במסגרת הליך סע"ש (ת"א) 18682-01-14 שנדון בבית הדין האזורי לעבודה בתל אביב, כבוד השופטת רוית צדיק, נדחתה תביעתה של עובדת לקבלת פיצויי פיטורים, תשלום עבור הודעה מוקדמת ועוגמת נפש, לאחר שהתפטרה בעקבות אשפוז ממושך של בנה בבית החולים.

 

התובעת עבדה במסעדת מאכלי עדות בתל אביב, בתפקיד עוזרת טבחית וטבחית, במשך כשבע שנים. שתי הנתבעות, גברת פרידה הכט יחד עם החברה בבעלותה, אשר יוצגו שתיהן על ידי עורכת הדין רות רפאלי, שימשו כבעלים וכמנהלות המסעדה.

 

בנה של העובדת נפצע בספטמבר בשנת 2013 ובעקבות פציעתו אושפז בבית חולים, שם שהה למשך תקופה של כמעט חודש. בתקופה שבה היה מאושפז בבית החולים, העובדת לא הגיעה לעבודתה. לאחר שחרורו של הבן מבית החולים, העובדת לא שבה לעבודה ולמעשה הפסיקה לעבוד בפועל.

 

במהלך תקופת היעדרות העובדת מעבודתה, התנהלו מספר שיחות בין העובדת למעסיקה, כאשר בין הצדדים קיימת מחלוקת באשר לתוכנן.
לטענת העובדת, במהלך שיחות אלו ביקשה מהמעסיקה לשוב לעבודה אולם המעסיקה הודיעה לה, כי אין צורך בעבודתה. לעומת זאת, לטענתה של המעסיקה, העובדת היא זו שהבהירה במסגרת השיחות כי אינה מתכוונת לחזור לעבוד, וכן ביקשה מהמעסיקה לתת לה מכתב פיטורים.

 

האם העובדת התפטרה מיוזמתה או פוטרה על ידי המעסיקה?

 

בסוף חודש אוקטובר, כחודש וחצי לאחר אשפוזו של הבן בבית החולים, נערך לעובדת גמר חשבון. הצדדים היו חלוקים ביחס לנסיבות סיום יחסי ההעסקה, כאשר לטענת העובדת - פוטרה מעבודתה ולטענת המעסיקה, העובדת היא שהתפטרה.

 

ביום 9.1.14 הגישה העובדת את כתב תביעתה כנגד המעסיקה, שבו עתרה לתשלום ימי הודעה מוקדמת בסך של 4500 שקלים, פיצויי פיטורים בסך של 31,500 שקלים וכן פיצוי בגין עוגמת נפש בסך של 25,000 שקלים.

 

במהלך ההליך בבית הדין לעבודה, טענה העובדת באמצעות בא כוחה, כי גם ייקבע כי היא התפטרה מהעבודה, הרי שהיא התפטרה עקב מצבו הרפואי של בנה ומשכך מגיעים לה פיצויי פיטורים כחוק.

 

בית הדין האזורי לעבודה בחן את גרסאות הצדדים וראיותיהם בכל הקשור לסיום מערכת יחסי העבודה ביניהם ושוכנע כי גרסת המעסיקה עדיפה עליו וכי העובדת לא הרימה את הנטל להוכיח כי אכן פוטרה מעבודתה על ידי המעסיקה. התביעה כנגד המעסיקה נדחתה. בית הדין לעבודה לא מצא כי יש בסיס לתביעתה של העובדת לקבל פיצויי פיטורים, הודעה מוקדמת ועוגמת נפש.

 

מאת: רות רפאלי, עו"ד

 

רות רפאלי משרד עורכי דין בכפר סבא עוסק בתחום דיני העבודה. המשרד מתמחה בכל סוגי ההליכים והתביעות בתחום דיני העבודה.
המשרד מספק ליווי משפטי אשר מתפרש על מכלול הפעולות המשפטיות הקשורות בתחום משפט העבודה, בכללן מתן ייעוץ שוטף, הכנת חוות דעת משפטיות, ניהול הליכים משפטיים בבתי הדין וליווי עובדים ומעסיקים בעניינים הנוגעים ליחסי העבודה הקיבוציים והאישיים.