יודגש כי המאמר מובא בלשון נקבה אך מתייחס לעוולות הנגרמות בשל הטרדה מינית לשני המינים. במאמר זה אבקש לסקור בקצרה את האפשרויות בהן יכולה לנקוט מי שהוטרדה במקום עבודתה ומי שהוטרדה במסגרות אחרות. כגון במהלך שירות צבאי או שירות לאומי או הטרדה מינית במהלך התנהלות חברתית וחיי היום-יום.


ראשית, חשוב להדגיש כי הטרדה מינית תיחשב גם אם בוצעה באופן מילולי ללא מגע גופני כלשהו, הצעות לקיום יחסי מין, הערות מבזות ומשפילות על רקע נטייה מינית, שיחות/הודעות בעלות תוכן מיני, הצגת תוכנים מיניים וכדומה.


דוגמא למקרים בהם לרוב המוטרדת לא מודעת לעובדה כי מדובר בהטרדה מינית שמעוגנת בחוק למניעת הטרדה מינית, הינה כאשר מדובר בסיטואציות של הטרדה סביבתית היוצרת סביבת עבודה עוינת. הטרדה במסגרת יחסי עבודה המעכירה את האווירה ומפריעה לתפקוד תקין של העובדת במהלך יום העבודה, בשל הערות על רקע מיניותה או על רקע מיני באופן כללי או הצגת תוכן מיני כגון סרטונים, תמונות, עיתונים וכדומה.


שנית, חשוב להבהיר כי על המעסיק חלה אחריות, גם לגבי הטרדות מיניות אשר מבצעים עובדיו. ניתן להטיל חבות כספית גם על המעסיק.


חובותיו של המעסיק למניעת הטרדות מיניות במקום העבודה


מעסיק חייב לנקוט אמצעים סבירים על מנת למנוע הטרדה מינית או התנכלות במקום העבודה. עליו למנות בעל תפקיד אליו ניתן לפנות בתלונה על הטרדה מינית (בדרך כלל מנהלת משאבי אנוש), פרסום תקנון למניעת הטרדה מינית בין כל העובדים. יש לתלות את התקנון במקום בולט בתחום העבודה ובנוסף למסור העתקים לכל העובדים.


במידה ומוגשת תלונה, הרי שעל המעסיק לפעול ולתקן את הפגיעה שנגרמה עקב ההטרדה או ההתנכלות.


במקרים רבים נתקלת מי שהוטרדה מינית במחסומים בהגשת תלונה למשטרה. מחסומים רגשיים הנובעים לעיתים מפחד, אמפתיה, הדחקה, האשמה עצמית או לחץ חיצוני המופעל על הנתקפת על ידי התוקף עצמו או גורם מהמשפחה של הנפגעת עצמה. במקרים כגון אלו תעדיף הנפגעת ליווי משפטי על ידי עורך-דין אשר יגיש בשמה תביעה אזרחית לפיצוים וילווה אותה לאורך כל ההליך.


בהגשת תביעות אזרחיות לפיצוים בשל הטרדה מינית, לא צריך להוכיח שההטרדה המינית גרמה לנזק או מה גובהו של הנזק. החוק למניעת הטרדה מינית קובע כי בית-המשפט יכול לפסוק פיצויים, מבלי קשר לגובה הנזק ואין חובה להוכיח שההטרדה גרמה לנזק. מספיק שהנפגעת תוכיח כי חוותה הטרדה מינית, על פי הגדרות החוק והפסיקה הרבה לעניין זה.


הלכה שהתקבלה לאחרונה על ידי בית הדין הארצי לעבודה, מרחיבה את סכומי הפיצוי הנפסקים לטובת נפגעות הטרדה מינית. נקבע כי במקרה של מספר אירועי הטרדה מינית, יעמוד כל מעשה בפני עצמו, כך שכל אירוע עשוי לזכות את הנפגעת בפיצוי נפרד.


פסיקה מרחיבה זו קובעת בעצם שבהתקיימן של נסיבות מסוימות, יכול שמספר אירועי הטרדה מינית, יהוו מספר אירועים נפרדים, שבגין כל אחד מהם ניתן לקבל פיצוי נפרד.


אם כך, קיים תחום רחב של התנהגויות אשר עלול להוות הטרדה מינית ומי שהוטרדה זכאית לתבוע פיצוי כספי, על פי החוק למניעת הטרדה מינית.


מומלץ לפנות ליעוץ במשרד עורכי דין המתמחה בנושא זה.