נראה כי רוב הציבור לא מודע לאפשרות הקיימת בחוק להורות על מחיקת רישום פלילי ורישום משטרתי מתדפיס המרשם הפלילי, עוד בטרם חלפה תקופת ההתיישנות או תקופת המחיקה.

 

אנשים רבים מסתובבים עם עול עברם, או תחושת ה"בושה" וההחמצה במשך שנים רבות מבלי לדעת כי יכלו לנסות למחוק את הרישום ובכך להשפיע על מסלול חייהם מבחינתה לימודית, תעסוקתית, חברתית וכו'.

 

חוק המרשם הפלילי ותקנת השבים הוא הבסיס לניהול המרשם הפלילי, החוק קובע מתי הרשעה מתיישנת, נמחקת ומי רשאי להיחשף לרישום הפלילי ולעשות בו שימוש.

 

החוק מסמיך בעלי סמכות מסויימים לפעול על פי קריטריונים מיוחדים לצורך בחינת נסיבותיו האישיות של המבקש ונסיבות המקרה הספציפי, אשר על פיהם ובמידה והוגשה בקשה מנומקת בצירוף מסמכים ואסמכתאות מתאימות, ניתן יהיה להורות על מחיקת רישום כזה או אחר.

 

מחיקת רישום פלילי מהווה צעד סופי לאדם להיחלצות מעברו הפלילי. לעיתים אדם נקלע למצב בו בחלוף מספר שנים מיום ביצוע העבירה, או מיום ההרשעה ולאחר חזרה למסלול חיים תקין ונורמטיבי ללא ביצוע עבירות, עדיין נשאר רישום בגין התיקים וההרשעות ומופיע בתדפיס המרשם הפלילי תקופות ארוכות.

 

לעיתים קרובות מהווה הרישום הפלילי או המשטרתי מכשול רב עוצמה בפני מי שמנסה להתקבל ללימודים אקדמיים עד כדי מחסום ממשי באפשרויות התעסוקה העומדות לפניו. עת קיימים מספר ענפים במשק הישראלי אשר נמנעים מלהעסיק אנשים בעלי "עבר פלילי" כזה או אחר.

 

על מנת למחוק את הרישום יש לפנות למחלקת חנינות של משרד המשפטים

 

רישום משטרתי הינו רישום המופיע בתדפיס המרשם הפלילי ומהווה תיעוד של כל העבירות בהן נחקר האדם כחשוד בביצוע עבירה פלילית. מדובר ברישום בגין חקירות הממתינות לבירור או ברישום בגין תיקים בהם הסתיימה החקירה וגורם משטרתי בכיר הורה על סגירת התיק.

 

ללא בקשה מתאימה אשר ניתן להגיש באמצעות עורך דין פלילי המתמחה בכך, חקירה קצרה ולו בת 10 דקות בלבד אשר בעקבותיה נסגר התיק, עלולה לגרום לרישום משטרתי אשר יופיע בתדפיס המרשם הפלילי שנים רבות.

 

בהרבה מקרים בהם טיפלתי, הפונים אליי כלל לא ידעו שניתן לסייע להם אל מול המשטרה ולמחוק רישום משטרתי כזה או אחר. קיימת אפשרות למחיקת הרישום המשטרתי והאדם אשר נושא באמתחתו רישום כזה או אחר לא חייב להשלים עם ההשלכות הפוגעניות של הרישום המשטרתי וניתן לסייע בידיו על מנת להגיע לתוצאה של לטיהור מלא של שמו.

 

רישום פלילי הינו רישום בגין תיקים שהגיעו להכרעת בתי המשפט על הערכאות השונות וניתן פסק דין בגין עבירה פלילית. על מנת לנסות "למחוק" רישום פלילי אנו פונים בבקשה מתאימה לנשיא המדינה באמצעות מחלקת חנינות של משרד המשפטים.

 

כל אזרח רשאי לגשת לאחת מתחנות המשטרה ובהצגת תעודת זהות ותשלום אגרה סימלי ( כ 30 שקלים) לבקש העתק תדפיס המרשם הפלילי שלו, אשר מודפס בו במקום. מומלץ להיפגש עם עורך דין פלילי אשר עוסק במחיקת רישום ולקבל ייעוץ אישי על פי המופיע בתדפיס והנסיבות האישיות.

 

לצורך מחיקת הרישום הפלילי אני פותחת בהליך מחיקת הרישום תוך הגשת בקשה מתאימה וכלים שרכשתי מניסיוני בטיפול בסגירת תיקים ומחיקת רישום, דבר העשוי לשפר מאוד את סיכויי ההצלחה של הבקשה בפני הגורמים הרלוונטיים.