אשר מסדיר את הזכאות לפיצוי בגין תאונת דרכים, הינו חוק סוציאלי, כאשר העיקרון המנחה בחוק הינו עקרון - פיצוי לכל אחד, והמטרה הינה להגיע למצב שבו כל אדם יהיה מבוטח ויפוצה במקרה בו נפגע בתאונת דרכים.

בתאונות דרכים רבות מתגלה לעיתים, לאחר התאונה, כי לא נרכש ביטוח חובה לרכב או שפג התוקף של פוליסת הביטוח שרכשנו. מה עושים במקרים כאלו?

במדינת ישראל ישנה קרן העונה לשם "קרנית – הקרן לפיצוי נפגעי תאונות דרכים" כאשר תפקידי הקרן מוגדרים כדלקמן:

טיפול בנזקי גוף בלבד, ופיצוי נפגעי תאונות דרכים אשר אין בידם לתבוע מבטח היכול לפצותם על הנזק והסבל שנגרמו להם, במקרים המנויים בחוק והבולטים בהם:


1. נפגעי תאונות "פגע וברח".


2. נפגעים מרכב שהיה נהוג ע"י חסר רשיון נהיגה, רכב גנוב, רכב שנעשה בו שימוש בניגוד לתנאי הפוליסה ו/או שלא בוטח כחוק.


3. נפגעים מרכב שבוטח בחברת הביטוח הנמצאת בהליכי פירוק.


העקרון העליון בחקיקת חוק הפיצויים לנפגעי תאונות קובע כי לא יוותר אדם ללא פיצוי במקרה של תאונת דרכים.


המקרה היחיד בו לא יוכל האדם לתבוע בגין נזקיו – הינו במקרה בו לא ביטח את רכבו ע"פ חוק – ע"מ לא לעודד אי רכישת ביטוח. למותר לציין כי במקרה בו אדם נפגע בתאונת דרכים ולא רכש ביטוח לרכבו, יש באפשרותו להיפרע מחברת הביטוח של הרכב שפגע בו – במידה ונהג הרכב הפוגע – אשם בתאונה.

בפרקטיקה – במקרים רבים "קרנית" מתנערת מאחריותה, אם זה בטענה כי לא נגרמה תאונה, או בטענת נזקים קודמים, או בטענת קיומו של ביטוח באחת מחברות הביטוח.


רבים לא יודעים אך מימון "קרנית" נעשה ע"י כל אחד ואחת מאיתנו, כאשר חלק מפרמיית ביטוח החובה אשר כל אחד מאיתנו נדרש לשלם, מופרש "לקרנית" למימון פעולותיה.

בכל מקרה של נזקי גוף כתוצאה מתאונת דרכים אשר אין בה ממי להיפרע – מומלץ לפנות לעו"ד מנוסה המתמחה בתחום ובדקויות השונות בניהול תיק מול "קרנית" ו/או גורמים אחרים.