מאת עו"ד ארז כהן

 

כאשר אדם נפגע בתאונת דרכים בדרך כלשהי, הוא שואל עצמו רבות למשל האם מגיע לו פיצוי כספי בשל נזקי הגוף שקרו כתוצאה מתאונת הדרכים? האם מגיע לו פיצוי כספי כלשהו כאשר הוא נפגע בתאונת דרכים אך הוא הולך רגל? או מה קורה כאשר הנפגע אשם בקרות התאונה האם גם אז מגיע לו פיצוי כספי כלשהו בגין נזקי הגוף?

לצערנו, תאונות דרכים הן שגרה יומיומית במדינת ישראל, וכתוצאה מכך נפגעים מאות בני אדם בשנה, ולעיתים נגרמים לאותם נפגעים נזקי גוף זמניים הגורמים לסבל רב ולפגיעה בתפקוד היומיומי, לעיתים נגרמת נכות קבועה, ובחלק מהמקרים תאונת דרכים עלולה לגרום לאובדן חיים.

 

חוק הפיצויים לנפגעי תאונות דרכים (להלן: חוק הפלת"ד) נחקק בשנת 1975 ונועד להסדיר ולהבטיח מתן פיצויים לכל אדם אשר נפגע בתאונת דרכים, בין אם הנפגע הינו נהג הרכב, הולך רגל, נפגע אשר בזמן התאונה היה בתוך הרכב לצד הנהג, ובין אם הנפגע אשם בתאונה. לפיכך, גם אם הנפגע אשם בקרות התאונה זכאי הוא לקבל פיצוי כספי בגין נזקי הגוף שנגרמו לו כתוצאה מתאונת הדרכים. למעשה, העיקרון המרכזי בחוק הפלת"ד הוא עיקרון "אחריות מוחלטת", להבדיל מתביעה ע"פ פקודת הנזיקין, בה אם נגרם לאדם נזק גוף, אך אין אשם ולא נעשתה עוולה - אין זכאות לפיצוי. מטרתו של חוק הפלת"ד להגן על נפגעי תאונות הדרכים אשר זכאים לקבלת פיצוי כספי מחברת הביטוח של נהג הרכב בגין נזקי הגוף גם אם הם אשמים בקרות התאונה וגם אם מדובר בתאונה עצמית.

עלינו לשמור כל מסמך הקשור לתאונת הדרכים לרבות: אישור משטרה, אישור פינוי באמבולנס, מסמכים מביה"ח, מסמכים רפואיים, צילומים רפואיים, אישורי ימי מחלה, וכיוצ"ב. כל אחד מהמסמכים הנ"ל מאשר את קיום התאונה, הפגיעות והנזקים שנגרמו לנפגע כתוצאה מהתאונה. בסופו של יום, זקוק עורך הדין אשר מייצג את הנפגע בכל הוכחה על מנת לדרוש את הפיצוי המקסימלי עבורו.

במידה ועברתם תאונת דרכים מומלץ לפנות לעורך דין המתמחה בתאונות דרכים מוקדם ככל שניתן בסמוך למועד התאונה, על מנת שעורך הדין יוכל למנוע טעויות בהתנהלות מול חברות הביטוח ולהבטחת שיעור פיצויים גבוה ככל שניתן.

האמור לעיל אינו מהווה חוות דעת משפטית ו/או תחליף לייעוץ משפטי.