בית הדין האזורי לעבודה בתל אביב (כבוד השופטת מירב קליימן) פסק במסגרת פסק דינו בהליך דמ (ת"א) 9199-06- 16 (ניתן ביום 6.10.2017) כי אין מקום ליתן תוקף לכתב ויתור עליו חתם העובד באופן המונע ממנו לגשת לערכאות לשם בירור זכויותיו.


התובע, עובד אריתראי, מבקש מקלט בישראל, אשר יוצג על ידי עורכת הדין רות רפאלי, הועסק דרך קבלן כוח אדם בגן אירועים במשך כשלוש שנים ו-3 חודשים.


בסיום תקופת העסקתו בוצע עבור העובד גמר חשבון במסגרתו הוא קיבל לידיו סכומים שונים בגין פדיון חופשה, הבראה, פנסיה ודמי חגים וזאת בכפוף לחתימתו על כתב ויתור.


העובד הגיש לבית הדין האזורי לעבודה בתל אביב תביעה, באמצעות עורכת דינו, במסגרתה הוא תבע השלמת זכויות סוציאליות נוספות אשר מגיעות לו בגין תקופת העסקתו, לרבות בגין סיומה, משלוש חברות אשר לטענתו שימשו במשותף כמעסיקותיו. העובד טען בנוסף כי הוא פוטר מהעבודה וביקש לקבל פיצויי פיטורים.


העובד טען כי כתב הוויתור עליו הוא חתם בלתי-תקף מאחר ולא נאמר לו כי הוא חותם על הסכם פשרה אלא על כתב קבלה. בנוסף לכך טען העובד כי המסמכים הנוגעים להסכם הפשרה לא תורגמו עבורו כלל לטיגרינית, כי הליך ההחתמה היה לקוי מתחילתו ועד סופו וכי לא ניתנה לו כל הזדמנות להתייעץ בטרם חתם על המסמכים.


כתב הוויתור לא תורגם לשפה שבה דובר העובד


בית הדין האזורי לעבודה בתל אביב פסק כי מסמך הסכם הפשרה לא תורגם לעובד או לפחות לא הוצג בפני בית הדין תרגום שלו, כך שלא ניתן לקבוע בוודאות וללא כל ספק כי נוסח כתב הוויתור היה ברור לעובד, שהינו אריתראי שאינו דובר את השפה העברית.


עוד לא ניתן לקבוע כי העובד ידע בדיוק על אילו זכויות הוא מוותר בחתימתו. לא נמצאה בהסכם הפשרה או בכתב הקבלה והסילוק הבהרה לגבי הזכויות עליהן ויתר העובד. ההפך הוא הנכון - בכתב הקבלה והסילוק צוין כי העובד זכאי היה לקבל X ש"ח והוא קיבל את אותם X ש"ח. פשיטא כי אין מדובר בכתב ויתור אוטנטי, בו יודע העובד כי הוא מוותר על זכות.


בית הדין מצא להעדיף את גרסתו של העובד גם לעניין הנסיבות שהביאו לסיום העסקתו על פני גרסת הנתבעות וקיבל את תביעתו לפיצויי פיטורים ולדמי הודעה מוקדמת.


בית הדין האזורי לעבודה פסק כי כל הנתבעות גם יחד שימשו במשותף כמעסיקותיו וחייב את כולן ביחד ולחוד.


רות רפאלי משרד עורכי דין בכפר סבא עוסק בתחום דיני העבודה. המשרד מתמחה בכל סוגי ההליכים והתביעות בתחום דיני העבודה.


המשרד מספק ליווי משפטי אשר מתפרש על מכלול הפעולות המשפטיות הקשורות בתחום משפט העבודה, בכללן מתן ייעוץ שוטף, הכנת חוות דעת משפטיות, ניהול הליכים משפטיים בבתי הדין וליווי עובדים ומעסיקים בעניינים הנוגעים ליחסי העבודה הקיבוציים והאישיים.