אם אתם משתייכים לקבוצת עשרות אלפי הישראלים שחווית הקניה שלהם מתחילה בהקלדת הכתובת www.ebay.com הסיפור הבא לא יותיר אתכם אדישים. בקיץ האחרון, חשקה נפשי בסמארטפון גלקסי מהדגם האחרון. בני, בן 16, שהה באותה עת במחנה קיץ בעיירה קטנה בארה"ב, ומשלוח אל הבן נראה אך טבעי, בנסיבות העניין. לכן, חיפשתי ומצאתי מכשיר כלבבי ב-609$, שהוצע למכירה על ידי המוכר youth-enterprise בעל מוניטין של 99.9% כמוכר, שהבטיח אספקת המוצר תוך ארבעה ימים.


שילמתי על המוצר באמצעות paypal ביום 4/8/13 והסתמכתי על כך שהמכשיר יגיע אל מחנה הקיץ של בני בתוך 4 ימים. לאחר שעברו תשעה ימים ולא ראיתי את ה-TRACKING NUMBER, פניתי למוכר דרך איביי, וכתבתי לו שבני לא יהיה במחנה אחרי ה-16/8, וכי אם הוא עדיין לא שלח את המכשיר, עדיף שיעצור את ההזמנה. תשובת המוכר היתה שהחבילה תישלח בפדקס ותגיע במועד. ב-14/8 נשלחה החבילה בפדקס, אך עד ה-16/8, היא לא הגיעה למחנה הקיץ. פניתי שוב אל המוכר, שהציע להמתין עד סוף היום. ב-17/8 החבילה טרם הגיעה, ובני כבר לא היה שם, ולכן פניתי למוכר פעם נוספת, וביקשתי שייקח את החבילה בחזרה ויחזיר לי את כספי. המוכר הסכים, אך כתב שהוא לא יכול לזכות אותי עד שהחבילה תחזור אליו, שמא אקבל את הכסף וגם את החבילה. נראה לי הגיוני, ולכן חיכיתי. ב-24/8 ראיתי על פי ה-TRACKING NUMBER, שהמוכר קיבל את החבילה בחזרה דרך פדקס, ולכן פניתי אליו פעם נוספת וביקשתי את כספי. מאותו רגע נעלם המוכר כאילו בלעה אותו האדמה.


בשלב ההוא הייתי רגוע, שהרי תוכנית הגנת הרוכשים של איביי תגן עלי. לא ?... לפיכך, פניתי אליהם, פתחתי CASE, הסלמתי אותו, לפי הנוהל, התבשרתי שתוך 48 שעות תתקבל החלטה, וחיכיתי בביטחון מלא לכספי... וחיכיתי... וחיכיתי... וחיכיתי...


אחרי עשרה ימים הצלחתי ליצור איתם קשר. "מה נסגר איתכם ?" שאלתי. "הבטחתם תשובה תוך 48 שעות. איפה הכסף ?"


"אהה אדוני", השיב לי הפקיד המנומס, שהציג עצמו בשם פרד. "אנו מצטערים על העיכוב. האם הכתובת שרשומה בהזמנה ניתנה על ידך ?".
"כן", עניתי, "זוהי כתובת מחנה הקיץ של בני, אבל תוכל לראות על פי דף המכירה שהמוכר התחייב לספק את המוצר בתוך ארבעה ימים כלומר עד ליום 8/8. תוכל גם לראות על פי ה-TRACKING NUMBER, שהחבילה הגיעה ליעדה רק ב-19/8, ולאחר שלא היה מי שיקבל אותה, היא הוחזרה למוכר. הבט וראה גם שהמוכר התחייב בכתב להחזיר לי את כספי, וכי את כל ההתכתבויות הקפדתי לעשות עם המוכר רק דרך איביי. מתי אקבל את הכסף?" התעניינתי.


"אהמממ, אני מצטער, אדוני", השיב לי פרד בנימוס אמריקאי. "לא נוכל להחזיר לך את כספך. על פי חוקינו, העובדה שהחבילה נשלחה לכתובת אותה נתת, היא הקובעת. העיסקה תקפה, וכספך יישאר אצל המוכר".


