במסגרת הליך סע"ש 37922-10-14 שהתנהל בבית הדין האזורי לעבודה בתל אביב, כבוד השופטת שרון אלקיים (ניתן ביום 3.4.2017), נפסק פיצוי בסך 44,657 שקלים לעובדת משק בית אשר פוטרה מעבודתה לאחר כשנתיים וחצי.


התובעת אשר יוצגה על ידי עורכת הדין רות רפאלי, עובדת משק בית ואזרחית ניגריה, טענה כי היא הועסקה בביתם של הנתבעים כעובדת משק בית החל מחודש נובמבר 2011 לתקופה של כשנתיים וחצי.


העובדת לא בוטחה כנדרש על פי חוק ולא שולמו עבורה דמי ביטוח לאומי


במהלך תקופת העסקתה אצל הנתבעים עברה העובדת פעמיים הריונות ויצאה פעמיים לחופשת לידה. לאחר שובה של העובדת מחופשת הלידה השנייה, הופסקה עבודתה של העובדת על ידי הנתבעים.


העובדת, עתרה באמצעות עורכת דינה לתשלום פיצויי פיטורים, תמורת הודעה מוקדמת, שכר עבודה עבור התקופה בה שהתה בחופשת הלידה ולא קיבלה מהביטוח הלאומי וכן זכויות סוציאליות נוספות.


במסגרת ההליך היו הצדדים חלוקים לגבי מועד תחילת העסקת העובדת בבית הנתבעים, מתכונת ההעסקה שלה וכן נסיבות סיום ההעסקה שלה.


בית הדין לעבודה קיבל את גרסת העובדת בעניינים הללו האמורים ופסק לזכותה סכום בסך כולל של 44,657 שקלים.


הנתבעים טענו כי לא היה רצף בתקופת העסקתה אצלם ועל כן אין העובדת זכאית לפיצויי פיטורים. בנוסף לכך טענו הנתבעים כי התובעת התפטרה בסמוך למועד לידתה הראשונה ושבה לעבוד אצלם לאחר מכן.


בעניין נסיבות סיום העסקתה של העובדת בביתם טענו הנתבעים כי העובדת ביקשה להתפטר. בית הדין פסק כי העובדת לא התפטרה בסמוך למועד לידתה הראשונה. אשר לנסיבות סיום העסקתה פסק בית הדין כי לא נמצא כי היא בקשה להתפטר, אלא היא פוטרה בכך שלא הוחזרה לעבודה בתום חופשת הלידה השנייה.


בית הדין פסק כי יש לראות בכל תקופת העסקת העובדת תקופה רציפה ומשכך העובדת זכאית לפיצויי פיטורי כחוק בגין כל התקופה.


לעובדת נפסק בין היתר פיצוי בסך 15,628 שקלים כחלף דמי לידה


השופטת קבעה בפסק הדין כי על הנתבעים לשלם את הסכום האמור לתובעת מכיוון שלו היו מבטחים אותה כנדרש בחוק לעובדי משק בית בביטוח הלאומי אזי הייתה זכאית לדמי לידה בהתאם לחוק הביטוח הלאומי [נוסח משולב], התשנ"ה-1995.


לעובדת נפסקו בנוסף לכך זכויות סוציאליות אחרות הכוללות דמי הבראה, פדיון חופשה ופיצוי בגין אי-הפרשות לקרן הפנסיה.


העובדת קבלה גם דמי חגים הגם שלא עבדה עבור המשפחה בכל ימות השבוע. השופטת קבעה בעניין זה כי מאחר שהתובעת הועסקה בימים קבועים בשבוע, היא זכאית לדמי חגים גם אם עבדה ביום שלפני החג או ביום שאחרי החג מכיוון שההיעדרות של העובדת בימים הללו נחשבת להיעדרות בהסכמת המעסיק.


מאת: רות רפאלי, עו"ד


רות רפאלי משרד עורכי דין בכפר סבא עוסק בתחום דיני העבודה. המשרד מתמחה בכל סוגי ההליכים והתביעות בתחום דיני העבודה.
המשרד מספק ליווי משפטי אשר מתפרש על מכלול הפעולות המשפטיות הקשורות בתחום משפט העבודה, בכללן מתן ייעוץ שוטף, הכנת חוות דעת משפטיות, ניהול הליכים משפטיים בבתי הדין וליווי עובדים ומעסיקים בעניינים הנוגעים ליחסי העבודה הקיבוציים והאישיים.