"אבל..." גמגמתי. "איך זה יכול להיות ?... נראה לך הגיוני שהמוכר קיבל בחזרה את החבילה, הבטיח להחזיר את הכסף, ואתם לא תחזירו אותו?"


"כן". השיב פרד בלי למצמץ. "אבל, אם אתה מתעקש, אני אעביר אותך למחלקת הערעורים שלנו. שיהיה לך יום יפה."


"שלום אדוני, שמי קתלין", עלה על הקו קול חדש. "אני נציגת מחלקת הערעורים. במה אוכל לעזור לך היום ?"


"תוכלי לעזור לי אם תשיבי לי את כספי ותגני עלי כרוכש, כפי שאתם מבטיחים", השבתי לה, "ואני מבקש שתקראי את כל חילופי התכתובות ביני לבין המוכר, ותראי שהוא שלח את המוצר באיחור, הבטיח להחזיר את הכסף אחרי שיקבל את המוצר בחזרה, קיבל את המוצר בחזרה, ומאז הוא פשוט נעלם. את יודעת מה ?" המשכתי, "אולי כדאי שתביטי בפידבקים שקיבל המוכר הזה בחודש האחרון. הוא ביצע בסך הכל 13 עיסקאות וקיבל 13 פידבקים שליליים מכל הקונים החודש. מדובר בנוכל!", קצפתי, "שהחליט לעשות את המכה שלו בדיוק החודש ! תעצרו אותו מלמכור והגנו עלי ועל עוד 13 קונים שרומו על ידו".


"אני מבינה את התסכול שלך", לאטה קתלין בנימוס אמריקאי קריר, "אך איני יכולה לעזור לך הפעם. אני רואה שהחבילה הוחזרה אל המוכר, ואני גם רואה שהוא הבטיח בכתב להחזיר לך את כספך, וגם לי נראה הדבר לא הגיוני שנחליט נגדך והמוכר יישאר גם עם הכסף וגם עם המכשיר שלא סופק לך, ואני גם רואה שהוא עשה את זה 13 פעמים בחודש האחרון. אני מוכנה להקפיא את ההעברה לחמישה ימים, ולפנות שוב למוכר על מנת לשכנע אותו להחזיר לך את כספך. אני גם אדווח עליו, כי לפי הפידבקים מהחודש האחרון, כנראה מדובר במוכר שהפך להיות בעייתי, אבל דע לך, שאם הוא לא יסכים לזכות אותך מרצונו, אנחנו בתוכנית הגנת הרוכשים של איביי לא נוכל לעזור לך. האם יש משהו נוסף שאוכל לעשות למענך היום ?"


תשאלו למה לא פניתי ל-PAYPAL ? ברור שפניתי, אך הם השיבו לי שאם פניתי ל-EBAY הרי הם לא יעשו דבר, אלא יפעלו על פי החלטת EBAY.


למזלי, הישועה צמחה הפעם, לא תאמינו, דווקא מחוק כרטיסי חיוב הישראלי, שבלי פרסומות ובלי פומפוזיות קובע את חובתה של חברת האשראי להשיב לי את כספי בכל מקרה שהמוצר לא סופק לי. הפנייה לחברת מאסטרכארד, היתה נעימה הרבה יותר, קלה הרבה יותר, עם קואופרטיביות מוחלטת, של נציגת השירות, ששמעה את הסיפור, ואמרה: "אל תדאג אדוני, שלח אלינו במייל את כל המסמכים המאמתים וכיון שהחיוב בגין הרכישה אמור לרדת מחשבונך רק בעוד ארבעה ימים, אתה מוגן, ותוך 14 יום הכסף יוחזר לך". ארבעה ימים לאחר מכן קיבלתי מייל משתומם מ-PAYPAL. הם הופתעו לקבל את דרישתה של מאסטרכארד להחזיר את הכסף. בוודאי טעית, רמזו לי בכתב אנשי PAYPAL. נשמח להסביר לך כיצד לבטל את הדרישה לקבל את הכסף בחזרה. לך תסביר להם שמאסטרכארד חסכה להם תביעה ייצוגית שהיתה עולה להם מיליונים.

 

הכותב הוא עורך דין, מנהל פורום זכויות נשים בעבודה באתר LAWGUIDE